Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-500 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar som om Olympus har byggt sig en höjdare!

Men det nämns inget om highlight/shadow-funktionen (precis som på OM-4Ti) i Pros/cons?
 
Senast ändrad:
"Highly Recommeded" på dpreview.com

Listan med Features är riktigt lång för nya E-500.

Det nya mätsystemet med 49 zoner för exponeringen är en intressant förbättring gentemot ESP'n i min E-300. Eftersom ESP+AF har tillkommit, så har E-500 nu två ESP-lägen, samt tre olika SPOT-lägen.

E-300 New Metering Sensor & Mode (dpreview.com)
  • ESP
  • ESP+AF (Link ESP metering to AF point)
  • ESP (Do not link ESP metering to AF point)
  • Center Weighted Average
  • Spot
  • Highlight based spot
  • Shadow based spot
Ref:
DPReview Conclusion / Pros / Cons /
 
E-500 låter sannerligen intressant.
Är det ingen som har en sådan och kan slänga ihop en liten recension?
 
Jag funderar skarpt på att köpa en Olympus E 500.
Är inne varje dag och kollar om den
har kommit in.
Skulle vara jätte roligt om det är någon som har sett, eller hört något om den.
Det jag läst hitills tycker jag att den verkar jättebra till det priset.
//Jeanette
 
nettan64 skrev:
Jag funderar skarpt på att köpa en Olympus E 500.
Är inne varje dag och kollar om den
har kommit in.
Skulle vara jätte roligt om det är någon som har sett, eller hört något om den.
Det jag läst hitills tycker jag att den verkar jättebra till det priset.
//Jeanette
Verkar som den finns i den svenska handeln om ca 2 veckor (gäller 17.5-45mm kitet). Bara att hålla ut.

Kitet med 14-45mm verkar dröja till januari.

Amerikanska användare verkar riktigt nöjda i alla fall!
 
Senast ändrad:
Blev nyfiken och ringde till Olympus och hörde efter när den skulle komma. Hon trodde att den skulle vara i handeln någon gång nästa vecka.
Så det är bara att vänta några dagar till..
//Jeanette
 
Observera att pixmania har det dubbla kitet för försäljning (14-45 samt 40-150mm) och det kostar i runda slängar 8700. Anledningen till detta är väl kanske att de köper in varorns från ett annat land?

Viktigt att veta med 17,5-45mm kitet är att där följer det inte med orginalbatteri eller laddare, utan endast en "batterihållare" som man kan sätta i vanliga CR-123 batterin.
 
Why not IS !??

Håller med om att kameran verkar riktigt intressant utifrån specifikationerna, men varför har de inte passat på att bygga in en antiskakfunktion när ändå Konica-Minolta har gjort det och Panasonic definitvt lär ha det i sin kommande DSLR.

Tekniken finns ju där och som jag ser det är detta det enda argumentet som uppstickare mot Canon och Nikon kan komma med - med tanke på utbudet av både begagnade och nya objektiv o dyl till dem.

Av alla de kameror som fanns för ett år sedan, var Olympus 8080 den som satt bäst i mina händer - varvid jag också misstänker att även denna är grymt skön att hålla i. Vet dock inte om jag är villig att pruta på antiskakfunktionen, så det lutar just nu åt KM:s D5D
 
Anledningen till att de inte har IS i kameran vet jag inte. Men jag kan ju gissa, och min gissning är att då hade kameran blivit ännu dyrare (rimligtvis) och jag tror att Olympus främst har velat ha ett lågt pris på denna kameran för att på så sätt konkurera med canon, nikon och de andra. Sen är det väl inte helt enkelt att bara "slänga in" antiskak i huset, utan det kräver säkert en hel del utveckling osv.

Sen har Olympus något som de andra inte har i sina systemkameror, nämligen inbyggt system som tar bort damm som lägger sig på sensorn. Jag har aldrig ägt en DSLR men av det jag har läst så är damm på sensorn ganska vanligt, och kan man då inte rengöra detta själv så kostar det säkert endel att lämna in kameran för rengöring.
 
seb80 skrev:
Anledningen till att de inte har IS i kameran vet jag inte. Men jag kan ju gissa, och min gissning är att då hade kameran blivit ännu dyrare (rimligtvis) och jag tror att Olympus främst har velat ha ett lågt pris på denna kameran för att på så sätt konkurera med canon, nikon och de andra. Sen är det väl inte helt enkelt att bara "slänga in" antiskak i huset, utan det kräver säkert en hel del utveckling osv.

Sen har Olympus något som de andra inte har i sina systemkameror, nämligen inbyggt system som tar bort damm som lägger sig på sensorn. Jag har aldrig ägt en DSLR men av det jag har läst så är damm på sensorn ganska vanligt, och kan man då inte rengöra detta själv så kostar det säkert endel att lämna in kameran för rengöring.

Så sant, så sant... - men i mina ögon skulle det vara ett bättre konkurrensalternativ att gå på IS än att hålla ned priset till max. Den övriga teknologin i kameran syns ju otroligt sofistikerad .

Vad tror ni förresten om 4/3 - har det någon potential till att bli standard i alla segment ??? (Insteg, Midrange, Professionell)
 
Håller med dig! Antiskak i kameran hade gjort väldigt mycket. Men jag tror dock att det kommer snart i Olympus kameror (kanske redan på deras nästa modell?).

Ang 4/3 systemet så tycker jag det verkar väldigt lovande. Men hittils har det väl inte varit några tillverkare som gått över till det. Dock har Sigma kommit med några objektiv och det kommer säkert ännu fler i framtiden. Brukar de inte prata om att 4/3 systemet ger bilderna mer "dynamiskt omfång"? Om det är så vore det ju konstigt om det inte blev vanligare framöver bland tillverkarna.
 
technikdirekt.de

Om man kollar på tex cyberphoto.se så verkar dom inte ha kitet med två objektiv. Jag har som sagt inte haft nån systemkamera förut, men efter att ha läst på forumet på dpreview.com så verkar det vara ett något snålare objektiv som följer med i svenska paketet. 17-45 istället för 14-45. Dessutom får man ett 40-150 med till bra pris i dubbelkitet. Det är visst det objektivet som verkligen är "bang for the buck" för att citera från olympusforumet på dpreview.

Vi får se, jag har mycket att lära och hoppas kunna klara mig ett tag på det här paketet. Fast det kommer ju ett 18-180 objektiv snart också, och macro är ju kul, och . . . .

:)


Robert
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.