Advertisement
ANNONS
Annons

Ologiskt problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vart jag nyfiken så 7d bländar ner gluggarna när man slår av den?

måste kolla när jag är i närheten av kameran, men jag tror inte det.
Men i så fall gäller det när man tar ut batteriet, inte när man slår av den.

Mörkret i sökaren utan batteri är liksom grusigt. Men längst ner finns en klar rand. Övergången mellan det mörka grusiga och det klara är inte skarp.

Petter ...

Nu har jag kollat: Nej Den bländar inte ner när batteriet tas ur.
Det är mattskivan (tror jag) som mörknar och blir grynig. Jag gissar, som jag gissade tidigare, att det har med flytande kristaller att göra. För det är mycket flytande kristaller i sökaren som skapar diverse symboler och mönster när strömmen slås på.

Petter ...

Okej nu har jag varit och testat på några andra 7D. Jag vet inte om jag ska bli lättad eller besviken, men det såg i stort sett likadant ut i dem. Jag inbillar mig att det är snäppet värre i min, men det kan bero på rådande ljusförhållanden.

Jag måste säga att jag stör mig gravt på att mattskivan är så matt och grynig. Det syns som sagt inte i 50mm, men på 400mm så är det ju nästan som 50:an är i nedbländat läge. Jag tycker att det är så pass grynigt att det är svårt att avgöra var fokus ligger, lite beroende på färg och form på motiv/bakgrund. Jag hoppas verkligen att jag vänjer mig.

Jag förstår inte varför den måste vara så matt/grynig. På en Nikon D90 med 300mm f4+1,4x extender så är det ju helt kristallklart i sökaren..

7D har en annan konstruktion av sökaren - finns säkert både för och nackdelar med den. Personligen föredrar jag den klassiska konstruktion, men med separat skiva för focuspunkter som sitter i 40D, 50D, 5D mkII och liknande hus och då med supermatt skiva monterad - men återigen, tycke/smak/för och nackdelar med allt. Köp en 50D annars - den är inte en lika bra kamera på allt, men troligen har den en sökare som du skulle trivas bättre med.

Detta är en orsak till varför så många tjatar så svårt om att man skall testa innan man köper något - alla tycker olika och det betyder att en persons ergonomiska preferenser mycket väl kan skilja sig helt ifrån någon annan persons.

Använd autofokusen så träffar du rätt fokus med 7D och EF 5,6/400mm.
Det finns egentligen ingen anledning att försöka fokusera manuellt eftersom AF är mycket träffsäker.
Det som kanske är marigt för en ny användare kan vara att att sätta sig in i den avancerade autofokusen och hur man ställer in olika funktioner. Men lägger man ned lite tid och engagemang så brukar man hitta de inställningar som man har användning av.

Jag testade lite.

Med batteriet urplockat så får jag också en "grynig" sökarbild likt den bild som Patrik länkat till i inlägg #9.

Däremot med batteri i kameran så ser jag absolut inget ovanligt i sökaren.

Jag testade med min 7D och 100-400 zoom.

Om Patriks sökare alltid ser ut som på den länkade bilden måste det ju vara något allvarligt fel.

Eller?

Jag provade att blända ner objektivet på min 7D till 5,6 med skärpedjupskontrollknappen, visst blir det mörkare (och lite grynigt) jämfört med 2,8. Men inte i närheten av hur mörkt och grynigt det blir utan batteri.
Någonstans neråt bländare 16 blir det vid nedbländning lika mörkt som utan batteri.

Men vid nedbländning är det lika mörkt över hela ytan, medan det utan batteri finns ett ljusare fält i nederkant (och i överkant upptäckte jag nu)

Petter ...

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.