ANNONS
Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jordi skrev:
Det där med att ettorna skulle vara tunga att bära omkring på funkar inte på en hantverkare.

Du har tydligen en massa muskler. Jag har dåligt med det. Klen och ömklig är jag. En 1D MkIII hade knäckt mig. Det är i varje fall vad jag intalar mig för att slippa sukta för mycket...

:D

D300 har ju hela 2 till 20 sekunders fördröjning, och 40D har bara 2 till 10 sekunders fördröjning på självutlösaren.

Det avgör saken. Det blir en Nikon.
Jag vill ju hinna kamma mig.

desktopmental skrev:
D300 har ju hela 2 till 20 sekunders fördröjning, och 40D har bara 2 till 10 sekunders fördröjning på självutlösaren.

Det avgör saken. Det blir en Nikon.
Jag vill ju hinna kamma mig.

Köp en 40D och klipp dig för mellanskillnaden ;-)

Det talas om 12-bitars resp. 14-bitars A/D-omvandlare.

Har jag förstått det hela rätt att en 14-bitars A/D-omvandlare "skyfflar" mer information/tidsenhet och därför i princip "bara" borde påverka antalet bps!?

Eller påverkas andra egenskaper i kameran också?

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
Det talas om 12-bitars resp. 14-bitars A/D-omvandlare.

Har jag förstått det hela rätt att en 14-bitars A/D-omvandlare "skyfflar" mer information/tidsenhet och därför i princip "bara" borde påverka antalet bps!?

Eller påverkas andra egenskaper i kameran också?

Mvh!
// Niklas

Hej

En 14 bitars fil är ju större, mer information.

På tex Nikon D3 så påverkas bufferten, på 12 bitar tar den 20 RAW och på 14 bitar tar den 17 RAW.

Bildfilerna på tex markIII (10MP) som har 14 bitar har ungefär samma filstorlekar som 1Ds MarkII på 16MP som kör på 12 bitar.

mvh

Omar

Omar skrev:
Hej

En 14 bitars fil är ju större, mer information.

På tex Nikon D3 så påverkas bufferten, på 12 bitar tar den 20 RAW och på 14 bitar tar den 17 RAW.

Bildfilerna på tex markIII (10MP) som har 14 bitar har ungefär samma filstorlekar som 1Ds MarkII på 16MP som kör på 12 bitar.

mvh

Omar

OK, tack!

Vilka bildegenskaper påverkas då mest! Kan man utrycka sig så?

Dvs. ökar färgomfånget/ljusomfånget eller hur kan en betraktare se/uppleva skillnad på en bild tagen med 12-bitar resp. 14-bitar?

Mvh!
// Niklas

Jonsjoberg skrev:
Tror ni att Canons kommande modeller kommer att påverkas av Nikons?

Jag räknade lite kallt med att 50D kommer att vara en finputsning av 40D (ala 20D ->30D) och att nästa stora uppdatering kommer efter att 1dmkIV släpps om 36 månader.. Men nu när Nikon har släpp sin D300 som på så gott som alla punkter har bättre specar än 40D, kommer det göra att Canon skyndar på nästa stora generationsskifte?

Jag hoppas verkligen det... Synd bara att en ny kamera inte kommer förrens Feb (PMA).

Känns som om det finns en lucka i marknads-segmentet mellan 40D och markIII och där placerar sig D300 utan någon egentlig konkurrent...
(I alla fall enligt specen)

//Michael

kalisz skrev:
Jag hoppas verkligen det... Synd bara att en ny kamera inte kommer förrens Feb (PMA).

Känns som om det finns en lucka i marknads-segmentet mellan 40D och markIII och där placerar sig D300 utan någon egentlig konkurrent...
(I alla fall enligt specen)

//Michael

Det hoppas inte jag utan jag tror mer på en ny 1000D/4000D instegskamera väldigt lågt prissatt och en ny 450D med några egenskaper från 40D sen hoppas jag på en ny 5D Mark II i feb-08.

