Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olaglig fotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Seabreeze

Medlem
Hej,
Jag vill fråga er en sak.

Igår gick jag ut och tog en lång promenad, kameran följde med eftersom det hade varit "fint" väder - bor i göteborg nära Härlandatjärn, delsjön och västra långvattnet. På vägen tog jag några kort, men lyckades inte ta bra kort.

Nåväl, vid 8-tiden på kvällen är jag tillbaka till mitt bostadsområde, och fortsatte ta kort. Sista kort tar jag på ett trä (utan blad) som är belyst nerifrån - jag tyckte det var jättefint motiv. Trädet står i mitt bostadsområde, bakom trädet är en gata och på andra sidan gatan finns några hus med höga "staketmurar", dessutom väldigt mörkt. När jag tar kortet står en kvinna i hennes balkong och röker. Efter jag tog kortet plötsligt sprang kvinnan mot mig och sade, "Så får du inte göra, det är olagligt". Jag frågade henne, vad är det som är olagligt? Hon sade, att fotografera ett hus (andras hus), jag sade, "jag fotograferade trädet "där som är fin belyst". Hon fortsatte o sade, för mig var det husen du fotograferade, jag sade nej. Hon sade att hon vet allt om lagen och att hon är lärare, dessutom sade hon att man inte får fotografera barn. Hmm, tänkte jag, det verkar som om "alla" foto i hela världen som finns på olika tidningar är olagliga då (tänkte jag) och gick.

Kort sagt, jag vill fråga er, ni som "kan" och/eller vet om lagen. . . . vad säger lagen egentligen om fotografering, var går gränsen och vad är det man får / inte får fotografera?

Jag skulle i o s fråga ägaren om jag vill ta kort på ett vackert belyst hus ifrån nära avstånd. Tacksam för svar. Ha det gott.
/Charlie

Seabreeze skrev:
Hej,
Jag vill fråga er en sak.

Igår gick jag ut och tog en lång promenad, kameran följde med eftersom det hade varit "fint" väder - bor i göteborg nära Härlandatjärn, delsjön och västra långvattnet. På vägen tog jag några kort, men lyckades inte ta bra kort.

Nåväl, vid 8-tiden på kvällen är jag tillbaka till mitt bostadsområde, och fortsatte ta kort. Sista kort tar jag på ett trä (utan blad) som är belyst nerifrån - jag tyckte det var jättefint motiv. Trädet står i mitt bostadsområde, bakom trädet är en gata och på andra sidan gatan finns några hus med höga "staketmurar", dessutom väldigt mörkt. När jag tar kortet står en kvinna i hennes balkong och röker. Efter jag tog kortet plötsligt sprang kvinnan mot mig och sade, "Så får du inte göra, det är olagligt". Jag frågade henne, vad är det som är olagligt? Hon sade, att fotografera ett hus (andras hus), jag sade, "jag fotograferade trädet "där som är fin belyst". Hon fortsatte o sade, för mig var det husen du fotograferade, jag sade nej. Hon sade att hon vet allt om lagen och att hon är lärare, dessutom sade hon att man inte får fotografera barn. Hmm, tänkte jag, det verkar som om "alla" foto i hela världen som finns på olika tidningar är olagliga då (tänkte jag) och gick.

Kort sagt, jag vill fråga er, ni som "kan" och/eller vet om lagen. . . . vad säger lagen egentligen om fotografering, var går gränsen och vad är det man får / inte får fotografera?

Jag skulle i o s fråga ägaren om jag vill ta kort på ett vackert belyst hus ifrån nära avstånd. Tacksam för svar. Ha det gott.
/Charlie

På allmän mark får du fotografera vad och vem som helst om det inte är ett skyddsobjekt.
Allt får i princip fotograferas.
Dock får man inte publicera bilder med människor som gå att känna igen i bilder utan tillstånd.
Tanten kan ta sina ideér och köra upp i...
Gå och tala om det för henne.
Du får dock inte gå in på privat mark och fotografera utan tillstånd från ägaren.

/ Gustav

Re: Re: Olaglig fotografering!

whenever skrev:
På allmän mark får du fotografera vad och vem som helst om det inte är ett skyddsobjekt.
Dock får man inte publicera bilder med människor som gå att känna igen i bilder utan tillstånd.
Du får dock inte gå in på privat mark och fotografera utan tillstånd från ägaren.

/ Gustav

Det går utmärkt att fotografera även på privat mark, så länge markägaren eller dess representant inte har utfärdat och meddelat dig ett fotoförbud, t ex genom en tydlig skylt, eller på annat upplysande begripligt sätt.

whenever skrev:

Det får man visst det, men gör man det i marknadsföringssyfte så kräver "lag om namn och bild i reklam" samtycke.

Det finns tydligen gott om sur****** som gillar att göra sig viktiga. Har stött på ett par jag också. "-Du får inte fotografera mig" (jag visste inte ens att tanten kom med på bild). "-Jo, det får jag visst", med följande meningslös konversation tills jag vände och gick.

Kan inte folk hålla sig inomhus om de är så rädda att hamna på bild?

whenever skrev:

/ Gustav

Skyddsobjekt bör då ha foto- och avbildningsförbud om det skall vara förbjudet att fota objektet. Men vilka förbud som gäller på skyddsobjektet framgår av skyltningen runt objektet. Men detta har inte så stor betydelse i detta fall. Tanten har fel.

@Martin Hertsius
Vad man fotar är en sak, vad man sedan gör med bilderna är en annan sak.

Re: Re: Re: Olaglig fotografering!

Tigerjohan skrev:
@Martin Hertsius
Vad man fotar är en sak, vad man sedan gör med bilderna är en annan sak.
Självklart. Men jag tror nog att det kan tänkas vara olagligt på något vis att t ex medelst apfett tele stå och "smygfota" in i någons vardagsrum, eller? Jag vet inte, bara en tanke.

Jag har råkat ut för det några gånger och det bästa man kan göra tror jag är att vara snäll och trevlig och lyssna. En gång så kokade det inom mig, men jag höll masken. Men efter ett litet tag, till min stora förvåning, blev jag insläppt på hennes mark och kunde ta bilder som jag ville. Så det kan vara bäst att inte hävada sin rätt i alla lägen.

//mats

mats lindfors skrev:
Jag har råkat ut för det några gånger och det bästa man kan göra tror jag är att vara snäll och trevlig och lyssna. En gång så kokade det inom mig, men jag höll masken. Men efter ett litet tag, till min stora förvåning, blev jag insläppt på hennes mark och kunde ta bilder som jag ville. Så det kan vara bäst att inte hävada sin rätt i alla lägen.
Att vara trevlig är naturligtvis alltid bäst, men det är fasen inte lätt när någon kommer och otrevligen förklarar att man inte får göra det man helt lagligt håller på med, eftersom de själva inte vet hur det funkar. Visserligen kan den egna trevligheten i ett sådant fall också säkert fungera "bättre" än att bli arg tillbaka.
Att reta någon som inte blir förbannad brukar vara ganska jobbigt;-)

Re: Re: Re: Re: Olaglig fotografering!

Makten skrev:
Självklart. Men jag tror nog att det kan tänkas vara olagligt på något vis att t ex medelst apfett tele stå och "smygfota" in i någons vardagsrum, eller? Jag vet inte, bara en tanke.
Nej, det är lagligt det också. Själva fotograferandet dvs. Som har påpekats tidigare kan nog publicerandet av dessa bilder vara en annan femma, lite beroende på vad personerna gör inne i vardagsrummet (dvs, om bilderna är kränkande tex)... Någon annan kanske kan utveckla?

Tack för alla svar - ni är verkligen snabba. Jag är en nybörjare som inte hunnit forska så mycket här på sidan - tack för länken till olika
"artiklar/info" om fotografering.

Jag vet ju att det bästa är att använda sunt förnuft - blev nog överraskad av "tantens" agerande.

Ciao´
Charlie

Men vi vill gärna fota någon, så vi kan sälja bilderna till nyheterna ;-D

som alla andra säger så kommer man otroligt långt på artighet, ödmjukhet och lite framåtanda. Dessa två har givit mig fototillfällen som varite mkt goda. Det handlar inte så mycket om vad man säger utan hur man säger det.

Det finns en sak som måste påpekas här.
I princip så kan du fotografera vad eller vem du vill såvida inte det informerats om annorlunda (genom skyltar, förordningar eller liknande).
Men... det finns en risk att man kliver över denna frihet om man helt enkelt börjar ofreda människor i sin omgivning.
Detta faller nu inte inom "fotograferingslagen" utan under annan lag.

Börjar du tillexempel sitta utanför folks hus med långa teleobjektiv och fotografera in genom deras fönster så får du problem.
Här räcker det inte med att hänvisa till fotografering på allmän plats (där du i person befinner dig), vad du har gjort är nästintill ett hemfridsbrott.

I vissa länder kan det funka (typ paparazzi) men ej i sverige, du ofredar faktiskt de personer som bor i huset och det spelar ingen roll om du har en kikare en kamera eller bara står och tokglor genom fönstret.

Vad gäller kvinnan i din beskrivning så har jag slutat att slänga käft med folk och försöka förklara lagarna för dom.
Jag går oftast bara därifrån utan att svara.
Det är betydligt allvarligare när poliser och väktare inte kan reglerna, vilket tyvärr allt för ofta är fallet.

Ytterligare ett bevis på den urusla lärarutbildningen i Sverige? För hon var ju det, sa hon...

Va bra det skulle vara om "fotosidan.se", RSF, tidningen "FOTO" eller någon annan i branschen satte samman en "proffsig" och korrekt A4-sida med de viktigaste bestämmelserna (lagrum och kommentarer) om rätten att fotofgrafera / publicera.

Då kunde man kopiera upp detta och ha med sig detta papper i fotoväskan när man är ute och (gatu)-fotograferar.

Då vore det bara att lämna över detta papper när det dyker upp någon "besserwisser".
Man skulle i alla fall slippa tjata med dem. Ett papper som de kan läsa i lugn och ro är nog också bättre än en infekterad diskussion, i vart fall för fotografen.

Har för egen del skrivit ut information från några länkar på fotosidan i dessa frågor och har dem med mig ibland. Men ett mer "officiellt" och "proffesionellt" papper från någon organisation (RSF) hade varit bättre / väger tyngre.

Förlåt om jag "snor" tråden.

Jag fotade på ett tåg och blev tillsagd om att jag inte fick fotografera där.

Om jag inte hade blivit tillsagd hade det alltså varit okej iom att det inte varit tydligt att det är förbud mot det, right?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar