Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Handlar inte snacket om informationsdisplay/skärm mest om vanesak!?

Om användaren själv hade kunnat välja hade naturligtvis det varit det bästa men det gäller ju allt (dispalyer/information/knappar mm.).

Ansågs det, bland den stora massan, att informationsdisplayens placering ovanpå analoga EOS-kameror var felaktig? Av egen erfarenhet (EOS100 som fortfarande finns kvar men som sällan används) så hade jag ju inget annat att jämföra med och tyckte således det var bra!?

Mvh!
// Niklas
 
PMD skrev:
Att Canon vågade göra en sånt radikalt (för Canon) avsteg från tidigare praxis beror säkert på att målgruppen är förstagångsköpare.

Precis - de har inget inlärt beteende och kommer då inte att sakna en extra liten display. Varför skulle de göra det? Den stora är ju mycket bättre! :)
 
NiklasÖ skrev:
Handlar inte snacket om informationsdisplay/skärm mest om vanesak!?

Om användaren själv hade kunnat välja hade naturligtvis det varit det bästa men det gäller ju allt (dispalyer/information/knappar mm.).

Ansågs det, bland den stora massan, att informationsdisplayens placering ovanpå analoga EOS-kameror var felaktig? Av egen erfarenhet (EOS100 som fortfarande finns kvar men som sällan används) så hade jag ju inget annat att jämföra med och tyckte således det var bra!?

Mvh!
// Niklas

Visst är det till stor del en vanesak MEN det är ett obestridligt faktum (hoppas jag) att en stor display erbjuder möjlighet till tydligare information! Det kan vad jag föstår inte vara en nackdel för någon.

För en ungdom med god syn kan det säkert kvitta men för en medelålders gubbe som undertecknad gör det stor skillnad!

Enda fördelen som jag kan se med den lilla LCD:n är att den kan var påslagen jämnt. För min del är det dock så att jag normalt läser av bländare och slutare i sökare (och nu även ISO). De andra inställningarna, som t ex vitbalans, drive, fokus osv behöver jag i princip bara läsa av när jag tänker ändra dem eftersom jag normalt vet hur dessa står när jag fotar.

Men som sagt tidigare, jag förordar inte att den lilla displayen borde tas bort på 40D och andra kameror. Däremot borde den stora displayen kunnat användas på samma sätt som på 400D, då hade en bra kamera varit ännu bättre.
 
AFJ skrev:

Men som sagt tidigare, jag förordar inte att den lilla displayen borde tas bort på 40D och andra kameror. Däremot borde den stora displayen kunnat användas på samma sätt som på 400D, då hade en bra kamera varit ännu bättre.

Håller med dig! Användarflexibilitet är NÄSTAN aldrig fel (så till vida användaren inte "fipplar bort sig" vilket kan ställa till med stora problem, kanske inte i kameravärlden men i andra sammanhang).

Har inte Canon en "förslagslåda"? Skicka din synpunkt dit kanske 50D blir den optimala kameran! :)

Mvh!
// Niklas
 
NiklasÖ skrev:
Hur är det med strömförbrukningen på den lilla LCD-displayen jämfört med den stora? Är det också en fördel!? ;-)

Mvh!
// Niklas

Som jag skrivit tidigare, med dagens batterier tror jag inte att strömförbrukningen är något problem. Har aldrig haft något problem själv i alla fall (har i och för sig batterigrepp på min 400D). Finessen med 400D är ju som jag skrivit att displayen slocknar när jag för kameran till ögat eller trycker ner avtryckaren. Det är precis det som saknas på 40D!!

Jag använder displayen för att kolla mina inställningar betydligt mer sällan än jag använder den för att kolla bilderna och deras histogram.
 
AFJ skrev:
... Finessen med 400D är ju som jag skrivit att displayen slocknar när jag för kameran till ögat eller trycker ner avtryckaren. Det är precis det som saknas på 40D!!

Jag använder displayen för att kolla mina inställningar betydligt mer sällan än jag använder den för att kolla bilderna och deras histogram.
'

I fantasins värld, där vi får önska vad vi vill, skulle ju jag då, i flexibilitetens namn, vilja se möjlighet för användaren att själv bestämma hus displayen skall tändas/släckas och visa bild/histogram eller inte. Allt i en dynamisk anda!

Fast diskussionen, jag för, hör nog mer hemme i tråden om 50D som nog drar igång när alla har tröttnat på sina 40D!!! Jag avis, nähä!!! ;-)

Mvh!
// Niklas
 
NiklasÖ skrev:
I fantasins värld, där vi får önska vad vi vill, skulle ju jag då, i flexibilitetens namn, vilja se möjlighet för användaren att själv bestämma hus displayen skall tändas/släckas och visa bild/histogram eller inte. Allt i en dynamisk anda!
Ja, jag har sagt det förut, och jag säger det igen: jag vill ha ett SDK (software development kit) till min kamera så att jag kan programmera dess beteende själv.
 
PMD skrev:
Ja, jag har sagt det förut, och jag säger det igen: jag vill ha ett SDK (software development kit) till min kamera så att jag kan programmera dess beteende själv.

Det lär tyvärr bara förbli en önskedröm! För hur skulle det se ut om konsumenterna själva kunde skapa alla funktioner dom ville ha i kameran, då skulle man ju inte kunna sälja nya versioner var 18 månad...

(Det Canon själva kallar SDK är ju bara ett API för extern kommunikation med kameran, eller hur?)
 
Till de flesta mojänger, där det alls finns någon SDK, brukar det vara en dörr på glänt till några utvalda funktioner, så att man kan göra en del saker, men inte komma åt allt som finns i mojängen, vad det nu är.
 
tokchippset skrev:
Det lär tyvärr bara förbli en önskedröm! För hur skulle det se ut om konsumenterna själva kunde skapa alla funktioner dom ville ha i kameran, då skulle man ju inte kunna sälja nya versioner var 18 månad...
Konstigt nog kan konsumenterna göra det själva med sina datorer, och det tycks inte göra att inte nya datorer säljs.

Det är förstås en försvinnande liten del av kameraköparna som skulle programmera om sina kameror, och jag tror inte att det skulle märkas i försäljningen. Nej, skälet till att inte publicera ett SDK med vilket man kan programmera om kameran är att tillverkaren dels inte vill avslöja allt för mycket om hur kameran fungerar internt, och dels att man vill slippa alla supportproblem som garanterat skulle uppstå.

(Det Canon själva kallar SDK är ju bara ett API för extern kommunikation med kameran, eller hur?)
Ja, men det är faktiskt ett SDK det också. Med det kan man, om man orkar, skriva programvara som ersätter nerladdnings- och fjärrstyrningsprogramvaran som följer med kameran. Det kan ju vara praktiskt om man vill integrera det i något större system man har.
 
Inga köer längre

Kanske är det många som bokat på flera ställen och avbeställt, eller så har Canon varit lite pessimistiska gentemot återförsäljarna, men nu kan jag glädja alla som saknar en kamera med att köerna förmodligen redan är över. Åtminstone hörde jag att Hegethorns får in 30 st 40D-hus imorgon och att kön är slut där, så det bör väl gälla alla större återförsäljare inom kort.

Ingen spännande väntan kvar alltså, dags att börja spekulera om 50D istället ;). Nej, nu ska jag ut på fotopromenad när solen behagar titta fram över stan en stund.
 
Re: Inga köer längre

Anders74 skrev:
Kanske är det många som bokat på flera ställen och avbeställt, eller så har Canon varit lite pessimistiska gentemot återförsäljarna, men nu kan jag glädja alla som saknar en kamera med att köerna förmodligen redan är över. Åtminstone hörde jag att Hegethorns får in 30 st 40D-hus imorgon och att kön är slut där, så det bör väl gälla alla större återförsäljare inom kort.

Ingen spännande väntan kvar alltså, dags att börja spekulera om 50D istället ;). Nej, nu ska jag ut på fotopromenad när solen behagar titta fram över stan en stund.
Jag resonerar ungefär så. Har tankar på att skaffa ett hus till, har en Mark III nu. Min teori är att Canon lanserar en sjysst uppgradering till 40D innan en uppföljare till Mark III kommer, och den kanske jag väntar in istället för en 40D nu.
 
Re: Re: Inga köer längre

paul innergård skrev:
Har tankar på att skaffa ett hus till, har en Mark III nu.

Med en MkIII kan kanske en beg 30D (om några veckor) vara ett bra andrahus som inte tappar mycket i värde under tiden, lite beroende på om de funktioner som skiljer mot 40D är sådana du behöver på båda husen.
 
StaffanW skrev:
Någon som sett test över vad 14-bitars färgdjup gör för bilden (jämfört med 30Ds 12-bitar)?

- Ger det bättre täckning i högdagern?
- Ger det märkbart bättre möjligheter att ändra i nivåer, utan att förlora bildkvalité?
- Är det märkbart i en färdig bild, med mjukare övergångar i tex en mörknande himmel?

För övrigt är vi nu uppe i (om man räknar med ursprungstråden) imponerande:

Sid 120
Inlägg 1787
216781 visningar

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61178&perpage=15&pagenumber=50
Längst ner på sidan.
 
Jag har avbestält min 40D på Komplett efter att ha tittat på det hos YFO idag. Det känns att på något sätt 40D tillhör gårdagen i jämförelse med D300 och A700. Är det någon som håller med?
Alex
 
Alex Freeman skrev:
Det känns att på något sätt 40D tillhör gårdagen i jämförelse med D300 och A700. Är det någon som håller med?
Alex
Räcker med att kolla på skämarna så inser man att Canon åter igen ligger en generation efter på en del punkter. Vad hände t ex med en programmerbar AutoISO? *suck* Billigare, visst, men rolig? Inte särskilt, för att vara en sprillans ny kamera. Hade jag inte haft så förbaskat många och dyra objektiv hade jag nog tagit mig en rejäl funderare senare i höst, men det är högst personligt.
 
Alex Freeman skrev:
Jag har avbestält min 40D på Komplett efter att ha tittat på det hos YFO idag. Det känns att på något sätt 40D tillhör gårdagen i jämförelse med D300 och A700. Är det någon som håller med?
Alex

Hur menar du? I vart fall D300 kostar betydligt mer. Man kan ju inte jämföra Skoda och Audi och säga "Skoda verkar inget vidare", eller? Sedan spelar det ju roll vilka objektiv man redan har. Sitter man med fem - sex gluggar byter man väl inte system varje gång det kommer ett bra hus från Nikon eller Sony? Varken A700 och D300 är ju inte direkt några instegsmodeller.

De som sitter med föregångaren till A700 har väntat i tre år på en uppgradering. Den måste nog ha bra specar annars skulle nog Sony (Minolta) förlora användare till Canon och Nikon.

Däremot så är det ingen tvekan om att båda kamerorna är ser väldigt bra ut på pappret. Men det gör ju inte att 40D blir sämre.

Så nej, jag håller inte med.

/ Joacim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.