Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur många ppi har lcd-monitorerna och hur många ppi har din bildskärm

Nikons har ca 370 ppi
och Canons hälften 185 ppi
Storleken är densamma

Den ena
 

Bilagor

  • elbe_04522a.jpg
    elbe_04522a.jpg
    87.8 KB · Visningar: 805
Om vi pratar 1st bild från varje kamera utskriven på ett A4 ser man nån skillnad då tror ni? Displayens antal punkter känns ganska ointressant faktiskt, på filmtiden fanns ingen display alls och det blev bra bilder ändå..

/M
 
En ointerpolerad bild i 200 dpi (normal upplösning för framkallning hos Crimson) är 32,92 X 49,38 cm. Vid extra fin upplösning 250 dpi är den 26,33 X 39,5 cm.

Så nej, det blir omöjligt att se skillnad i upplösning i A4 format. Man måste upp i betydligt större format innan ögat kan uppfatta pixlighet i en utskriven bild.
 
AFJ skrev:
Jo men även Canon har ju valmöjlighete att visa denna information på sin display på 40 D, se:
http://www.dpreview.com/previews/canoneos40d/page3.asp en liten bit ner på sidan.

Däremot skriver han angående Nikon:

My only gripe with this feature was that the information display disappears as soon as you half-press the shutter release button and does not return, you have to press info again, it would have been nice to have a 'persistent shooting information' custom function.

Alltså har Nikon det jag vill ha, men inte det som Phil vill! :)

Att vara kameratillverkare och tillfredsställa alla önskemål är nog inte helt lätt! ;)
-------------------------------------------------

Där ser man...det hade jag faktiskt missat att det gick på 40D:n.
 
Som jag förstått saken så är inte det inte svårt att bedöma skärpan på Canons skärmar för att upplösningen är för låg, utan för att previewen tar sin bildinformation från en ganska lågt upplöst jpeg. Detta är väl antagligen för att kameran skall bli mer rapp. Jag vet inte hur Nikon gör i detta fall.

Att sedan vissa tycker att det är onödigt med skärm eftersom det inte fanns på den analoga tiden tycker jag är oväsentligt. Finns det en skärm kan det väl vara bra att kunna bedöma skärpan på den? Jag skulle inte stå och chimpa hela tiden, men ibland kan det vara skönt att veta att man verkligen satt skärpan till 100% för att i annat fall kunna ta om bilden. Jag skulle gärna ha en funktion för att hämta bilddatat från originalbilden, även om det tog lite extra tid att visa bilden. Är ju ändå van vid hur slö en 10D är på den punkten... :)
 
stef-n skrev:
Som jag förstått saken så är inte det inte svårt att bedöma skärpan på Canons skärmar för att upplösningen är för låg, utan för att previewen tar sin bildinformation från en ganska lågt upplöst jpeg. Detta är väl antagligen för att kameran skall bli mer rapp. Jag vet inte hur Nikon gör i detta fall.

Att sedan vissa tycker att det är onödigt med skärm eftersom det inte fanns på den analoga tiden tycker jag är oväsentligt. Finns det en skärm kan det väl vara bra att kunna bedöma skärpan på den? Jag skulle inte stå och chimpa hela tiden, men ibland kan det vara skönt att veta att man verkligen satt skärpan till 100% för att i annat fall kunna ta om bilden. Jag skulle gärna ha en funktion för att hämta bilddatat från originalbilden, även om det tog lite extra tid att visa bilden. Är ju ändå van vid hur slö en 10D är på den punkten... :)
Jag tycker inte det är svårt att bedöma skärpan från en bild tagen med Mark III, på skärmen. Antar att 40D har samma skärm. Efter senaste firmwareuppgraderingen blev skärmen märkbart skarpare. Men att Nikons skärm troligtvis är bättre råder det väl knappast någon tvekan om. De har ju av tradition haft väldigt skarpa och kontrastrika skärmar. Men jag upplever skärmen på Mark III som riktigt bra.
 
reflux skrev:
Räcker med att kolla på skämarna så inser man att Canon åter igen ligger en generation efter på en del punkter.
Högupplösta skärmar som på D300 är nog utan tvekan något som kommer gälla i framtiden men man får tänka på att strömförbrukningen antagligen kommer vara betydligt högre. Det är en avvägningsfråga.
 
jorgene skrev:
Alla tillverkare anger antal "dots". Det bästa innan Nikons nya skärmar, låg tidigare på runt 230000 dots, eller runt 77000 pixlar (320x240). Nikons nya har dubbelt så många dots, och därmed också pixlar, i varje ledd, dvs 4ggr fler. De har alltså VGA-upplösning, 640x480 = 307000 pixlar = 921000 dots.

Sen så visar du två bilder som skall föreställa skillnader mellan Nikon och Canon.

Det blev väl ändå mycket missvissande information, då det ser ut som om bilden som visas i displayen är 320X240 i totalstorlek, vilket är ju "sant" i det ögenblicket. MEN, när man zoomar in i displayen så zoomar man ju väl inte in i någon "preview-bild" utan i det färdiga resultatet, vad jag har förstått i alla fall (kanske inte?). Du får kanske zooma in fler gånger på Canons bildskärm för att "se samma skärpa" som på Nikons skärm, men något större problem upplever jag ej på 40D.
 
Hehe, hade min LCD sett ut sådära i std eller max inzoomat läge hade jag nog börjat fundera lite smått :D

Men jag kanske missat nått, man ska kanske ha med sig ett mikroskop med 500000% förstoring i fickan när man är ute på fotosafari så man inte missar den smäktande sköna posterize effekten.

