Matte_J
Aktiv medlem
Du har aldrig funderat på ifall jag blir kränkt av dig när du så här öppet påstår att jag har svåra problem att förstå en enkel text? Och kallar mina inlägg för dravel? Jag kanske har en massa baggage i min "ryggsäck" som tynger mig.
Jo, det är klart att jag gör. Men att reflektera kring och förstå en människas problem är inte samma sak som att det är fritt fram för denne att göra och säga vad som helst. De flesta som hanteras av rättsväsendet har ju ett bagage på ryggen som troligen varken du eller jag ens kan föreställa oss. Men även om de haft det obeskrivligt svårt så måste de ju utsättas för alla möjliga kränkningar. Och så måste det ju fungera.
Det beror ju också på var man utsätts för kränkningar. Blir man det på en plats där man måste vistas och inte har möjlighet att (eller ska behöva) undvika platsen (skolan, arbetsplatser, sjukvård, allmän plats, badstränder, restauranger, osv) så står ju valet mellan att personen ska behöva gömma sig hemma eller att den som står för den upplevda kränkningen ändrar sitt beteende. I vårt fall kan du ju enkelt låta bli att läsa mina inlägg utan att det får några stora sociala implikationer för dig. Eller hur?
Så för att återvända till huvudfrågan, med ett hypotetiskt antagande att det finns många tjejer som blir starkt besvärade av att okända gubbar fotograferar dem halvnakna på stranden. Vad är lösningen på detta problem? Ska de få fortsätta att känna sig besvärade, ska de stanna hemma eller ska gubben sluta ta bilder?
Samma problemuppställning kan göras med andra variabler: Till exempel är många människor omotiverat hundrädda. Ska även de få vistas i en allmän park eller ska hundägare ta hänsyn och koppla sina hundar?