Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olämlig bld? Eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker nog att många blandar ihop rädsla med respekt, många verkar vara rädda för döden precis som någon fler antytt i tråden. Denna rädsla är ju naturlig, men när man som i dagens samhälle har möjligheten att helt välja bort dödsnärvaron så utvecklar sig den naturliga rädslan till en fobi hos många. Jag tror helt klart att många behöver komma i kontakt med döden mer för att både lära sig om andra och sig själv, där har ditt fotgrafi möjlighet at påverka till det bättre kanske.

Eeros skrev:
För övrigt är Sverige inte ensam om att ha ämnen som är tabu; det har varenda land och varje civlisation och alla normalt funtade enskilda individer också. för den delen. Vad som är tabu kan däremot skilja sig. Sen tycker jag att man får respektera att vissa ämnen är tabu.
Menar du att dessa tabubelagda ämnen är nåt positivt?
Jag tycker att det är viktigt att respektera individen, men ofta så är det inte en balanserad syn på de tabubelagda ämnena utan en snedvriden syn som borde diskuteras.
Sen finns det ju de också som vill chokera genom att utan förvarning ta upp tabubelagda ämnen. Det är fel, tycker jag, för då har individen svårt att värja sig.

Nu är vi inne på en intressant sak, finns det alltså saker som en "normal" inte alltför sjuk person inte klarar av att se? Bör man "dalta" med normala vuxna genom att säga vad de bör/kan se och inte?

Gör klart för dig själv: "Vilket är mitt syfte med bilden?"
Är det journalistiskt, d.v.s. du vill visa hur det ser ut vid en kremering och att du då gärna skriver en förklarande text till den tycker jag det är helt OK. (Du kan förresten titta på denna bilden och läsa diskussionerna/kommentarerna kring den: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/31016.htm så kanske det blir klarare vad jag menar).
Är svaret: "Jag vill visa en otäck bild för att den är så häftig!!" så skall du avstå.
Jag tror inte det behöver vara svårare än så.
Us

Vardagshändelse

Det här är en vardagshändelse eftersom det dör nästan 2000 personer varje vecka i sverige och de flesta kremeras.
Bilden har tidigare varit publiserad på fotosidan.se

Bilagor

• 031015040krematoriet falun .jpg
    031015040krematoriet falun .jpg
    56.8 KB · Visningar: 961
Varför denna panik?

Du har (antar jag då jag ej sett bilden) tagit en "dokumenterande" bild av en daglig händelse.
Visst, det är nog inte så att man ser detta varje dag eller att man ens tillåts bevittna detta (jag vet ärligt talat inte).
Trots allt så är det ju fullt naturligt och som precis med allt annat här i världen så väljer varje enskild person vad man vill se eller inte.

Om det är en stark bild (och du har tillåtelse av tex anhöriga att visa den) bör du ha en varnande rubrik till den. Läser jag texten och väljer att se bilden ändå kan jag inte anklaga någon om jag blir illa berörd.

Som någon i denna tråd nämnde så bränner man lik i Indien. Jag har själv bevittnat dessa likbränningar i Varanasi och det var något av det mest lugnande och naturliga jag har varit med om. Folk bär fram sina döda sjungandes och dansandes för att fira att de har levt sitt liv och nu är på väg någon annanstans.

Döden finns här vare sig man gillar den eller ej och jag (min personliga åsikt) anser att den bör kunna dokumenteras precis som man dokumenterar födslar, giftermål, sjukdomar osv.

Det som borde vara straffbart är att stänga in 7 idioter i ett hus i 100 dagar, ge dem sprit och mat och filma för TV och kalla det "Doku"....men det blir en annan tråd

Hej!

Jag tror mycket av det Björn skriver är riktigt. Många människor gör sitt bästa för att låtsas som om döden inte finns. Det är nog främst dessa som kommer att sparka bakut om du lägger ut/publicerar bilden. Detsamma var ju fallet här på sidan vad gällde en våldtäktsskildring för ett tag sedan. Många av reaktionerna handlade om att det var äckligt eller obehagligt och därför inte borde visas. Själv tycker jag nog inte att det finns något ämne som inte ska få visas men, som Lotta skriver, handlar frågan mycket om att klargöra sin inställning som fotograf.

mvh

Johnnie

Edit: Det finns en svensk krematoriearbetare som har tagit bilder på sin arbetsplats (bland annat ugnarna, iordningsställande av lik m.m.) men jag kan inte hitta sidan. Någon annan kanske vet?

Och föresten, "Tänk på dödem":

Bilagor

• death.jpg
    death.jpg
    53.3 KB · Visningar: 920
Senast ändrad:
xtreeem skrev:
Saken är den att jag har lyckats fotografera en brinnande människa ifrån ett krematorium. Bilden är otroligt högupplöst och detaljerad samt koncentrerad på motivet. Väldigt fin i sig.
Jag vet inte om det finns någon annan som har fotograferat något liknande, bilden väcker såklart starka och blandade reaktioner. Samtidigt är det en verklighet som finns där, det är det som jag vill visa.
Jag skulle vilja publicera bilden, vet ej om det är så lämpligt på fotosidan.se? men gärna i nåt arkiv, fackskrift/ tidning. Har ni nåt att rekomendera? Vart ska jag vända mig? Eller vad tror ni i övrigt?
Tacksam för svar :)

/Jonny

Klart du ska publicera bilden!
Se till att det inte finns några möjligheter att koppla ett namn till den brinnande personen bara.
-Som du säger det är en verklighet som finns, du har fotat den och jag tycker du ska visa den.

Det är ett massivt prat om respekt i den här tråden. Jag ska inte moralisera mer än nödvändigt, men är inte den totala exponeringen av kvinnokroppar här på fotosidan.se aningen respektlöst i samma mening?

De handlar ju om ett fotografi av en kropp, i det här fallet avliden under kremering, som säkerligen ger 1000-faldig gånger mer uttryck än t ex den här http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=523605 bilden som är enligt mig en respektlös (fantasilös) exponering av en kropp, fast vid liv.

Borde vi inte visa mer respekt för varandra i allmänhet innan vi börjar moralisera över ett foto av en kremering som jag utgår från att den var tillåten / godkänd av anhöriga.

Senast ändrad:
bEPH skrev:
Menar du att dessa tabubelagda ämnen är nåt positivt?

Beror på, i vissa lägen absolut positivt! Ta till exempel barnporr/barnsex, om det inte vore förbjudet, tabubelagt, hur många fler barn skulle då få lida? I vissa andra lägen är det inte lika positivt med att ämnen är tabubelagda.

Men ingen individ ska kunna bestämma över en annan individ vad denna "får" hålla som tabubelagt. Det ser jag som en mänsklig rättighet. Istället är det väl samhället och den enskilda individen själv, som ska bestämma över vad som ska anses som ett förbjudet ämne att tas upp. En annan människa ska inte kunna påtvinga någon annan att se och höra något denne inte vill vara med om. Däremot är det okej för en annan individ att försöka påverka hela samhället för att bryta en tabu.

bEPH skrev:

Nu är vi inne på en intressant sak, finns det alltså saker som en "normal" inte alltför sjuk person inte klarar av att se?

Absolut! Vem skulle exempelvis kunna se på när ens egna barn blir våldtagna, lemlästade och mördade? Naturligtvis finns det saker en normal människa inte vill se och höra.

bEPH skrev:
Bör man "dalta" med normala vuxna genom att säga vad de bör/kan se och inte?

Absolut inte, vem har sagt det? Däremot bör man ge alla en chans att själv få välja vad man vill se/höra/diskutera om. Det handlar om respekt. För vilken annan människa skulle annars kunna bestämma över vad en individ bör se eller höra? Du? Jag?

Att ämnet skulle vara tabu, eller att man bränner lik i Indien tycker jag inte är hållbara argument. Här i Sverige hanterar vi våra avlidna på ett annat sätt och den traditionen ser jag ingen anledning att bryta mot, om man inte har väldigt goda skäl och en glasklar orsak.

Ska man publicera en bild på en krematoriebränning så ska man nog vara väldigt klar över vad man vill visa och säga. Att göra det av sensationslystnad eller liknande, finner jag vara fullständigt oacceptabelt och kränkande mot såväl den avlidne, dennes anhöriga samt mig som tittare.

Maxell skrev:
Att ämnet skulle vara tabu, eller att man bränner lik i Indien tycker jag inte är hållbara argument. Här i Sverige hanterar vi våra avlidna på ett annat sätt och den traditionen ser jag ingen anledning att bryta mot, om man inte har väldigt goda skäl och en glasklar orsak.

Ska man publicera en bild på en krematoriebränning så ska man nog vara väldigt klar över vad man vill visa och säga. Att göra det av sensationslystnad eller liknande, finner jag vara fullständigt oacceptabelt och kränkande mot såväl den avlidne, dennes anhöriga samt mig som tittare.

Kanske är jag blind men vart någonstans tolkar du att bilden skall visas av "sensationslystnad". Du verkar fullkomligt övertygad om den saken.

Re: Re: Olämlig bld? Eller?

ZoMbiE skrev:
Klart du ska publicera bilden!
Se till att det inte finns några möjligheter att koppla ett namn till den brinnande personen bara.
-Som du säger det är en verklighet som finns, du har fotat den och jag tycker du ska visa den.

Bara för att det är en verklighet som finns, gör det inte moraliskt rätt att publicera bilden. En annan verklihet som finns högst påtagligt är alla sexbrott mot barn, ska man publicera sådana bilder också med samma motivering?

gesoulis skrev:
Kanske är jag blind men vart någonstans tolkar du att bilden skall visas av "sensationslystnad". Du verkar fullkomligt övertygad om den saken.

Var i tolkar du att det inte skulle vara orsaken? Är det inte orsaken med varje publicering, oavsett bild, att skapa sensation?

gesoulis skrev:
Du missförstår mig.
Jag tolkar inte alls någonting, utan förklarade min inställning - att man måste ha en klar orsak varför man ska publicera en sådan bild och att jag finner det respektlöst OM orsaken skulle vara att väcka sensation.

Eeros skrev:
Vari tolkar du att det inte skulle vara orsaken?

Känns fånigt att det skall gnabbas istället för att hjälpa killen med sin fråga.
Återigen, möjligt att jag är naiv men skulle han verkligen bemöda sig om att be om folks åsikter om tanken var "sensationslystnad"?
Har du alltid en ekonomisk baktanke med alla bilder du tar?

Maxell skrev:
Du missförstår mig.
Jag tolkar inte alls någonting, utan förklarade min inställning - att man måste ha en klar orsak varför man ska publicera en sådan bild och att jag finner det respektlöst OM orsaken skulle vara att väcka sensation.

Då ber jag om ursäkt. Jag tolkade ditt inlägg som att du tog det för givet att det var så. Håller fullständigt med dig om att just det motivet är lite oetiskt.

Herr Åhman skrev:
De handlar ju om ett fotografi av en kropp, i det här fallet avliden under kremering, som säkerligen ger 1000-faldig gånger mer uttryck än t ex den här http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=523605 bilden som är enligt mig en respektlös (fantasilös) exponering av en kropp, fast vid liv.

Var det nödvändigt att trakassera en helt oskyldig fotograf och hans flickvän? Din kommentar kan nog av både fotografen och hans flickvän upplevas som kränkande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar