Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olaglig fotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)
tobias- skrev:
Förlåt om jag "snor" tråden.

Jag fotade på ett tåg och blev tillsagd om att jag inte fick fotografera där.

Om jag inte hade blivit tillsagd hade det alltså varit okej iom att det inte varit tydligt att det är förbud mot det, right?
Ja.

Eventuella bilder du hunnit ta innan tillsägning får (naturligtvis) ej heller beslagtas av tågpersonalen. För detta krävs åklagarbeslut, vilket också innebär att inte ens polis i normalfallet kan beslagta bilder/utrustning på plats (om nu en konflikt skulle gå så långt).

För att göra ett beslag så måste någon av följande förutsättningar finnas:

Det skall finnas skäl att anta att:

* Betydelse för utredningen om brott
* Genom brottavhänt någon
* förverkat

Vem som får besluta om beslag finnsatt finnai 27Kap 4§ 1st, 2st Rättegångsbalken:

Den som med laga rätt griper eller anhåller en misstänkt eller verkställer en häktning, husrannsakan, kroppsvisitation eller kroppsbesiktning får ta föremål som därvid påträffas i beslag

verkställs beslag av någon annan än undersökningsledaren eller åklagare och har denne inte beslutat beslaget, skall anmälan skyndsamt göras hos honom, som omedelbart skall pröva om beslaget skall bestå

Så beslag kan göras utan åklagarbeslut om man är misstänkt för brott och att man blir gripen (beslag får göras oberoende av vad det är för frågan av brott) alt att man kan ha något som har betydelse för en utredning, så att man inte är misstänkt för brott hindrar inte ett beslag.

Men att göra felaktiga beslag gissar jag inte är direkt positivt för en polis..

PMD skrev:
Jag tror inte att det händer så mycket. Vem beslutar om att beslaget var felaktigt ...?

Det blir åklagaren (alt förundersökningsledaren) som beslutar om att beslaget skall hävas. Och de skall skyndsamt avgöra om beslaget skall kvarstå.

Men att beslag görs hos exempelvis 3:e man vid olyckor och brott utan beslut av åklagare är mycket mycket ovanligt. Detsamma gäller vid övriga brott om det inte istortsett är ett gripande på bargärning... annars så finns det åklagarbeslut om husransakan, anhållan etc...

Finns det exempel på att poliser som gjort felaktiga beslag har fått en allvarlig reprimand, dvs något värre än ett påpekande att det var fel?

Tigerjohan skrev:
Men att beslag görs hos exempelvis 3:e man vid olyckor och brott utan beslut av åklagare är mycket mycket ovanligt. Detsamma gäller vid övriga brott om det inte istortsett är ett gripande på bargärning... annars så finns det åklagarbeslut om husransakan, anhållan etc...
Det var just detta jag menade med "i normalfallet" i min post ovan. Om jag förstått det rätt, så skall det i princip föreligga s.k. "fara i dröjsmål" för att polisman på eget bevåg skall beslagta min kamera/bildmedium? Knappast sannolikt att en polis skulle anse detta föreligga vid fotografering på allmän plats? Däremot kan det kanske hända om polis/skyddsvakt griper dig när du fotograferar ett skyddsobjekt.

Sedan kan man ju också tycka att det rent principiellt är stor skillnad på om polisman på eget bevåg beslagtar min cykel för t.ex. teknisk undersökning, eller om han hindrar min grundlagsfästa yttrandefrihet genom att beslgta min kamera/bildmedium? Än mer besvärande för polismannen blir det ju om det visar sig att jag fotograferat i journalistiskt syfte. Då har han, som enskild polisman (i statlig tjänst), kanske beslagtagit material avsett att publiceras. Då börjar det bli *verkligt* känsligt.

Visst kan man fota i princip vad som helst så länge du befinner dig på offentlig plats, men med några undantag antar jag. Om någon springer med ett fisheye en decimeter från mitt ansikte och bränner av åtta bilder i sekunden får man nog anse det som hot av något slag, även om båda befinner sig på offentlig plats. Lagen är tolkningsbar.

Håller med Svante Wahlström om att ett blad med regler vore perfekt att ha med sig i väskan. Jag och en kompis ar väldigt nära att få kamera och kanske oss själva sönderslagna när vi på kvällen fotade i centrala Gävle.

/Markus

Skulle gärna vara intressant med ett utvecklande av detta med jorunalistiskt syfte. Och om det finns ngr speciallagar för "jorunalistiska syften".

markusd skrev:
Visst kan man fota i princip vad som helst så länge du befinner dig på offentlig plats, men med några undantag antar jag. Om någon springer med ett fisheye en decimeter från mitt ansikte och bränner av åtta bilder i sekunden får man nog anse det som hot av något slag, även om båda befinner sig på offentlig plats. Lagen är tolkningsbar.
Själva fotograferande i sig borde inte vara olagligt men däremot så är det ett ofredande.
Borde inte spela någon roll om det är en freestyle, kikare eller en plastmugg som hålls upp en decimeter från ansiktet. :)

Det e lugnt Johan - peversa foto är inte skönt att se på eller njuter av (tycker jag), däremot romantiskt erotiskt foto är underbart :)

Och JA, tanten jobbar är lärare, jag har kollat idag med andra grannar som känner och vet vem hon är - det visade sig, min granne bredvid jobbar tydligen i samma skola som tantens. Jag var chockad på tantens agerandet och nyfiken på vad det hela handlade om egentligen, därför fortsatte jag pratade "tanten".

Iden/förslag om "fotosidan fixar sådana regler på ett A4-papper" är jättebra. Om inte för besserwisserns skul så är det ju bra för ens själv. Jag undrar om det går att få logon på, typ ifrån åklagarmyndighet e d på pappret, efter det kommer alla reglerna/lagparagraf, sedan i slutet står typ "Fotosidan i samarbetet med åklagarmyndighet.. . . . .

Hörre ni, tack än en gång för alla ideer/förslag och synvinklar. Ha det gott och fotografera lugnt :)

Ciao´
Charlie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar