ANNONS
Annons

Olympus e-300 vs ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Min topic kan ju verka låta konstigt, men hade svårt att hitta en del i forumet där jag skulle ställa frågan.

Jag har för tillfället Olymnpus e-300 med bästa objektiv ZD 7-14 vidvinkel.

Jag har haft i tankarna att byta märke. Dels för att det känns som att om jag köper på mig mer olympusprylar, så kommer det bli svårsålt, sen har vi ju den biten att olympus är rätt så dyrt om man skall ha objektiv etc. Dessutom vill jag ha lite värre kamera.

Så vad kan tänka sig vara ett en bra uppgradering, nikon, canon i vilket märke ?

Gärna rekomendera ett bra objektiv till, vidvinkel, eller ett med bra ljusförhållanden !

Tack

Hmm, är inte helt säker på att man byter upp sig om man byter från Olympus. Visst det finns bra mycket vassare/värre kameror idag på annat håll än din e300. t.ex EOS 5D eller D200. Men utvecklingen på sensorsidan går brant uppåt - bra mycket mer än vad filmerna någonsin har gjort och inom snar framtid är jag övertygad om att 4:3 standarden är det smartare valet jämfört framför allt med ff.
Det kommer med all sannolikhet att bli helt andra aspekter när man jämför kameror framöver när sensorns prestanda vida överstiger behovet oavsett 4:3, ff eller APS-C. Den som idag köper t.ex. en EOS 1 eller 5 med en massa tillhörande optik kommer nog ångra sig djupt när det finns små "nätta" 4:3 optik från t.ex. Leica eller för all del Olympus med klart bättre prestanda. Jämför t.ex. Zuiko 150 (motsvarar 300 mm ff) mm 2.0 med något annat 300 för ff. Valet är ju ganska lätt! Men skall man enbart köpa en kamera idag och på sin höjd något extra objektiv och veta att man inte kommer att byta upp sig kan det kanske vara idé att byta. Canon eller Nikon tror jag inte spelar någon större roll men D200;ans robusthet och tätning tilltalar mig. Men skulle jag köpa på mig en massa optik som jag vill använda lång tid framöver skulle jag nog aldrig lämna 4:3 standarden. //Leif

ABO = Anything but Olympus?

Kanske en Nikon D-200 (D-80) samt en Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX?
Tror dock inte att du så enkelt hittar en glugg som matchar din nuvarande ZD7-14mm.
Eller vänta till PMA2007 för The Olympus E-System Chapter Two?

Jag har också en två år gammal E-300, där jag skulle önska att ISO400 & ISO800 var lite brusfriare. Men det har jag temporärt löst med Noiseware Professional Edition, som förresten finns som en 15 dagar prova på av full-versionen. För egen del så behöver jag inget mer kamerahus just nu, och med E-400 som en positiv föraning, så är jag självklart intresserad av vad som kommer till PMA2007.

Tack för era intressanta svar.
Med tanke på hur grymt bra mitt 7-14 objektiv är, så vore det bästa om Olympus kom med någonting lite vasare till hus. (vilket jag inte visste att dom jobbar på). Jag har bara haft objektivet i ett halvår, så det känns som att jag vill ha det lite till innan jag byter. Men tänkte just på

Sundvisson: Det nya huset dom släpper, är det e-400 ? Eller är det en eftergångare till den dom ska börja på nästa år. Är det värt att prova e-400 tills nästa version kommer ?

Tack tack för svar.

Allt det positiva som skrivs om E-400 tar jag med en nypa salt

Goodfellah skrev:
Det nya huset dom släpper, är det e-400 ? Eller är det en eftergångare till den dom ska börja på nästa år. Är det värt att prova e-400 tills nästa version kommer ?

Det är få som vet svaren ännu på dina frågor. Det som har sagts publikt, är nog i intervjun, se referensen nedan.

Allt det positiva som skrivs om E-400 tar jag med en nypa salt, men jag kan även konstatera att det är väldigt lite negativt som hittills har skrivits om denna nya modell.

Jag skulle gärna tänka mig att själv prova på en E-400, därför att den har en förbättrad sensor med ett starkare IR-filter, vilket resulterar i mindre WB-problem, jämnare exponering och bättre färger än med min E-300. Trots fler pixlar än i E-300, så har den mycket bättre brusegenskaper vid höga ISO samt med inbyggd brusreducering ger den bättre JPEG resultat än i gamlingen E-300. Vidare den förbättrade exponeringsmätingen med Spot/Highlight/Shadow gör att JPEG exponeringarna blir säkrare. Jag undrar om inte fokuseringen också har blivit känsligare, samt att den nu klarar 3 bilder/s i en litet större buffert än tidigare.

E-400 har ju nyss introducerats, men bara på den Europeiska markanden, så man kan ju ana att det kommer en vidareutvecklad modell även för Asien och Amerika senast till PMA2007. E-400 är en kompakt plattform som drar fördel av det till formatet mindre 4/3-Systemet, som jag därför tror att vi kommer att få se mycket mera av.

Om man skulle gissa lite, så bör vi snart kunna se mer av kompakt optik samt bildstabilisering av typen CCD-shift till den expanderande E-4xx serien.

Dessutom ska ju en efterträdare till gamla E-1:an komma nästa år, även om jag tror det dröjer innan den når ut på marknaden. Därför torde det finnas plats för ytterligare en mer avancerad modell, som dock inte kannibaliserar på E-1:ans efterträdare. Jag hoppas vi snart får se även en expansion av blixtsystemet, snabbare datahantering, trådlöst WiMedia, och kanske även Live View Video.

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar