Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus, Canon, Nikon eller Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nhero

Aktiv medlem
Så, jag behöver verkligen hjälp.
Jag har aldrig förr haft en systemkamera men står nu i valet o kvalet av vilken kamera jag ska köpa. Jag har hitat fyra stycken som jag tycker verkar väldigt intressanta. Olympus E-500, Canon Eos 350D, Nikon D50 eller Pentax ist DS? Vilken av dom bör jag ta?
Jag har hållit i samtliga kameror o de jag föll för mest var Pentaxen o Olympusen, de två andra kändes så plastiga. Canons kamera blev jag riktigt besviken på då den kändes oerhört plastig trots att jag har hört så grymt mycket gott om den. Och D50'n var otroligt mörk i sökaren, vet inte om det va nått särskilt filter eller nått. Hur som helst, snälla hjälp mej, vilken kamera ska jag köpa. Kameran får kosta max 8300kr.
 
Joi skrev:
Olympus E500 med dubbel kit är mäst prisvärd.
Instämmer, sen måste jag också tillägga att av de kameror du listat så är E-500 den som ligger bäst i handen för att vara såpass liten, enligt mitt tycke.

Sen har ju E-500 vissa finesser som iaf jag uppskattar. SSWF (dammbortagning på sensorn med ultraljud) och RGB-kanal-visning i histogramform. Smidigt! Saker som jag saknar på min 20D...

Som sagt, rekommenderar E-500, helst i kit med 14-45 och 40-150, men den briljerar i kit med 14-45 endast också tycker jag.
 
Jag tror inte att någon ska tala om för dig vilken du ska köpa utan jag tycker att du ska köpa den som tilltalar dig mest både vad det gäller kamerahusets ergonomi & möjligheter samt vad systemet kan ge dig, vad du behöver & vad det kan tänkas komma att kosta dig.

Canon & Nikon har störst system, Pentax ger dig mycket fina möjligheter till att använda äldre MF-optik samt har en bra sökare, Olympus har sitt antidammsystem + att man verkar kunna köpa dem i prisvärda paket med förhållandevis fin optik, sökare lämnar vi därhän:)

För att göra det ännu svårare så får jag väl då dra in Konica Minolta Dynax 5D som kan vara ett alternativ med sin fina sökare (tillsammans med Pentax) samt sitt mycket användbara antiskaksystem & en förhållandevis fin ergonomi. KM ligger just nu i träda då dom sålt DSLR-tillverkningen till Sony som dock drar igång i sommar. Vet inte hur tillgången på D5D är idag men jag tycker absolut att den kan vara ett alternativ, allra mest nu efter det att Sony klargjort att dom drar igång till sommaren.

Nikon D70S känns enligt mig lite mer kamera än de andra i denna klass, bl.a. två inmatningsrattar är inte att förakta. Kostar dock lite mer...

De bildkvalitetsmässiga skillnaderna mellan dessa kameror är mycket små & dom har alla sina för & nackdelar. Canon har 2 MP extra & drar det längsta strået i bildkvalite (OK även Oly har 2 mp extra men brusar lite mer), vi pratar dock om mycket små skillnader så jag tycker inte att det ska styra ditt val. Exempelvis ergonomi & en bra sökare är mycket viktiga för mig men du får själv bedömma vad som är viktigast för dig...

Sorry om jag rörde till det ännu mer men det är du som ska bestämma, gå på magkänslan:)

Ha ha, fick strömavbrott nu men laptopen går ju fortfarande, uppkopplingen är det värre med... Får skicka detta när strömmen återkommer:)

Jaaa, nu kom strömmen!

//Larsa, som tänt ljus & brasa i mörkret...
 
Ja de två så hägrar mest är ju helt klart Olympus och Pentax. Det tråkiga är bara att olympus kameran är den som e minst snyggast. Den ser så jäkla kantig ut på nått sätt. De andra är lite mer rundade.
Men men, vi får se hur det blir. Måste kolla upp den här Konica Minolta Dynax 5D som Larza tipsade om också. Tack för tipset, o oroa dej inte för att röra om ytterligare. Det kan nog inte bli mycket mer rörigt än det redan är. ;)
 
Samsung GX-1S va det ja! Det ska jag kolla upp.
Måste först kolla...blubb..o se om..blubb..jag...blubb..hjälp..blubb blubb blubb.
Känner lite att man drunknar bland alla märken o modeller. Men jag uppskattar all hjälp, tack. ^^
 
Jag står inför precis samma val, jag har även precis som många andra kollat på varenda test på varenda kamera på nätet, jämfört bilder och brus på olika ISO-tal. Men jag kan faktiskt inte bestämma mig (är dessutom född i vågens tecken och därmed veligare än andra).
Jag känner att jag dras till Olympusen, men hakar gärna upp mig på att det är lite brusigare på högre ISO-tal än det är på andra kameror, jag vet att det är rätt lite det skiljer egentligen, men ändå.
Jag är lite osäker på hur ofta man egentligen kommer att använda t.ex. ISO 1600, det känns som det är rätt sällan, men man vill kanske ha möjligheten.

