Länk till
Expressen som skriver om händelsen.
Vad som gäller enligt lagen, se
här.
Om händelsen inträffade på en allmän badplats har inget olagligt skett vad jag kan se. Han bryter ej mot den tredje punkten enligt fotosidans redovisning.
Vad jag förstår är det lagligt att traska iväg till vilken allmän badplats som helst och fotografera vem som helst som ligger och solar där i bara badkläder. Från t.ex. en meters håll och från alla vinklar om man så önskar. Och det oavsett om den som blir fotad ber fotografen att sluta. Min rätt att fota den som solar väger tyngre än den solandes personliga integritet.
Så ser lagen om kränkande fotografering ut om jag förstår rätt. (Att det sedan möjligen i vissa fall kan handla om ofredande är en annan historia, och då handlar det om andra lagar.)
Och att det sedan kanske inte är lämpligt eller omoraliskt är något helt annat och det tar inte lagen hänsyn till.
Personligen tycker jag att det enligt lag ska råda foto/filmförbud av solande människor på allmänna badplatser (om inte den som solar gett sitt tillstånd förstås). Samhället har redan undantag med fredade zoner där fotande/filmande inte är tillåtet, man behöver lägga till allmänna badplatser.