Frekeman
Aktiv medlem
Jag kan räkna på min vänstra hands fem fingrar de gånger som möjligtvis någon skulle kunna upplevas som "besvärad, skrämd, hotad, rädd eller kränkt" i någon allvarlig utsträckning när jag tagit mina tiotusentals gatufoton. Och man kan inte gå genom livet och vara rädd för att man råkar förolämpa någon. Alternativet vore värre.Du har ju upprepade gånger tjatat om att folk är "lättkränkta". Om man inte kan ta på allvar att någon känner sig besvärad, skrämd, hotad, rädd eller kränkt så hånar man dem å de grövsta. Känslan är ju deras, inte din och det är inte upp till dig att förkasta den. Du har ju ingen aning om vem du har framför dig och vad de har i ryggsäcken. Det kan ju vara någon som är djupt deprimerad, nyligen varit med om svåra trauman eller till och med har en psykos och hör röster. Eller en vanlig tjej som känner sig väldigt trängd av den sexuella aggression som översvämmar samhället.
Du finner det väldigt lätt att påstå att jag saknar empati bara för att jag argumenterar för det jag gör. Tror du verkligen att det är korrekt att dra den slutsatsen? Jag menar att riktig empati handlar om förmågan att sätta sig in i hur andra människor har det utan att samtidigt utplåna sina egna tankar och känslor. När det gäller dig så har jag svårt med att jämka ihop empati med att du hotar med våld, jämför en med lägre djur, pratar om form på människors huvuden (dvs utseenden) och diskuterar våld på ett nonchalant sätt.Som sagt, empati är nyckelordet här. Empati är numera en stor bristvara i vårt samhälle. Tyvärr kan man inte säga samma sak om egocentriska bufflar, med eller utan kamera på magen.
Jag tillmäter inte mitt eget gatufotande nån särskilt stor betydelse för någon annan än mig själv. Det är den samlade företeelsen som jag finner värdefull. Att diskutera vad som är viktigt när det gäller fritidssysselsättningar kommer att bli mycket tyckande och jag tror inte den diskussion blir särskilt fruktbar.OT:
Och precis som jag misstänkte tror jag att du överskattar betydelsen av ditt gatufotograferande. Det kommer att finnas biljoner vardagsbilder från vår samtid, varav 99,999 procent är tagna av folk som inte ens vet vad gatufotografi är utan bara tar bilder på vänner, platser, högtider och händelser. Ur ett etnografiskt perspektiv är dessa bilder troligen mer värda än dina "konstbilder". Om du finner nöje i att fota människor på gatan ska du naturligtvis göra det (efter att frågat om lov). Men viktigare än frimärkssamling...? Nej, det är det inte. Det är trist att vissa inte bara kan "ha kul" utan måste blåsa upp sin sysselsättning till "det viktigaste i världen". Det handlar säkert om synen på sig själv i relation till andra. Hade du blåst trombon eller målat porslin i stället hade väl det varit världens viktigaste syssla.
Fråga om lov först? Då finns ingen gatufotografi längre att tala om. Men det hajar du förstås inte eftersom inte verkar ha något intresse för genren.