Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-3

Ny firmware släppt idag:

http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/digicamera/download/software/firm/e1/e3.cfm

E-3 Firmware Ver1.3 has incorporated the following upgrade.

- Added menu that switches the AF point using the arrow pad under [ Custom Menu 1] [ BUTTON/DIAL].

- Enhanced the accuracy of the battery check when using the Power Battery Holder HLD-4.

- Improved AF accuracy for large aperture lenses.

- Improved sequential shooting speed when using C-AF.
 
Varning för FW 1.3!

Efter det att jag uppdaterat internprogrammet i min E-3 till version 1.3 blir de svenska menyerna helknasiga. De får helt fel namn! Om man ställer in menyspråket till engelska eller tyska blir dock menyerna korrekta. Jag har inte testat de andra språken, men det finns all anledning att se upp.

För min del är det ingen katastrof, men misstanken om att det kan finnas andra fel i version 1.3 ligger nära till hands. Eftersom jag uppdaterade internprogrammet alldeles nyss har jag inte hunnit ta några bilder, utan jag vill få ut den här varningen så fort det går.

Alltså - om du vill fortsätta att använda svenska menyer, låt bli att uppdatera interprogrammet fill 1.3!

Brasklapp: det är kanske min kamera som har fått fnatt, men jag misstänker att problemet ligger i interprogrammet. Den som vill kan prova med sin egen E-3, men kom ihåg att uppgraderingen inte går att backa.

/Per S
 
Jag har också lagt in firmware 1.3, man har ännu inte märkt någon skillnad i de svenska menyerna, bortsett från nya funktioner då så klart.
 
Den svenska översättningen laddas väl fortfarande ner från nätet. Kan det vara så att du Per inte fått ner just språkuppdateringen? Den borde isf dyka upp om du kopplar upp dig med Master igen.
 
...har ännu inte märkt någon skillnad i de svenska menyerna...

Nu har jag kollat menyerna på engelska, tyska, franska, spanska, italienska, danska och svenska - och det är bara den svenska menyn som är virrig. Menytexterna är fel, fast symbolerna tillsammans med menyvana gör att jag begriper vad det borde stå. Dessutom kommer det in ett "S" i huvudmenyn, den med bland annat skiftnycklarna, och där ligger S-et ligger inte i plan med menysymbolerna, utan som en exponent, som för övrigt flyttar sig nör man byter menyrad.

Det är i sanning mycket märkligt! Antingen är det fel bara på min kamera, eller så är det fel på en delserie av kameror - eller något annat, gudvetvad! Min kamera är köpt i början av juni 2008.

/Per S
 
FW 1.3 för E-3

Nu har jag fått ett förslag från Olympus:


[start citat]
På ditt mail verkar det som du redan hade svenska menyer innan du uppdaterade till 1.3. Det kan vara att det i samband med detta blev något fel med de svenska menyerna.

Du kan försöka att, nu när du har 1.3, försöka skriva över det "extra språk" du har med ett annat språk, t.ex. norska. Efter det skriv över norskan med en svensk 1.3."
[slut citat]

Jag följde rådet, och laddade ned norska som menyspråk. Norskan skrev över svenskan, och sen skrev jag över norskan med svenska. Då blev allt rätt, åtminstone synbarligen.

Fast jag kunde ju förstås lika väl ha behållit norskan istället för att köra språkbytet ännu ett varv ;-)

/Per S
 
Hållbar!

Jag tappade min E-3 med monterat 12-60 i stengolvet i hallen för ett par dar sedan... trodde hjärtat skulle stanna! Såg för mitt inre hur kamerans inre var i upplösning... men inte då! Det märks överhuvudtaget inte nånting! Hade det varit min E-420 är jag inte säker på hur det skulle gått...
 
klart man ska vara rädd om sina grejor..men visst har det hänt att den tagit lite mer stryk än den kanske borde..chassiet är stabilt och håller nog utan problem..kanske värre om man hamnar lite olyckligt med optiken..500:an är jag betydligt mer aktsam om..hehe..

mvh
 
Normalt brukar ju Murphy djävlas med en, t.ex. tappar man en macka med messmör i golvet, så hamnar pålägget nedåt och kletar ned mattan. Tappar man kameran, kan ju optiken råka ta stöten. Förmodligen kan både ett motljusskydd och ett filter på objektivet förbättra överlevnadspotentialen i ett sådant fall. E-3'an är visserligen tålig, men man vill nog inte frivilligt testa gränserna. Hur som helst, bra att det inte blev något problem denna gång.
 
När vår E-500 var ny tappade vi den i asfalten... Vi hörde ett klirr.
Den landade naturligtvis med objektivet först (40-150mm).

Filtret krossades och spegeln satt lös. Annars blev det inte en skråma!
Spegeln sattes dit med ett enkelt klick, men i flera veckor var jag livrädd att det fanns fler fel. Men nu har det ju gått flera år och tiotusentals bilder så den höll!

Men jag skulle inte våga tappa en kamera ens med flit :)
 
Re: Ny firmware 1.4

Har ni märkt några speciella AF-problem med 1.3?

Tack för info om ny f/w. Uppdateringen snabbt och smärtfritt avklarad.

Testat i all hast med 12-60 & 50-200, båda på full bländaröppning, bl.a. med AF Sensitivity small/normal.
Försökt att stressa mot t.ex. persienner. I ett mörkt rum tar det visserligen som tidigare lite tid till att AF låser, men resultatet är perfekt, kanske att kameran gör en extra koll i de senare f/w releaserna, än när den var ny med ver 1.0?

Dock har jag ingen ƒ/1.4 att testa med, undrar om inte v1.3 & v1.4 mest handlat om mod. för ljusstarka gluggar? Har inte haft några problem med v1.3. Tyckte snarare att långa telen fungerade distinktare från och med denna release.

Kollade också om det tillkommit någon batterivalsmeny som i E-30, för NiMH, Li, Alkaline, när man kör med AA i batterigreppet HLD-4. Det har det inte, men har heller inte behov av att ladda HLD-4 annat än med ett dedicerat par med BLM-1.
 
En smäll inträffar ibland utan att man märker nåt eller kommer ihåg det, kameran i Lowe pro kameraväska och det var bara filter Kenko Pro 1 UV som kraschade;
 

Bilagor

  • Trasigt filter.jpg
    Trasigt filter.jpg
    28 KB · Visningar: 389
Samma sak hände mig! Åkte snowboard med kameran i väskan och kan inte komma ihåg några större vurpor (hm) men nog var UV-filtret spräckt. Kan hända att det blivit känsligare av kylan. Inte roligt att ta höra glasskrammel i väskan men det blev inte ens ett märke på frontlinsen på 12-60.

edit: Det var faktiskt samma UV-filter också, slump? Var din kamera riktigt kall?
 
Samma sak hände mig! Åkte snowboard med kameran i väskan och kan inte komma ihåg några större vurpor (hm) men nog var UV-filtret spräckt. Kan hända att det blivit känsligare av kylan. Inte roligt att ta höra glasskrammel i väskan men det blev inte ens ett märke på frontlinsen på 12-60.

edit: Det var faktiskt samma UV-filter också, slump? Var din kamera riktigt kall?

Jag vet inte riktigt när det hände, men tror inte det var kallt.
Det jag tänkte på när jag rensade bort glasbitarna var att det var tunna glasskärvor, alltså tunt glas...
 
E-3 prissänkt i Norge

Den norska nätbutiken MPX (www.mpx.no) har sänkt priset på E-3-huset till 8995 NOK, det vill säga 11 000 SEK i dagens växelkurs. Undrar om prisraset antyder att det är en efterföljare till E-3 på gång...

/Per S
 
Undrar om det inte snart kommer nån smått upphottad E3 med E30-sensor, AF-justering, vattenpassfunktionen och lite annat.
 
... smått upphottad E3 ...

Det måste nog röra sig om ganska stora förbättringar i en E-3+ för att det ska löna sig att komma med en ny toppmodell - tror jag.

AF-justering - bra, vattenpass - utmärkt om det lades in i sökaren, bakgrundsbelysta knappar som på E-620 ... men vad skulle kunna vara en dramatisk förbättring? En riktigt låg brusnivå? Inbyggd GPS-modul? Sökarskivor som man kan byta själv? Plats för SD-kort istället för XD-kort? Ett stabilare batterigrepp? Eller ett modulsystem som gör att man byta delar av kameran allteftersom tekniken utvecklas?

/Per S
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.