Efwa skrev:
Om jag personligen har varit med i en reklam där jag står bakom ideologin och efteråt fått en liten summa pengar och fika så är jag kanske nöjd. Har jag sedan avsagt mig vidare spridning av bilden och den (rent hypotetiskt) hamnar i en broschyr där jag känner att jag är vida skilt från ideoligin och kasnke även avskyr just den firman, föreningen eller instansen. Tänk om man hamnar på en nazistisk broschyr, eller något.
"Ta nu emot pengarna och klaga inte för att du får lite extra pengar."
Men den gången spelar det ingen roll om upplagan är liten.
Nä, jag jämför INTE det nämnda företaget med nazister, men känslorna kan för den delen vara lika starkt negativa.
Då är jag ju dubbelt kränkt. Inte skulle jag då nöja mig med 999:-.
Vore det däremot samma företag igen eller ett liknande företag som jag inte känner har en ideologi som känns "fel" så KAN det vara värt pengarna. Men jag skulle kräva mer. 2.000:- minst.
Sedan kan de gå och ta grannens flicka och fika med pappan istället för att betala om de vill. Han kanske vill ha en stor plansch på väggen med sin dotter på som tack.
Det är frågan om val hela tiden. Jag står inte med min nuna och tar spottstyvers bara för att jag inte vill att de ska ta någon annans ansikte istället, gratis. Det står dem fullständigt fritt. Varför sälja sig billigare än vad man är värd? För mig är jag mer värd en än fika, speciellt om det är i kommersiellt syfte. Ska någon annan tjäna pengar på bilden jag är med på så ska väl jag få göra det utan att få höra att man är lyckosökare eller har overkliga drömmar.
En man ringde upp mig och skulle göra ett företags hemsida och givetvis få betalat för jobbet. Han ville ha en gratis bild av mig för att han kände mig. Jag sa att jag kunde reducera priset för att han var en kompis, men jag vill ha betalt av företaget, precis som han. Både han och föetaget skulle ju tjäna pengar på mig, men jag förväntades leverera gratis bara för att känna mig stor och viktig. Han sket i det hela och det är helt okey för mig.
För mig är det ändå otroligt att ett proffs som du Brutus kan känna att man inte är förankrad i verkligheten för att man vill ha betalt när alla andra får det. Speciellt när önskan var att INTE få vara med på bild.
Snarare så är det många inom fotobranchen som anser att man ska vara så kändishungrig att man gratis ställer upp på vad som helst. Medan de själva får in pengar för sitt jobb.