Annons

Olika betäckningar på objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_petersson

Aktiv medlem
Hej har nyligen köpt en eos350d, och har nu tänkt o köpa mig ett större zoomobjektiv... har tittat på 28-200 ungefär... och även tittat på sigmas objektiv.. Det finns en hel del olika betäckningar på objektiven...
vad står följande för:
DO
USM
DC
II
III

O vad skall jag ha... sigma/canon o med vilken betäckning...

tacksam för svar snarast...

mvh
micke
 
Hmmm, alltså jag brukar inte anmärka på stavfel, särskrivningar och annat liknande, men här kan jag inte låta bli :) Det heter beteckning. Betäckning är sånt som hingstar och tjurar ägnar sig åt när man vill ha avkomma ;)

DO= diffraction optics (bättre glas, mindre reflektioner)
USM= Canons tysta, snabba fokuseringsmotor
DC= Canons högljudda, något långsammare fokuseringsmotor
I, II, III osv= versioner av ett objektiv

Vilka man ska ha? Det är olika det. Vad ska du ha det till och till vilket pris?
 
yalazy skrev:
Hmmm, alltså jag brukar inte anmärka på stavfel, särskrivningar och annat liknande, men här kan jag inte låta bli :) Det heter beteckning. Betäckning är sånt som hingstar och tjurar ägnar sig åt när man vill ha avkomma ;)

DO= diffraction optics (bättre glas, mindre reflektioner)
USM= Canons tysta, snabba fokuseringsmotor
DC= Canons högljudda, något långsammare fokuseringsmotor
I, II, III osv= versioner av ett objektiv

Vilka man ska ha? Det är olika det. Vad ska du ha det till och till vilket pris?

Sant gällande min stavning... tänkte inte utan bara skrev... men tack för förklaringen för de olika beteckningarna...
 
Det där är Sigmas beteckningar:
DG - anpassat för digitalare men funkar för fullsensor/film
EX - deras lite lyxigare
DL - snik
HSM - tyst autofokusmotor
 
Jag hoppas du inte tog illa upp... det bara flög ur mig för att det såg så kul ut.

Hur som helst. Jag tror att de flesta objektiv med så stort omfång som du nämnde först, 28-200 är ganska dåliga vad gäller skärpa, kontrast mm. Om jag fick råda dig till något så kanske Sigmas 18-50/2.8 och ett begagnat 70-200/2.8 skulle vara en prisvärd och bra kombination. Då får du mycket ljusstyrka och enligt recensionerna bra skärpa.

Jag såg i dagarna att ett Sigma 18-50/2.8 kostar under 4000 kr nytt från Tyskland Technikdirekt
 
yalazy skrev:
Jag hoppas du inte tog illa upp... det bara flög ur mig för att det såg så kul ut.

Hur som helst. Jag tror att de flesta objektiv med så stort omfång som du nämnde först, 28-200 är ganska dåliga vad gäller skärpa, kontrast mm. Om jag fick råda dig till något så kanske Sigmas 18-50/2.8 och ett begagnat 70-200/2.8 skulle vara en prisvärd och bra kombination. Då får du mycket ljusstyrka och enligt recensionerna bra skärpa.

Jag såg i dagarna att ett Sigma 18-50/2.8 kostar under 4000 kr nytt från Tyskland Technikdirekt

ska kolla på detta och tack för hjälpen. valet av just sigma är ju för att dom är lite billigare. Jobbar också som återförsäljare av elektronikprodukter och från o med nästa vecka kan jag få tag på sigmas linser till inköpspriser vilket gör att jag förhoppningsvis kan få riktigt billigt...
ska kolla på pris för ett 70-200 o se vad jag får för pris. och även det 18-50 som du sa...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.