Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika objektiv? hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en canon, EOS 450, är helt nybörjare med det här så är i fullt sjå att lära mig.
Har en fråga ang. det här med olika objektiv.
Jag skulle gärna vilja ha förklarat för mig vad varje objektiv innebär har för funktion.
Så väldigt tacksam om någon har tid att lära mig det :)
tack!

Jag har en canon, EOS 450, är helt nybörjare med det här så är i fullt sjå att lära mig.
Har en fråga ang. det här med olika objektiv.
Jag skulle gärna vilja ha förklarat för mig vad varje objektiv innebär har för funktion.
Så väldigt tacksam om någon har tid att lära mig det :)
tack!

Ok den frågan är lite som meningen med livet om du inte specificerar din fråga till ett antal objektiv som du är intresserad eller om det är förklaring till termerna som du vill ha hjälp med. Så om du kan specificera dina frågor så ska vi försöka så gott som möjligt.

Ok den frågan är lite som meningen med livet om du inte specificerar din fråga till ett antal objektiv som du är intresserad eller om det är förklaring till termerna som du vill ha hjälp med. Så om du kan specificera dina frågor så ska vi försöka så gott som möjligt.

Som sagt, jag är helt nybörjare så för mig är min frågeställning lika svår som meningen med livet för mig..
Ok, alltså finns det ett väldigt stort antal objektiv?
Men termer är väldigt uppskattat att få förklarat då det i nuläget är som ett främmande språk.

Synd att du inte köpt en Nikon för då kunde du ha kollat på WebTV om detta: http://www.dtowntv.com/2009/06/episode-16-lenses-part-1/ :)

Skämt åsido så kanske det kan ge dig en del ändå. Det finns fem filmer om olika objektiv. De tar upp en del olika termer och olika objektiv.
Det finns oftast motsvarande objektiv för Canon som för Nikon men med lite olika namn. Din kamera motsvarar en Dx kamera i Nikonvärlden. En fullformatkamera som 5D motsvarar Fx i Nikonvärlden.

Lycka till,
Mattias

Cyberphoto har en liten ordlista........

Kolla in ordlistan på cyberphotos hemsida. Där får du en hel del förklaringar, Du kan även titta på olika objektiv så står där en del förklaringar där oxå.
Gå in på www.cyberphoto.se och klicka sedan på "vanliga frågor" i menyn till vänster så hittar du ordlistan under "Bra tips!"
Det är mycket i början & speciellt om man inte har någon kompis som sysslar med fotografi att fråga.

Lycka till!

Som sagt, jag är helt nybörjare så för mig är min frågeställning lika svår som meningen med livet för mig..
Ok, alltså finns det ett väldigt stort antal objektiv?
Men termer är väldigt uppskattat att få förklarat då det i nuläget är som ett främmande språk.

EF är den typ av fattning, alltså hur man ansluter objektivet till kameran, som Canon har. Till de som kallas "crop" kameror, så som din, kan man använda EF-s. De sistnämnda går inte att använda på FF kamerorna (5D och 1D mk III).

USM står för "Ultra Sonic Motor" och är en tyst AF motor till objektiven. Om jag inte tar fel har alla USM objektiv en ringmotor vilket innebär att man kan ha AF på men att det går att ändra manuellt samtidigt.

IS står för "Image Stabilizer" vilket är en bildstabilisering som finns i objektivet. Andra tillverkare av objektiv till Canon kameror har andra benämningar.

L-objektiv kallar sin så att säga finare objektiv. Det är mycket bra glas och stabil och bra byggkvalitet. Dessa har en Röd ring nästan längst fram på objektivet.

Rekommendera också Cyberphoto länken du fick samt denna från wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF_lens_mount

Möjligen der det mer frågor när du läst dem men det är bara att ställa dem i så fall.

Hos prisjakt så listas för närvarande 187 objektiv som passar din kamera och som säljs nya i handeln :)

I alla fall, eftersom du är ny både när det gäller just denna kamera och systemkameror i allmänhet så rekommenderar jag att du köper http://oreilly.com/catalog/9780596520861/ som börjar med foto från grunden och sedan mer och mer avancerat med förklarande av termer o.s.v. just med ståndpunkt från just din kamera!

Dessutom finns den billigt att köpa i PDF-format så du kan börja lära dig mer redan ikväll :)

Olika objektiv

Nu vet jag inte på vilket sätt du är nybörjare, men oavsett det så är väl det grundläggande den sk brännvidden och ljusstyrkan. (sen har olika leverantörer en hel skog med olika produkter).

Brännvidden bestämmer hur mycket/lite du får med på filmen, eller i ditt fall på sensorn.
Med ett teleobjektiv förstorar man mycket, Motsatsen är vidvinkelobjektivet där man får med mycket, men till priset av att detaljerna kan bli små.
Däremellan finns det sk normalobjektivet. Brukar defineras som diagonalen filmytan eller numera sensorn. För en halvsensor, som är vanlig i "amatörkamerorna", borde brännvidden vara ca 30mm.

Ljusstyrkan är kopplad till den maximala öppningen i objektivet. Med stor öppning kommer det in mer ljus - och man kan välja kortare slutartider. Det kan exempelvis vara bra för sport, eller inomhus utan blixt - där man annars har svårt att hålla kameran still.

Numera börjar man bli bortskämd med zoomobjektiv som, hyfsat, klarar både vidvinkel och tele. Oftast har de dock ett par steg sämre ljusstyrka än ett objektiv med fast brännvidd.

Sen finns det objektiv för att rätta till perspektiv, objektiv för fotografering på nära håll.

Nummer ett att fundera på är förstås, vad tänker du ta för bilder. Närbilder på folk(vidvinkel), naturbilder(tele). At fundera på är hur nära objektet kommer du.

En bra regel med fotografering är att begränsa vad man tar med i bilden - tar man med för mycket blir det lätt plottrigt.
Ur den synvinkeln kan det vara lämpligt med ett kortare teleobjektiv nånstans 50-80mm eller ev ett zoomobjektiv med omfånget ca 50-200mm

Det viktigaste är dock inte objektiven, eller kameran - det är den som håller i kameran som påverkar mest.
Så fyll minneskorten, experimentera.

USM står för "Ultra Sonic Motor" och är en tyst AF motor till objektiven. Om jag inte tar fel har alla USM objektiv en ringmotor vilket innebär att man kan ha AF på men att det går att ändra manuellt samtidigt.
Du tar fel, men det spelar ingen större roll för frågeställaren i denna tråd.

Det finns optik med USM-drivning som inte är ringformad, utan har vanlig växellåda. Dessa har då heller inte möjligheten att fokusera manuellt utan omkoppling till MF. Ett exempel är EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM. För att göra det ännu roligare finns det objektiv som har den annorlunda USM-konstruktionen men ändå går att fokusera manuellt med, även i AF-läge...

Det kan verka rörigt med all info, men när du väl har fattat grunderna så fattar du att alla "de 187" objektiv som tydligen fanns listade att passa din kamera inte är sådär speciellt bra...

Du tar fel, men det spelar ingen större roll för frågeställaren i denna tråd.

Det finns optik med USM-drivning som inte är ringformad, utan har vanlig växellåda. Dessa har då heller inte möjligheten att fokusera manuellt utan omkoppling till MF. Ett exempel är EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM. För att göra det ännu roligare finns det objektiv som har den annorlunda USM-konstruktionen men ändå går att fokusera manuellt med, även i AF-läge...

Tackar att du redde ut det. Lite synd att de gjort så. Kanske kunde de lägga till ytterligare förkortning på dem som har ringmotor så att de får lika långa namn på sina objektiv som Tamron :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar