Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ofrivillig omslagsflicka

Produkter
(logga in för att koppla)
Danyael_X skrev:


4. Som fotograf ska man alltid ha ett par modelrelease blanketter i fickan.

5. Sätt in dem i en pärm på ett säker ställe om du skulle råka befinna dig på fel sida om Silbersky =)

Sen har jag hört (rätta mig om jag har fel) att i en domstol så har dessa generella avtal inte en chans. Tillstånd måste ges från fall till fall i samband med publicering. Detta är endast om man provar det i domstol. I den dagliga verksamheten så är det en annan sak. Det är bara när någon känner sig utnyttjad som saken ställs på sin spets...
 
Hur många av er har tillstånd av människor som ni har med på era bilder i era portfolios här på fs tex?
Visst det är ingen reklam men dom kanske inte vill vara med på bilder på fs sidan.
Dom kanske oxå mår dåligt av det o kontaktar er fotograferer för skadestånd för psykiskt lidande o kränkning.
Har alla hyena inställningen så får man ta med sig skrivbordet ut när man ska resa för att kunna skriva alla avtal med alla perssoner som kan tänkas vilja ha modellarvode.
Säg att du tar en bild på en resturang på lite avstånd ska du gå fram o skriva avtal med alla som sitter på resturangen då?
Om man dessutom har haft ett avtal o bilden används igen så borde betalingen vara som från första gången o sedan pålagt med indexhöjning.

Dessutom bara för att någon är rik eller har råd så ska vi plocka dom på ännu mer pengar om det är möjligt är det rätt?
Självklart ska hon ha lite pengar kanske 2000 kr men frågan jag ställer mig är om hon är så emot att vara med på reklam varför ställde hon upp första gången då?
 
Som svar till Ove Nilsson:

OM man är lite förutseende när man skriver modellreleasen så fyller man i att man vill kunna använda bilderna på t.ex. Fotosidan.se

Det är samma vilkor för modellen för hon vill kanske också visa upp sig för världen.
 
Re: >> ofrivillig omslagsflicka

zerihoun skrev:
har läst tidigare inlägg och vill bara kolla att jag har förstått det rätt detta med rättigheter...

jag hittade nämligen en bild på mig på TRYGG HANSAS studentförsäkrings broschyr. bilden togs för ca 6 år sedan till SPARBANKENS bankbok. jag fick en symbolisk summa för det jobbet. efteråt frågade SPARBANKEN mig om jag ville ingå i deras databas vilket jag INTE VILLE.
TRYGG HANSA har köpt bilden via en bildbyrå.

vem äger bilden? har jag rätt till ersättning?
jag fick 500:- i betalning för SPARB.s jobbet och tackade aktivt nej till att jag inte ville figuera på det sätt som jag nu har gjort. i tid och o




: maria STUDENT FÖRÄKRINGAR



En stilla undran,är bilden i broschyren till nackdel för dig, visar den i dag något som du inte vill ska synas, med tanke på att bilden togs för sex år sedan ?

Jag kan inte förstå vad det är som är så farligt.
Om du kunde ladda upp ett ex: bilden så skulle det underlätta att förstå ditt ställningstagande.

För du är väl inte ute efter ev:pengar..
Det är väl förhoppningsvis prencipen det handlar om. / Thomas..
 
Varför ska hon inte få vara ute efter pengar när man enligt lag har rätt till skäligt arvode om ens namn eller bild används i marknadsföring?
 
Väldigt lärorik och intressant läsning...men fan va nyfiken man är. Hur har det gått? :)
 
Re: Re: Re: >> ofrivillig omslagsflicka

HDFS) (KGS skrev:
Varför skulle det vara fel att vara ute efter pengar!?

KGS & Erik.

Måste man nagelfara lagar och förordningar sex år efter bilden togs, för att idag hitta en anledning för att få ersättning.

Frågeställaren har vad jag vet inte lagt ut en bild som belyser ämmnet och förtydligar problemet.
Tills dess får man väl tro att det har gått mode i föra talan mot fotografer eller bildbyråer.

Se det som en paralell till de
sk:streetfotografer som finns på FS.
Vad skulle hända om någon av dom för sex år sedan tog en bild på någon som i dag har "vaknat"
och insett att det finns en lag mot ofrivilligt deltagande i en offentlig bild på FS.

Jag ryser vid tanken.
/Thomas..
 
Re: Re: Re: Re: >> ofrivillig omslagsflicka

Tja Thomas, varför har man en preskribtionstid på 25 år för mord? Vad har tiden med problemställningen att göra? Vet inte preskribtionstiden för brott mot Lagen om namn och bild i reklam. Men vad det gäller "bildstöld" är det, om jag inte är totalt felinformerad, 10 år efter det att "brottet" upptäcktes. Vilket ju visar att lagstiftarna förstått en del av problemet. Ex. vis så var de sista av mina "stulna" bilder publicerade 2001. Hittade dom i Januari i år. Finns säkert de som hittat bilder publicerade ännu längre tillbaks i tiden.

Kan tänka mig att nåt liknande gäller för den lag som är aktuell här.

Varför ska bilden det handlar om läggas ut? Problemet blir ju inte tydligare av det, plus att du uppmanar frågeställaren till ett lagbrott... Just det, det är ju inte hon som har copyrighten på den.

Mode kan man väl inte direkt tala om, är rätt så övertgad om att antalet fall som kommer till rättegång är ganska litet. Tvärtom tror jag att det är ett väldigt stort mörkertal.

Vad gäller "streetfotograferna", javisst dom kan få problem. Men inte med Lagen om namn och bild i reklam, är väl snarare den lag som regelerar personskydd på nätet det handlar om. Om inte FS har ett utgivningsbevis, vilket jag ärligt talat inte har en aning om dom har eller inte.

Kikade på dina bilder, och självklart kan du råka i trubbel p.g.a.av dom om du inte har en release eller FS råkar ha ett utgivningsbevis.

Lycka till!!!

ThomK skrev:
KGS & Erik.

Måste man nagelfara lagar och förordningar sex år efter bilden togs, för att idag hitta en anledning för att få ersättning.

Frågeställaren har vad jag vet inte lagt ut en bild som belyser ämmnet och förtydligar problemet.
Tills dess får man väl tro att det har gått mode i föra talan mot fotografer eller bildbyråer.

Se det som en paralell till de
sk:streetfotografer som finns på FS.
Vad skulle hända om någon av dom för sex år sedan tog en bild på någon som i dag har "vaknat"
och insett att det finns en lag mot ofrivilligt deltagande i en offentlig bild på FS.

Jag ryser vid tanken.
/Thomas..
 
Re: Re: Re: Re: >> ofrivillig omslagsflicka

ThomK skrev:
Måste man nagelfara lagar och förordningar sex år efter bilden togs, för att idag hitta en anledning för att få ersättning.

Nä, men om man som Maria (eller Jessica) uttryckligen sagt ifrån att man inte vill vara med i den aktuella publikationen och likväl hamnar där, så bör man ha all rätt att reagera.

Varför ska TH komma billigare undan än Playboy? Jo, lite billigare kan de få komma undan, min Volvo kostar en hel del som det är. Går lösnummerpriset på Playboy upp så överlever jag, läser den ändå bara hos frisören.
 
Re: Re: Re: Re: Re: >> ofrivillig omslagsflicka

BenHur skrev:
Tja Thomas, varför har man en preskribtionstid på 25 år för mord? Vad har tiden med problemställningen att göra? Vet inte preskribtionstiden för brott mot Lagen om namn och bild i reklam. Men vad det gäller "bildstöld" är det, om jag inte är totalt felinformerad, 10 år efter det att "brottet" upptäcktes. Vilket ju visar att lagstiftarna förstått en del av problemet. Ex. vis så var de sista av mina "stulna" bilder publicerade 2001. Hittade dom i Januari i år. Finns säkert de som hittat bilder publicerade ännu längre tillbaks i tiden.

Kan tänka mig att nåt liknande gäller för den lag som är aktuell här.

Varför ska bilden det handlar om läggas ut? Problemet blir ju inte tydligare av det, plus att du uppmanar frågeställaren till ett lagbrott... Just det, det är ju inte hon som har copyrighten på den.

Mode kan man väl inte direkt tala om, är rätt så övertgad om att antalet fall som kommer till rättegång är ganska litet. Tvärtom tror jag att det är ett väldigt stort mörkertal.

Vad gäller "streetfotograferna", javisst dom kan få problem. Men inte med Lagen om namn och bild i reklam, är väl snarare den lag som regelerar personskydd på nätet det handlar om. Om inte FS har ett utgivningsbevis, vilket jag ärligt talat inte har en aning om dom har eller inte.

Kikade på dina bilder, och självklart kan du råka i trubbel p.g.a.av dom om du inte har en release eller FS råkar ha ett utgivningsbevis.

Lycka till!!!

BenHur, den bild du målar upp betyder döden för alla bildsidor, hemsidor och sist och inte minst Fotosidan.
Min förhoppning är att lagen är "tandlös" och ännu ett bevis på mindre bra EU-regler.
/Thomas..
 
Re: Re: >> ofrivillig omslagsflicka

ThomK skrev:
En stilla undran,är bilden i broschyren till nackdel för dig, visar den i dag något som du inte vill ska synas, med tanke på att bilden togs för sex år sedan ?

Jag kan inte förstå vad det är som är så farligt.
Om du kunde ladda upp ett ex: bilden så skulle det underlätta att förstå ditt ställningstagande.

För du är väl inte ute efter ev:pengar..
Det är väl förhoppningsvis prencipen det handlar om. / Thomas..

Hon har ju i minst två inlägg i diskussionen tydligt förklarat att hon inte vill bidra till att TryggHansa får lättköpta multikulti-poäng och kan framstå som mer politiskt korrekta genom att köpa in en bild på en mörkhyad tjej till deras i övrigt etniskt homogena reklam-material. Tycker det är ett väldigt vettigt och tydligt resonemang som man inte behöver se bilden ifråga för att förstå.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: >> ofrivillig omslagsflicka

ThomK skrev:
BenHur, den bild du målar upp betyder döden för alla bildsidor, hemsidor och sist och inte minst Fotosidan.
Min förhoppning är att lagen är "tandlös" och ännu ett bevis på mindre bra EU-regler.
/Thomas..

Visst är den tandlös och t.o.m dum. Men den finns, och den är bara tandlös tills den har prövats ordentligt i rättegång vilket den mig veterligen inte har än.

Men det är ju en helt annan diskussion, eller hur? Här handlar det om en helt annan lag. Hur skulle du reagera själv om du fann ditt ansikte som språkrör för nåt som du absolut inte ställer upp på?

Rätt så övertygad om att du också skulle söka få den den kompensation som du har rätt till.
 
Re: Re: Re: >> ofrivillig omslagsflicka

emilsall skrev:
Hon har ju i minst två inlägg i diskussionen tydligt förklarat att hon inte vill bidra till att TryggHansa får lättköpta multikulti-poäng och kan framstå som mer politiskt korrekta genom att köpa in en bild på en mörkhyad tjej till deras i övrigt etniskt homogena reklam-material. Tycker det är ett väldigt vettigt och tydligt resonemang som man inte behöver se bilden ifråga för att förstå.

Till emilsall och övriga.

På 38 sidor har detta problem ältats, jag kan inte förstå att detta bidrar till hennes advokatkostnader, för en advokat är vad hon kommer att behöva som kan föra hennes talan genom hela rättssystemet för att ge detta problem
en rättslig prövning


Då om inte förr kommer bilden ifråga att förevisas.
Om den då bedöms inte vara förlöjligande eller på något sätt inskränka på hennes personliga intrigetet, så förstår vi väl alla vad domslutet blir.

(Nån måtta får det vara på petitesser)
Med risk att få på pälsen för det sista....
/Thomas..
 
Re: Re: Re: Re: >> ofrivillig omslagsflicka

ThomK skrev:
Till emilsall och övriga.
[...]
Om den då bedöms inte vara förlöjligande eller på något sätt inskränka på hennes personliga intrigetet, så förstår vi väl alla vad domslutet blir.

(Nån måtta får det vara på petitesser)
Med risk att få på pälsen för det sista....
/Thomas..

Om ens ansikte används i reklam utan att man själv godkänt det så är det en inskränkning av ens personliga integritet. Man behöver inte ha tydliga argument för varför man inte vill vara med i just den reklamen (vilket dock finns i detta fall) eller ha blivit förlöjligad på något sätt. Det är ändå helt klart en inskränkning av integriteten. Så enkelt är det tycker jag.
 
Re: Re: Re: Re: >> ofrivillig omslagsflicka

ThomK skrev:
Till emilsall och övriga.

På 38 sidor har detta problem ältats, jag kan inte förstå att detta bidrar till hennes advokatkostnader, för en advokat är vad hon kommer att behöva som kan föra hennes talan genom hela rättssystemet för att ge detta problem
en rättslig prövning


Då om inte förr kommer bilden ifråga att förevisas.
Om den då bedöms inte vara förlöjligande eller på något sätt inskränka på hennes personliga intrigetet, så förstår vi väl alla vad domslutet blir.

(Nån måtta får det vara på petitesser)
Med risk att få på pälsen för det sista....
/Thomas..

Du verkar vara dig själv närmast...Det är säkert Maria (eller Jessica) också så det jan ju inte vara något fel. Uppmuntra henne istället för att klanka ner på och förnedra tjejen! Eller du är inblandad i Banken, Försäkringsbolaget eller bildbyrån?
 
Re: Re: Re: Re: Re: >> ofrivillig omslagsflicka

Maxieboy skrev:
Du verkar vara dig själv närmast...Det är säkert Maria (eller Jessica) också så det jan ju inte vara något fel. Uppmuntra henne istället för att klanka ner på och förnedra tjejen! Eller du är inblandad i Banken, Försäkringsbolaget eller bildbyrån?

Snälla Maxieboy nu ska du inte spåra ur,jag klankar varesig ner eller förnedrar frågeställaren.
Jag försöker bara vara realistisk och jag har aldrig tilltalat frågeställaren personligen utan det har varit hennes "försvarare och uppmuntrare"

Kan du Maxieboy ange någon av alla som har framfört liknande problem på FS och som bevisligen har fått X antal tusen i ersättning
för ett ofrivilligt deltagande i bild, så skulle jag och säkerligen många bli glad.
Med from förhoppning.
/Thomas..
 
Ska vi satsa en slant på att Jessica kommer att få åtskilliga tusen dollar för sin ofrivilliga roll som omslagsflicka? Och hur var det med snubben som ofrivilligt hamnade på något partis valaffisch? Eller han, vars nuna hamnade på ketchupflaskorna?

Att de, troligen, inte var medlemmar på FS har väl mindre betydelse, eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.