ErlandH
Aktiv medlem
Jo, att fotografera personer (även barn) som badar på allmän plats är fortfarande tillåtet.Det låter mest som dåligt omdöme, och det är kanske inte ens tillåtet.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, att fotografera personer (även barn) som badar på allmän plats är fortfarande tillåtet.Det låter mest som dåligt omdöme, och det är kanske inte ens tillåtet.
Det är för mig självklart att respektera andra människor.
Jag skulle aldrig fotografera någon som befinner sig i en situation där jag själv inte vill bli fotograferad. Det gäller folk som badar, men även uteliggare/tiggare och fattiga människor i utsatta situationer i utvecklingsländer. [...]
Det svåra med den gränsdragningen är att den är din egen. Det finns gott om folk som inte vill bli fotograferade i en helt vardaglig situation nere på stan.
En klok insikt. Jag tror f.ö. att pedofilskräcken är lite överdriven i vårt samhälle.Och vet ni vad? Varken de eller jag kan skydda dem från det
Mina döttrar 10och 12 badade vid standen i byn där vi bor redan i april i år. Det var iskallt i vattnet men varmt o vackert väder, de hade åkt inlines och var svettiga. En kvinna filmade och fotograferade. Mina barn frågade varför och hon sa att hon ville lägga upp på Facebook för att visa vilken härlig dag det var och vilken fin utflykt hon hade. Tjejerna sa att de inte ville synas på Facebbok i blöta underkläder. Kvinnan "visste inte hur man raderar bilder i den här kameran" men mina barn hjälpte henne vänligt och tillsammans raderade de bilderna.
Jag hoppas så in i helvete mycket att den kvinnan inte hade två minneskort och skummare baktankar än hon gav sken av.
Jag kan bara hoppas, eller hur?
Jag vill väl bara säga med mitt inlägg att jag vet hur "dårar" föds, tror jag.
Det svåra med den gränsdragningen är att den är din egen. Det finns gott om folk som inte vill bli fotograferade i en helt vardaglig situation nere på stan.
Vems sunda förnuft ska gälla?
Det är väl inget problem. Det gäller allt i livet. Vem går runt med en lagbok och hävdar sin rätt? Man får använda sunt förnuft.
Och den konsensusen är kodifierad i lag.Det finns konsensus i samhället om hur vi umgås med varandra.
Delvis pga att en del inte riktigt passar in i den mallen så har vi ovan nämnda lagar.Vi är alla sociala varelser som lär av erfarenhet vad som fungerar och inte fungerar.
Och den konsensusen är kodifierad i lag.
Delvis pga att en del inte riktigt passar in i den mallen så har vi ovan nämnda lagar.
Den enes sunda förnuft är den andres dårskap. De "dårar" som du skrev om förut tyckte alldeles säkert att de använde sitt sunda förnuft när de klagade på att de blev fotograferade av dig.Jag förstår inte riktigt var du vill komma?
Jag tycker nog att jag förklarade min inställning ganska väl i inlägg #7.Vad gör du själv om någon ber om att slippa vara med på en av dina bilder. Läser du lagen för dem eller respekterar du deras vilja? Om någon på stan indikerar att de inte vill bli fotograferade, fortsätter du ta bilder eller går du vidare till nästa uppslag?
Att fotografera är ju tillåtet i sig, tyvärr har det mer eller mindre förknippats med pedofili. Om föräldrarna är närvarande kan man ju gärna fråga före, annars blir det kanske upprörda röster. Alltså, plåta är OK. Men, publicera bilderna är något annat. Råkade en gång lägga ut en barnbild på en flicka som var ansiktsmålad vid en festival. Efter bara en kort stund ringde en förälder och bad mig ta bort bilden eftersom hon hade skyddad identitet. Annars skulle hennes "riktiga" pappa få veta var hon fanns. Därmed sagt, var lite försiktig innan du tar bilder, speciellt på barn idag. Tyvärr alltså är det det svårare nu än bara för några år sedan.
Kom igen, det finns så många saker de flesta av oss gör dagligen som inte regleras i lag. Jag tror 99 av 100 håller upp dörren till nästa person, inte ringer på dörren hos någon efter 10 på kvällen och raderar en bild om någon ber om det...
...
Så man ska låta bli att fota alla barn för att någon kan ha skyddad identitet?
Bra svar, allt som är lagligt är inte lämpligt. Jag raderar bilder om någon ber mig, t o m om det är en polis. Bra dialog och vanligt hyfs räcker långt. Att hävda fotorätt kommer i längden leda till att gatufoto blir förbjudet som det är i flera länder redan nu.
Nja, gatufoto är inte förbjudet i flera länder som du skriver. Även i Tyskland och Frankrike (som ofta nämns som förbudsländer) så har det mycket att göra med publicering men även att balansera individens rätt till privatliv och fotografens rätt till yttrandefrihet. Kolla upp bland annat följande Wikipedia-artiklar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Street_photography#European_Union
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Commons:Country_specific_consent_requirements
(de är dock inte helt uppdaterade tror jag)
Att hävda fotorätt är nog inte det som har lett till restriktioner i ett flertal länder. I Tyskland var det väl nån episod med en avfotad död monark om jag inte minns fel för ett ganska bra tag sedan som nu idag får konsekvenser för yttrandefriheten i det landet.
I praktiken är det förbjudet eftersom man inte kan lägga upp sina bilder någonstans. Dessutom agerar folk på gatan om om det vore förbjudet.
Om vi springer runt och hävdar vår rätt att fota, publicera och vara ohövliga kommer snart fotorestriktioner som ett brev på posten. (Gamla posten). Att bemöta upprörda känslor med högläsning ur lagen är ingen bra idé.
I praktiken är det förbjudet eftersom man inte kan lägga upp sina bilder någonstans. Dessutom agerar folk på gatan om om det vore förbjudet.
Om vi springer runt och hävdar vår rätt att fota, publicera och vara ohövliga kommer snart fotorestriktioner som ett brev på posten. (Gamla posten). Att bemöta upprörda känslor med högläsning ur lagen är ingen bra idé.
Även om det skulle vara ett lagbrott att publicera så har det inget alls med att fotografera. Det är två vitt skilda företeelser och det ena förbjuder inte det andra varken praktiskt eller juridiskt.
I praktiken har det aldrig varit något problem för mig att gatufotografera i Frankrike. Ingen brydde sig över huvud taget.
Varken i städer eller i mindre bergbyar.