Frekeman
Aktiv medlem
Man kan nästan på förhand förutse:
Vilka kombattanter som kommer att stå i vilken ringhörna…
Vem som förespråkar förbud respektive total frihet.
och vilka som inte kan motstå frestelsen att kasta sig in en så här polariserad debatt t.
VAD HÄNDE MED SUNT FÖRNUFT?
Att visa En viss grundläggande respekt för sina medmänniskor?
Att på ett trevligt sätt fråga är det okej… eller i efterhand förklara
“Du jag tog en shysst bild här” vill du jag ska skicka dig ett ex?
Som någon skrev det är väl inte själv fotograferandet i sig som är det obehagliga…
Det är ju frågan om var bilderna hamnar sen?
PÅ Fotosidan? På en utställning på Fotografiska?
På någons blogg? På Facebook?
Eller på nån skum pedofilserver på dark net?
Nej det behöver inte vara nån snuskgubbe som går omkring och smygfotar barn och tjejer på stranden,
Men iom att vederbärande inte presenterar sig så finns väl ingen förälder i världen som inte höjer på ögonbrynen, blir vaksamma och ifrågasätter.
Jag är för fri fotografering men friheter innebär också skyldigheter, skyldigheter att visa hänsyn mot sina medmänniskor. Precis som med yttrandefrihet, allemansrätt och i livet i stort.
Jag säger det igen :
VAD HÄNDE MED SUNT FÖRNUFT?
Världen är inte Svart eller Vit. Det finns en jäkla massa toner däremellan.
Alla ni som förespråkar total fri fotografering? Ni i den röda ringhörnan?
Jag antar att ni inte har några problem med att staten sätter upp övervakningskameror för att bekämpa brottslighet på allmän plats utan att nI blir kränkta?
En persons sunda förnuft är inte nödvändigtvis en annas, Jens. Det verkar som om flera deltagare i debatten tror att vi som förespråkar maximal fri fotografering går omkring hela dagarna och beter oss illa mot våra medmänniskor. Så är det (nog) inte. Men, när folk börjar propagera för våld mot fotografer som inte begår något brottsligt så tänder jag till. Pöbelvälde, motiverat av "sunt förnuft", kan leda till allvarliga konsekvenser. Läste för något år sedan om en helt vanlig gatufotograf som blev misshandlad till döds i USA för att några fick för sig att han tagit bilder på barn och var en pedofil!
Och apropå övervakningskameror så bor jag i det land som har flest övervakningskameror i världen - Storbritannien. Har inga problem alls med det utan jag tycker att det är mycket bra! Blir alltså inte ett dugg kränkt. Skulle inte bli kränkt heller om någon hade det dåliga omdömet att fota mig på en badstrand!