Att Canon och Nikon gafflar varandra med modellerna är nog inget nytt...mer en strategi från dom båda.

De nya kamerahus som kom denna vecka ger nog ingen med några kvalitetsgluggar någon vettig anledning till systembyte. Möjligtvis innebär det bara att Nikonägare blir lite nöjdare...

Senast ändrad:
elbe skrev:
Det hoppas inte jag utan jag tror mer på en ny 1000D/4000D instegskamera väldigt lågt prissatt och en ny 450D med några egenskaper från 40D sen hoppas jag på en ny 5D Mark II i feb-08.

Jag väntar också på den nya 5D....synd att den inte heller kommer att dyka upp innan Feb 2008.

Det jag tycker att Nikon lyckades med är att integrera "proffs" autofocus i en prosumer kamera.
(just AF är det som de många klagar på sin 20 och 30d)

Tänk er 40d med markIIIs autofokus, nog skulle det vara värt några tusen extra.

Sedan tycker jag att hoppet mellan 8 till 10 Mp var lite snålt. Jag vet att megapixel inte e allt men både Nikon, Pentax och Canon har redan 10mp ute. Känns som om 12Mp är den nya standarden och det är där man borde lagt sig.

En ny kamera ska ju trots allt ute på marknaden i 2-3 år framåt.

Ser framemot recensioner av båda kamerorna...

//Michael

froderberg skrev:
Nej. Men slutarljuder (egentligen spegelnreturen) har blivit mycket tystare än för 20D och 30D. Låter ungefär som 10D.

Detta stämmer alltså inte?

Silent mode Live View shoot:
Mode 1: First shutter curtain remains open; shooting up to 6.5 fps possible;
Mode 2: Quieter option; 2nd shutter curtain doesn’t close until user’s finger is taken off shutter button

Slowfinger skrev:
Frågan är om inte Canon kommer att tvingas sänka priset på 40D....

http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200708/24/20070824010530_ADF744/20070824010530_ADF744.dbp.asp

Jag tvivlar på det, dom flesta köparna kommer nog från instegsmodellerna 3-400D eller tidigare versioner 10-20D och har med sig tillbehör mm som gör dom märkestrogna. Vi byter inte system i en handvändning för det är inte bara kameran som behöver bytas då. Förstagångsköpare tycker nog ofta att priset för 40D är max vad dom kan sträcka sig till.

Övriga skulle nog lockas mer av att man sänkte priset på 5D till några tusen över D300, tror FF skulle locka dessa personer mer än LiveView och annat krafs. Dom har haft bra filmhus och vill att deras gluggar ska bete sig som vanligt.

D300 har ett autofokussystem som verkar lockande, men det ska bli spännande att se hur 40D beter sig på den punkten då den också har ett nytt system för AF.

Jag tror dom flesta D300 köpare redan har Nikon och Nikonprylar, i något mindre utsträckning har 40D köparna Canon förut. Annars blir det nog oftast en D80 eller 400D till att börja med.

Björn håller med dig. Viktigaste investeringen för att få ut max är ju objektiven. När man hittat gluggar man trivs med så skall det oerhört mycket till innan man byter märke,

Som förstagångsköpare (digital systemkamera) är jag beredd att hålla med även om jag försöker titta på vilka objektiv som de olika tillverkarna har och som kan passa (dvs. vad jag tror).

Har personligen "snöat in" på 17-55/2,8IS USM som är tänkt skall funka till lite av varje (även inomhus iom. den förhållandevis stora ljusöppningen) och som tillsammans med en 1,4Xkonverter och en hyffsad blixt blir ett bra kit som nog funkar rätt länge hoppas jag!

Gluggen 17-55 har fått otroligt fina rescensioner vilket jag har fastnat för och jag har än så länge inte funnit något motsvarande för Nikon. Detta i kombination med att jag haft/har Nikon sedan tidigare, dock inget som påverkar mitt beslut inför inträdet bland digitala systemkameror enär jag endast har en glugg kvar till min EOS100, dvs. inga pengar bundna till Canon!

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar