Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olagligt ingripande mot fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu tar du upp viktiga saker men de är skilda från varandra.

Det jag försökte beskriva var varför en del människor upplever det som mer obehagligt att bli fotograferade än att bara bli sedda (utan kamera). Jag upplevde att du likställde de sakerna.

Jag kan hålla med om att rädslan inför att bli fotograferad nog för det mesta är irrationell, obefogad och inte har något stöd i lagen. Men jag menar att det ändå missar poängen.

Du skrev "Om någon väljer att visa upp sig och sin kropp på allmän plats på ett sätt som inte väcker anstöt hos andra - finns det inget heller som plötsligt kan kränka dem genom att de avbildas på foto just där och då.". Förnuftsmässigt håller jag med dig. Juridiskt sett har du helt rätt. Men det missar fortfarande att många människor känner oro, rent av rädsla över att bli fotograferade och alla de potentiella saker som skulle kunna följa av det.

Det finns en stor skillnad att en människa på plats ser på dig jämfört med att samma person tar en bild av dig som du inte har någon som helst koll på hur den sprids eller används. Det första är ett övergående ögonblick som du själv kan vara med och påverka eller styra, det andra ett förlopp du inte vet ett dugg om och därför ter sig mycket mer skrämmande.

Då missförstod jag dig och håller för övrigt med - jag fungerar (och har fungerat) på ungefär samma sätt :)

Så du menar också att om någon sprider lögner om dig eller mig på nätet, så är det inget problem så länge vi själva inte upptäckt det? Så ser i alla fall inte jag på det.

Lögner är väl annorlunda en bilder? Kanske kan räknas som förtal och då är det väl olagligt?

Tips, prova att prata med någon som råkat ut för det. Jag känner en person där några sådana bilder efter ett tag började cirkulera på hennes arbetsplats vilket i sin tur triggade igång vad som är svårt att beskriva annat än som en mindre mardröm av rena trakasserier. Men även oräknat sådana extrema och uppenbara fall så kan blotta oron över att bilder på en eller ens anhöriga cirkulerar väcka rätt rejält obehag vilket jag har mer än en bekant som upplevt.

Var det strandbilder alltså? Man får väl anta att hennes medarbetare gjorde sig skyldiga till nån typ av brott då? Sådant kan och bör ju bestraffas. Förstås otrevligt för din bekantskap men så är det ju oftast med brott.

Hur motiverar dina bekanta sin oro och vad är det som de har problem med när det gäller foton som cirkulerar? Att de upplever obehag kan jag förstå men om jag sedan anser att deras resonemang motiverar att jag bör ta hänsyn till dem är en annan sak. För att belysa hur jag tänker så kan man ta ämnet det mindre kontroversiella ämnet religion som ett exempel ;-). Jag tvekar inte att säga vad jag tycker om religioner (jag är starkt kritisk) även om religiösa utövare gott och väl kan känna sig kränkta. Jag bryr mig helt enkelt inte om hur de känner på detta område.

Hundar utgör också extremt sällan ett hot, men det gör inte hundrädda människor mindre rädda. Lika lite som att olycksstatistik får flygrädda att vara mindre rädda. Det vi som fotografer får vara beredda på är reaktioner sprungna ur rädsla, om sedan rädslan är rationell eller inte är inget argument för att ignorera hur den som är rädd känner och därmed reagerar.

Nä, rädslan är ju verklig för personen som är rädd förstås men jag kommer nog alltid att ta mer hänsyn till en person vars rädsla för något är befogad.

Tänk om man kunde få en krona för varje inskränkt dumskalle man stöter på i såna här diskussioner. Då hade man kunnat dra sig tillbaka och ta det lugnt.
Nu är det ju inte speciellt många i den här tråden som är så inskränkta att de tycker det är okej att misshandla folk som inte uppför sig just som de själva skulle vilja ...

Lögner är väl annorlunda en bilder? Kanske kan räknas som förtal och då är det väl olagligt?

En kommentar som var ett kul skämt i ett sammanhang kan ju, taget ur det sammanhanget bli en lögn och förtal. Bilder fungerar på ett liknande sätt - helt ok ett ett sammanhang (t.ex. familjealbumet) men direkt obehagliga i ett annat (t.ex. en porrsajt).

Var det strandbilder alltså? Man får väl anta att hennes medarbetare gjorde sig skyldiga till nån typ av brott då? Sådant kan och bör ju bestraffas. Förstås otrevligt för din bekantskap men så är det ju oftast med brott.

Min poäng är att det är rädslan för sådant som gör oss fotografer skrämmande. Det kan rent av vara så att den som tog bilden av henne inte gjorde något fel, att hans bild bara kom på avvägar utan hans vetskap eller ens aktiva medverkan. Men för henne känns spelar det liksom ingen roll - för henne finns det en ganska rak koppling mellan en kille som tog en serie bilder av henne solandes toppless och att hon fick byta jobb på grund av trakasserier.

Hur motiverar dina bekanta sin oro och vad är det som de har problem med när det gäller foton som cirkulerar? Att de upplever obehag kan jag förstå men om jag sedan anser att deras resonemang motiverar att jag bör ta hänsyn till dem är en annan sak. För att belysa hur jag tänker så kan man ta ämnet det mindre kontroversiella ämnet religion som ett exempel ;-). Jag tvekar inte att säga vad jag tycker om religioner (jag är starkt kritisk) även om religiösa utövare gott och väl kan känna sig kränkta. Jag bryr mig helt enkelt inte om hur de känner på detta område.

Prova att res till USA och upplev reaktionerna på att säga vad du tycker om religion. Jag har, om än lite oavsiktligt, råkat göra det. Jösses ... :)

Nä, rädslan är ju verklig för personen som är rädd förstås men jag kommer nog alltid att ta mer hänsyn till en person vars rädsla för något är befogad.

Kan du avgöra när någons rädsla är befogad? Tipsa gärna hur du gör i så fall :)

Det finns ju som alltid extremer av allting, jag menar inte att vi fotografer skall behöva be om ursäkt för det vi gör eller låta bli att fotografera bara för att man möjligen kan irritera någon. Långt ifrån.

Men jag tycker inte heller vi alltid enbart skall vara benhårt legalistiska och helt bortse från att människor kan uppleva det som genuint obehagligt att bli fotograferade - hur irrationell den rädslan än verkar för oss. Det är det jag far efter med mina liknelser kring flygrädsla eller arachnofobi - varken rädslan i sig eller de reaktioner den ger upphov till är långt ifrån alltid rationella.

Vi kan inte heller bortse från att det finns de som använder kameror och de bilder de skapar till djupt obehagliga saker och väldigt uppenbara kränkningar. Tyvärr kommer det som de gör att påverka intrycket av oss. Jag tror det är viktigt att vi försöker förstå att människor kan känna oro och bemöta dem på ett vettigt sätt, inte enbart hävda att vi har lagen på vår sida.

En kommentar som var ett kul skämt i ett sammanhang kan ju, taget ur det sammanhanget bli en lögn och förtal. Bilder fungerar på ett liknande sätt - helt ok ett ett sammanhang (t.ex. familjealbumet) men direkt obehagliga i ett annat (t.ex. en porrsajt).
Att ens strandbild hamnar på en porrsajt är väl inte hela världen? Så länge det rör sig om en bild tagen på ett korrekt sätt, dvs att den inte strider mot lagen om kränkande fotografering så är det en risk man får ta.

Min poäng är att det är rädslan för sådant som gör oss fotografer skrämmande. Det kan rent av vara så att den som tog bilden av henne inte gjorde något fel, att hans bild bara kom på avvägar utan hans vetskap eller ens aktiva medverkan. Men för henne känns spelar det liksom ingen roll - för henne finns det en ganska rak koppling mellan en kille som tog en serie bilder av henne solandes toppless och att hon fick byta jobb på grund av trakasserier.
Det är ju trakassaerierna som är boven i dramat här. Inte fotona. Jag vet inte om hon var med på att någon fotade henne toppless och då torde hon väl ändå inse faran?

Prova att res till USA och upplev reaktionerna på att säga vad du tycker om religion. Jag har, om än lite oavsiktligt, råkat göra det. Jösses ... :)

Jodå, jag har vädrat mina åsikter till amerikaner. Det har gått bra överlag.

Kan du avgöra när någons rädsla är befogad? Tipsa gärna hur du gör i så fall :)

Det tror jag nog jag kan om jag för höra varför de är rädda förstås och vad som är konsekvensen av det som är rädda för. Eller så är det uppenbart. Ett exempel, personer som som skriker av rädsla när de åker bergochdalbana har ingen att frukta. Personer som skriker av rädsla när de befinner sig i ett plan som störtar har nog all anledning att verkligen vara rädda innan de dör. Exempel två; en person som är rädd för getingar kan vara rädd för dem för att personen lider av en allergi som kan orsaka ordentligt elände. Saknar man den allergin så är rädslan inte riktigt av samma dignitet eftersom det bara kommer att göra lite ont om det getingen mot förmodan sticker till.

Det finns ju som alltid extremer av allting, jag menar inte att vi fotografer skall behöva be om ursäkt för det vi gör eller låta bli att fotografera bara för att man möjligen kan irritera någon. Långt ifrån.

Men jag tycker inte heller vi alltid enbart skall vara benhårt legalistiska och helt bortse från att människor kan uppleva det som genuint obehagligt att bli fotograferade - hur irrationell den rädslan än verkar för oss. Det är det jag far efter med mina liknelser kring flygrädsla eller arachnofobi - varken rädslan i sig eller de reaktioner den ger upphov till är långt ifrån alltid rationella.
Det benhårda kommer av diskussionen där saker ställs på sin spets. När folk nonchalant uppmanar till våld då kommer jag att benhårt gå åt den åsikten. I verkligheten har jag mycket sällan problem med människors reaktioner när jag fotar dem. De märker förmodligen det inte ens.

Vi kan inte heller bortse från att det finns de som använder kameror och de bilder de skapar till djupt obehagliga saker och väldigt uppenbara kränkningar. Tyvärr kommer det som de gör att påverka intrycket av oss. Jag tror det är viktigt att vi försöker förstå att människor kan känna oro och bemöta dem på ett vettigt sätt, inte enbart hävda att vi har lagen på vår sida.
Jag beter mig nog vettigare än vad flera tror här i tråden men så länge som människor inte förstår en sådan grundläggande sak som att på allmän plats har man inte mycket till privatliv , att det är en konsekvens av att vi alla, inklusive fotografer, har rättigheter som ibland kan kännas lite när de krockar, så måste man ta argumentationen. Folk måste helt enkelt lära sig hur det ligger till.

Att ens strandbild hamnar på en porrsajt är väl inte hela världen? Så länge det rör sig om en bild tagen på ett korrekt sätt, dvs att den inte strider mot lagen om kränkande fotografering så är det en risk man får ta.

Ok ... Där tycker du och jag, och många med mig, väldigt olika ... För att uttrycka det milt.

"... en risk man får ta" För mig känns det som nonchalant och ärligt talat rent obehaglig inställning till andra människors integritet.

Man ska alltså ha i minne att det just nu, idag, smyger omkring säkert hundratals idioter på svenska stränder med avsikten att få bilder på halvnakna eller nakna kroppar. Som de sedan kan dela med likasinnade. Det är ett problem vi måste hantera och lösa.
Varför är det ett problem vi måste hantera och lösa.

Observera nu att min fråga inte är ett påstående att det inte är ett problem, utan just en fråga.

Det jag inte gillar av ditt inlägg är att du använder begreppet "lättkränkt". Det är ett raljerande och nedsättande uttryck varje klok människa bör använda försiktigt. Man måste ta folks upplevelser på allvar.
Den sista meningen låter som en floskel utan substans, ungefär som när politiker säger att de tar människors oro på allvar.

Vad menar du egentligen?

Rädsla och oro är ofta irrationell och överdriven, men känslan är inte ett dugg mindre verklig för det. Fråga vem som helst som är rädd för spindlar, höjder, hundar eller att flyga. Det är svårt att resonera med rädsla och att - som jag till exempel nyligen hörde en hundägare göra - hänvisa till sin lagliga rätt gör inte obehaget ett dugg mindre för den som drabbats av det.
Det här är väl lite vid sidan av ämnet, men jag blev nyfiken.

Jag är själv hundägare och brukar vara mycket noga med att hålla mina hundar kopplade när det finns andra människor i närheten. (När det finns andra lösa hundar i närheten är det däremot bättre att låta mina hundar vara lösa också; det minskar oftast risken för hundslagsmål).

Vad var det för laglig rätt som hundägaren hänvisade till?

Håller inte med där, det finns gott om lagar som många/de flesta inte gillar men som vi tvingas följa ändå för att få ett välfungerande samhälle.

Skattelagar, lagar om öppettider, punktskatter, moms, upphovsrätt, bygglagar, vissa trafikregler osv osv.
Vad har du för källa till att de flesta inte gillar alla dessa lagar?

Det är en sak att gnälla över högt skattetryck bland kompisar, men en annan att uttrycka samma ogillande vid ett val. Något skattesänkarparti har väl aldrig fått egen majoritet i Sverige i modern tid? De flesta vet nog att skatter behövs för att finansiera en hel del av det vi tycker om att ha tillgång till i tillvaron.

Nu kan det vara att jag misstolkar din formulering, men jag skulle nog hävda att man i stort sett alla sociala sammanhang faktiskt har goda skäl att fundera över om ens beteende kan vara obehagligt för andra. Det gäller allt från att ställa sig mitt bland andra och röka till att prata oerhört högt i mobilen om personliga saker i en folksamling. Eller att ta bilder av människor som tydligt visar att de finner det obehagligt.
Säg det även till de som kommer fram till fotografer och skäller ut dem för att de har tagit en bild utan att kränka någon. Det dyker upp berättelser om sådana händelser lite för ofta för att jag ska tro att det är undantagsfall. Det är väl knappast trevligt att bli påhoppad på det sättet?

Som jag har skrivit i den tidigare refererade tråden om hur man bör bete sig som fotograf bland folk så är jag mycket villig att lyssna på någon som är missnöjd med att ha blivit fotograferad, men bara om denne beter sig hövligt. Annars får det faktiskt vara.

Det är inte de fredliga fotografer som skapar oron, lika lite som snälla hundar. Det är den lilla minoriteten snuskfotografer och aggressiva hundar. Problemet är att för den som är rädd är det förbaskat svårt att avgöra vilken sort som man står inför. Det får nog vi som fotografer försöka förstå.
Vad gäller hundar så stämmer det inte riktigt. Även snälla hundar kan orsaka stort obehag för hundrädda personer. Jag var mycket hundrädd när jag var barn. Alla hundar var farliga för mig. Den erfarenheten använder jag mig av när jag utsätter andra människor för mina snälla hundar.

Det går nog att dra en parallell till fredliga fotografer om man så vill.

Om vi nu bortser från alla snälla (eller inte) hundar och återgår till fotografering så skulle jag bii synnerligen förvånad om någon fotograferat mig naken och dessutom publicerat bilderna. Jag skulle dock inte bry mig nämnvärt mycket om det, men jag förstår att många gör det även när de uppträder i det närmaste nakna på offentlig plats.

Vi får fotografera nästan vad vi vill, och vi får vara beredda på att inte alla tycker om det och kan då ta hänsyn till det. Jag tycker dock det är helt absurt att en del här (som också fotograferar) tycker det är ok att gå till handgripligheter för att hindra oss från att fotgrafera.

Ok ... Där tycker du och jag, och många med mig, väldigt olika ... För att uttrycka det milt.

Det må vara så. Jag är villig att ändra min åsikt om du kan ge mig några bra skäl. Om jag utgår från mig själv i ett scenario där jag skulle bli fotad av nån som går igång på lönnfeta medelålders män och sedan lägger upp en bild på mig iförd badbyxor på en sajt så skulle jag först och främst nog vara totalt ovetandes och därför inte kunna bry mig. Om jag sedan fick reda på det så varför bli upprörd? Bilden togs när jag rörde mig i det offentliga rummet. Den kan inte anses vara kränkande. Och folk får faktiskt publicera bilder på nätet. Vad de sedan gör till bilden har jag inget med att göra. Om det står nåt om bilden som säger något om mig som inte är korrekt så kan jag kanske stämma nån för "lögn" eller vad nu fint skulle heta på juridiskt språk. Förtal, kanske?[/QUOTE]

"... en risk man får ta" För mig känns det som nonchalant och ärligt talat rent obehaglig inställning till andra människors integritet.

Här tycker jag att du misstolkar rejält och drar slutsatser där sådan inte kan dras om min inställning till integritet. Låt mig förklara. Att gå ut genom dörren är att ta en risk. När jag tar tåget in till London för att gatufota en hel dag riskerar jag att råka ut för ett muslimskt terrordåd. Och andas in avgaspartiklar som orsakar cancer. Men, det är "risker man får ta". Jag konstaterade helt enkelt att det finns en lite risk att bli fotad på en badstrand, en ännu mindre risk att fotografen ifråga är en, som man kallar dem här i tråden, "snuskfotograf". Sedan så finns det en liten risk att den fotograf faktiskt lägger ut bilden på en suspekt sajt. På det hela taget så är det en liten risk man tar men fullt acceptabel i min mening. Det säger väl faktiskt inte så mycket om vad jag har för inställning till andra människors integritet, Martin?

Nej, för att förklara det uppenbar: att se människor är en naturlig del av vad vi gör och inget vi kan låta bli. Det är inget vi väljer att göra. Att fotografera däremot är ett aktivt val vi gör.
Tjaa, man kan titta bort, man kan slå ner blicken. Man kan göra en hel del för att visa underdånighet mot den som inte tycker om att bli betraktad.

Om någon knäppskalle kommer fram och hojtar "vad glor du på?!?!!" så kommer jag förmodligen att försöka avlägsna mig så fort som möjligt därifrån, på samma sätt som jag skulle avlägsna mig snabbt därifrån om någon kommer fram och med arg röst säger nåt i stil med "låt bli att fotografera mig!".

Vi får fotografera nästan vad vi vill, och vi får vara beredda på att inte alla tycker om det och kan då ta hänsyn till det. Jag tycker dock det är helt absurt att en del här (som också fotograferar) tycker det är ok att gå till handgripligheter för att hindra oss från att fotgrafera.

Ja, det är en fråga som är klart värd att ställas, Anders.

Även om någon bild tas på en naken person så krävs det ju tillstånd från personen på bilden om hen vill vara med på en porrsite eller liknande. Man kan ju inte posta bilder på nätet eller i tidningar hur som helst. För privat bruk dock.

Du skrev "Om någon väljer att visa upp sig och sin kropp på allmän plats på ett sätt som inte väcker anstöt hos andra - finns det inget heller som plötsligt kan kränka dem genom att de avbildas på foto just där och då.". Förnuftsmässigt håller jag med dig. Juridiskt sett har du helt rätt. Men det missar fortfarande att många människor känner oro, rent av rädsla över att bli fotograferade och alla de potentiella saker som skulle kunna följa av det.
Visst bör vi ta hänsyn till irrationella känslor, men vi bör också arbeta för att fler människor tänker rationellt.
Det vore inte bra om irrationalitet tog över mer i samhället. Vi har redan för mycket av det.

Även om någon bild tas på en naken person så krävs det ju tillstånd från personen på bilden om hen vill vara med på en porrsite eller liknande. Man kan ju inte posta bilder på nätet eller i tidningar hur som helst. För privat bruk dock.
Nä, om jag tar en bild på dig på offentlig plats och lägger upp den här på Fotosidan begår jag inget brott och du har ingen rätt att kräva att den skall bort. Tror att det går att överföra på de flesta andra sajter som helst, inklusive porrsajter och tidningar.

EDIT: missade att personen var naken. Men, jag tror faktiskt inte att det har en så stor betydelse förutsatt att bilden är tagen i det offentliga rummet, där det alltså är fritt att fota.

Så länge publiceringen inte strider mot personuppgiftslagen går det bra.

Datainspektionen kan dock ha svårt att ingripa mot publiceringar som görs utanför Sverige.

Nä, om jag tar en bild på dig på offentlig plats och lägger upp den här på Fotosidan begår jag inget brott och du har ingen rätt att kräva att den skall bort. Tror att det går att överföra på de flesta andra sajter som helst, inklusive porrsajter och tidningar.

EDIT: missade att personen var naken. Men, jag tror faktiskt inte att det har en så stor betydelse förutsatt att bilden är tagen i det offentliga rummet, där det alltså är fritt att fota.

"Du får inte publicera bilder på internet som kan uppfattas som kränkande."

"Du får inte använda bild på en igenkännbar person i reklam utan personens uttryckliga tillstånd"

Har lagen ändrats ?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto