Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
De använder på de gamla minolta beteckningarna 3/5/7/9 ...



Kan vi göra denna tråd till den officiella tråden om SONY A700? Alla specifikationer är släppta nu.

Den andra innehöll 99% skvaller och rykten.
 
Nu är filmen borta igen... Men det ser ut att kunna bli en grym kamera. Jag har redan börjat se över vad jag kan sälja här hemma =)
 
Äntligen kommer då uppföljaren till den 3 år gamla Dynax 7D!!!
Knapplösningen för exponeringskompensation som gör att man slipper ta kameran från ögat verkar mycket bra. Det var lite omständigt på 7D. Undrar dock hur man når blixtkompensationen? Via meny säkert.
"Drive"-knappen känns som en sämre lösning än vredet på 7D men att vitbalansvredet ersätts med en knapp gör det samma för mig men bort med de förbaskade motivprogrammen!

Undrar varför de fortsätter med den obegripliga och idiotiska placeringen/konstruktionen av fokusmetod-reglaget. Det är det enda på min 7D som är direkt pinsamt. Verkar som om det blir likadant på det kommande proffshuset (A900?).

Två olika minneskortsfack känns lite plojigt. Hade kännts mer motiverat med två att samma sort.

Toppen med förbättrad AF och SSS. 5 fps är ju bra. Stor fin display får vi också! Hoppas bara nu att kameran hanterar bruset väl!

Verkar vara en kamera som matchar 40d och d300 väl men den är kanske inte lika innovativ som 7d var.

Läskigt att de tre nya zoomarna alla är APS-anpassade.
 
js1 skrev:
Lite B med motivprogram.

Så länge man inte måste använda motivprogram så spelar det väl ingen roll att de finns där.

Däremot lite C med LiveView som vissa stora kameramärken introducerar på sina systemkameror. Fast man behöver inte använda det heller.
 
Aaah. Verkar som dom lanserar ett batterigrepp också?
Tycker dom kan göra ett till A100 också... gärna ett som rymmer fler än ett batteri också ..

I övrigt verkar ju kameran helt okej! På bilderna ser den lite ful ut ... hoppas verkligen dom har gjort nåt åt bruset bara! Om iso 1600 är lika brusigt som A100 vill man ju inte tänka på hur 3200 är ..
Men dom verkar ha slopat dom dubbla rattarna?

Lite spännande att se vart den landar prismässigt ... men med tanke på hur sony brukar prissätta så lär det väl inte bli under 15-20kkr..

Skulle det inte komma lite nya objektiv också?
 
Man hoppas innerligt att Sonys marknadsposition på DSLR är så svag att priset hamnar rejält under Canons 40D. Man måste ju hitta kunder utanför den gamla Minoltavärlden och då behöver man nog vara BÅDE bättre OCH billigare (mindre dyr) än Nikon och Canon. Avsaknad av Live-view är sannolikt en stor nackdel i kampen om en bredare konsumenmarknad.
 
joakimgbg skrev:
Man hoppas innerligt att Sonys marknadsposition på DSLR är så svag att priset hamnar rejält under Canons 40D. Man måste ju hitta kunder utanför den gamla Minoltavärlden och då behöver man nog vara BÅDE bättre OCH billigare (mindre dyr) än Nikon och Canon. Avsaknad av Live-view är sannolikt en stor nackdel i kampen om en bredare konsumenmarknad.

priset som var annonserat, men försvann var mellan 40D och D300.

Men dessa specifikationer är i nivå och lite över D300 ...
 
Hittade dessa specifikationer på http://www.photographyblog.com/index.php/weblog/comments/sony_a700_dslr/

"12.4 megapixel CMOS sensor
BIONZ image processor
11 point autofocus system
ISO 6400
5fps (for 17 shots in RAW mode)
1/8000th shutter speed
3 inch LCD screen (with 921,000 pixels)"

Lite snabbt räknat om förhållandet på LCD-skärmen är 2:3 så blir skärmen på ungefär 1175X783 pixlar, låter bra! =)

Nån mer än jag som inte kommer in på Sony UK:s sida?

Edit: Hittade en länk som kan vara intressant, säger att kameran ska ligga på 1400€ utan kitobj. http://www.virusphoto.com/13911-sony-a700-enfin.html
 
Senast ändrad:
joakimgbg skrev:
Man hoppas innerligt att Sonys marknadsposition på DSLR är så svag att priset hamnar rejält under Canons 40D. Man måste ju hitta kunder utanför den gamla Minoltavärlden och då behöver man nog vara BÅDE bättre OCH billigare (mindre dyr) än Nikon och Canon. Avsaknad av Live-view är sannolikt en stor nackdel i kampen om en bredare konsumenmarknad.

Det är just det som gör mig så besviken på sony ...
Deras prissättning och utbud på objektiv och tillbehör har många gånger fått mig i tankar om att byta system..
Lyckligtvis har jag ju inte på långa vägar råd att göra det, men det är ju knappt billigare att behålla sakerna .. :p
 
De verkar vara lite snurriga på Sony. Info läggs upp och tas snabbt bort på olika ländernas officiella Sony-siter. Jag fattar ingenting...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.