*Letar i kartongen*
 
Simon007 skrev:
Sen så visar du två bilder som skall föreställa skillnader mellan Nikon och Canon.

Det blev väl ändå mycket missvissande information, då det ser ut som om bilden som visas i displayen är 320X240 i totalstorlek, vilket är ju "sant" i det ögenblicket. MEN, när man zoomar in i displayen så zoomar man ju väl inte in i någon "preview-bild" utan i det färdiga resultatet, vad jag har förstått i alla fall (kanske inte?). Du får kanske zooma in fler gånger på Canons bildskärm för att "se samma skärpa" som på Nikons skärm, men något större problem upplever jag ej på 40D.

Canon originalbild:
http://a.img-dpreview.com/previews/NikonD300/Images/lcd_40d.jpg

Nikon originalbild:
http://a.img-dpreview.com/previews/NikonD300/Images/lcd_d300.jpg


Om bilderna jag visade tidigare (Phil Askey, Dpreview):
"Below (de tidigare visade cropparna) you can see a real-life, same-size example of the difference in resolution between this new 921,600 dot screen and a more typical 230,400 dot screen (in this case on the Canon EOS 40D). Both cameras were set in play mode with the same image, a shot was taken of each camera from the same distance (hence the screens were captured at the same magnification)".
 
jorgene skrev:
Canon originalbild:
http://a.img-dpreview.com/previews/NikonD300/Images/lcd_40d.jpg

Nikon originalbild:
http://a.img-dpreview.com/previews/NikonD300/Images/lcd_d300.jpg


Om bilderna jag visade tidigare (Phil Askey, Dpreview):
"Below (de tidigare visade cropparna) you can see a real-life, same-size example of the difference in resolution between this new 921,600 dot screen and a more typical 230,400 dot screen (in this case on the Canon EOS 40D). Both cameras were set in play mode with the same image, a shot was taken of each camera from the same distance (hence the screens were captured at the same magnification)".

Nu är jag långt ifrån någon expert på detta med pixlar mm. så min fråga/kommentar kanske uppfattas som korkad!?

Om nu bilderna är tagna med två olika kameror från samma plats har man då riggat upp dem och tryckt av vid EXAKT samma tid då eller?

Titta på bildinnehållet så är ju kvinnan till höger på exakt samma plats i båda bilderna så om nu bilderna ÄR tagna med två olika kameror (D300 har kanske släppts som prototyp, vilket jag antar att man gör!?) då MÅSTE ju bilderna vara tagna exakt samtidigt, eller?

Mvh!
// Niklas
 
Det är ju en bra fråga du ställer. Phil Askey är dock en mycket noggrann herre och han har haft en D300 för "Hands on Preview", så visst *kan* bilderna ha tagits samtidigt. (Eller också har han kanske tagit jpeg:en med D300, resizat den till 40D:s pixelantal och kopierat den identiska bilden till 40D:ns minneskort?).

Å andra sidan, så är ju bildinnehållet i detta fall tämligen irrelevant, då det är utseende och storlek på pixlarna, sedda på en kraftig crop av en LCD-bild, som bilderna skall illustrera. Vilken bild som visas är ju egentligen oväsentligt, men det blir ju lite mer "pedagogiskt" om de är i stort sett lika, så ögat kan jämföra dem lite lättare, eller hur?


EDIT:
Läs mer här: http://www.dpreview.com/previews/nikond300/page3.asp
(Under rubriken "LCD Monitor", en bit ner).
 
jorgene skrev:
Det är ju en bra fråga du ställer. Phil Askey är dock en mycket noggrann herre och han har haft en D300 för "Hands on Preview", så visst *kan* bilderna ha tagits samtidigt. (Eller också har han kanske tagit jpeg:en med D300, resizat den till 40D:s pixelantal och kopierat den identiska bilden till 40D:ns minneskort?).

Å andra sidan, så är ju bildinnehållet i detta fall tämligen irrelevant, då det är utseende och storlek på pixlarna, sedda på en kraftig crop av en LCD-bild, som bilderna skall illustrera. Vilken bild som visas är ju egentligen oväsentligt, men det blir ju lite mer "pedagogiskt" om de är i stort sett lika, så ögat kan jämföra dem lite lättare, eller hur?


EDIT:
Läs mer här: http://www.dpreview.com/previews/nikond300/page3.asp
(Under rubriken "LCD Monitor", en bit ner).

Jo, jag har förstått att Phil är en seriös testare men för en novis som mig tyckte jag det verkade näst intill praktiskt omöjligt att ens genomföra, att ta exakt samma bild samtidigt med två olika kameror. Dvs. stämmer påståendet?

Japp, visst är det avsevärt enklare att jämföra samma bild, no doubt about it! Att göra så är ju inget ovanligt i tester men det är väl endå väldigt sällan man då tar bilder på rörliga motiv, eller?

Edit:
OK, I see! Samma bild visas med två olika skärmar! Visst är det stor skillnad MEN hur mycket påverkar det i verkliga livet? Vilken upplösning har tex. de avancerade kompaktkamerorna där Love View funnits länge? Att där zooma in (på min G6:a) och se hur skärpan ligger funkar hyffsat bra. Borde det inte vara rimligt att 40D åt minstånde är bättre än den?

OM så är fallet borde ju skillnaden mellan 40D´s skärm och D300:ans i just detta exempel vara av underordnad betydelse! Eller stämmer inte mitt resonemang?

Mvh!
// Niklas

P.S Arbetsdag i morgon = God natt! ;-)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.