Hur ofta fotar ni andra på ISO-tal 800 och över?
 
Om du tittar på *ist DS, kan det inte vara värt att kolla in *ist DL med?
Verkar inte vara mycket som skiljer, förutom på prislappen...
 
Som ägare av en *ist DL skulle jag bara rekomendera att köpa en *ist DL om man inte har råd med en *ist DS. Frame buffer och stöd för TTL blixt är väl mina huvudsakliga argument...
 
Exploited skrev:
Hur ofta fotar ni andra på ISO-tal 800 och över?

800 använder jag ofta & 1600 emellanåt, 3200 i absolut nödfall & det kräver brusreducering...

Beror alldeles på vad & hur du ska fotografera. Man ska veta det att under den mörka delen av årstiden så är inte 400 Asa mycket att komma med, allra mest om gluggarna är lite ljussvaga. Stativ är ju dock lösningen då så länge motivet inte rör sig...

När jag använder blixt inomhus så blir det ofta 800-1600 Asa för att kunna blanda befintligt ljus med blixt på ett bra sätt. Nu tycker jag dock att det är ännu trevligare att fota utan blixt & då är Iso 1600, ljusstark optik + bildstabilisering mums!

//Larsa
 
Så kontentan av det hela? Vilken ska man ta?
Om man helt enkelt vill ta blandade fina bilder.
Några modelbilder, några rörliga motiv, vilken kamera väljer man?
Känns lite som att stå i välja mellan en massa olika ipods med olika färg bara. Prislappen och själva modellen e den samma, men färgen är olik. Allt huvudbry börjar dunka i skallen. ^^
 
Nhero skrev:
Olympus E-500, Canon Eos 350D, Nikon D50 eller Pentax ist DS? Vilken av dom bör jag ta?
Jag har själv en Olympus E-300, som saknar brusreduceringen som finns i den nyare E-500. Egentligen borde jag ju ha köpt ett brusreduceringsprogram, men hittills har jag klarat mig med de fria versionerna av Neat Image och NoiseWare. Dessutom, från RAW-bilder så använder jag de i Olympus Studio RAW-konverteraren funktionerna False Color Suppression och Noise Cancellation, vilket ger användbara bilder även för de högsta ISO-lägena. Skulle jag behöva bättre egenskaper vid höga ISO, skulle jag köpa en kamera till, t.ex en Canon 350D eller en billig och bättre begagnad 20D. Men eftersom kameran bara är en bit i ett system, så skulle det även medföra inköp av ytterligare en matchande blixt, samt framför allt optik som ger systemet rättvisa. Det blir mycket prylar att hålla reda på, och jag håller det inte för osannolikt att man hamnar i den sitsen förr eller senare. Men för tillfället, så tar jag fram stativet vid låga ljusnivåer, och kämpar vidare med gamla E-300'an. Jag tycker bilderna från den blir riktigt bra, framför allt färgerna nu när jag kalibrerat monitorn med en Pantone i1:a. (Två exempel med EXIF data enligt referensen nedan)

Råd: Singla slant mellan de kameror du rankar som 1:a och 2:a. Är du nöjd med utfallet, så slå till!

Ref:
http://i4.photobucket.com/albums/y145/sundvis/2006-04/P4145018hf800.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y145/sundvis/2006-04/P4145020hf800.jpg
 
Exploited skrev:
Hur ofta fotar ni andra på ISO-tal 800 och över?
Pentaxen har rätt lite brus på höga ISO, lägsta som går att ställa in är förövrigt 200. Själv använder jag normalt 400 men både 1600 och 3200 är användbara t ex på konser eller att fotografera innomhus utan blixt.
 
Ok, nu jäklar ska jag bestämma mej.
Alltså nu står det mellan nikon, canon, olympus, pentax, samsun o minolta.
Krona o jag köper olymposen, klave o jag köper nån av de andra.
*singlar*
Krona. Krona!? Haha, okej det blev olymposen tydligen.
Då ska jag köpa olympusen med dubbelkitet då. Ja så får det bli.
Beslutet är taget, tack för all hjälp allesammans. ^^
 
Inget dåligt köp. Men å andra sidan hade inte någon av de andra varit det heller!

Lycka till med nya kameran!

MVH Uffe
 
Tack Uffe! Jag blir säkert nöjd. Hittade ett fint erbjudande på dustin där jag får kamerhuset, dubbla objektiv, en kameraväska o ett mineskort på 512mb. priset låg på en 6500kr ungefär, tråkigt bara att dom inte hade allting inne på lagret.www.hegethorns.se hade också dubbelkitet, dock utan väskan o minnet. Blir dock en 500hundring billigare hos hegethrons.
 
Nhero skrev:
Hittade ett fint erbjudande på dustin där jag får kamerhuset, dubbla objektiv, en kameraväska o ett mineskort på 512mb. priset låg på en 6500kr ungefär,


Då har du kollat priset exklusive moms va?
Kostar alltså ca 8100kr med moms.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.