Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer
- Trådstartare JanOlofHärnström
- Start datum
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
Efter som 40D bara kan köra 14-bit så får man ju anta att den kommer att köra 6,5 bps med 14-bitar
desktopmental
Aktiv medlem
hmmm, ISO 500 och ett brus som ser ut så här:
Bilagor
desktopmental
Aktiv medlem
Enicar
Aktiv medlem
desktopmental skrev:
hmmm, ISO 500 och ett brus som ser ut så här:
Ja det ser lite konstigt ut.
Kanske är det som på 30D att man ska undvika vissa ISO?
Dom kan ju inte vara helt väck på Canon.
Att släppa en ny modell som ger mer brus än föregångaren verkar inte troligt.
Fast jag känner mig inte helt säker.
Dom verkar resonera på olika sätt hos Canon och Nikon.
Men min bokning får ligga kvar ett tag till.
avslutad140924
Avslutat medlemskap
alla kameror som funnits ute på visning är väl "pre production" modeller och inte de slutgiltiga som kommer säljas?
vet inte hur mycket skillnad det kan vara men värt att kommentaras/tänka på
vet inte hur mycket skillnad det kan vara men värt att kommentaras/tänka på
Chasid
Aktiv medlem
Sensorn har blivit mindre, kanske beror det ökade bruset på detta, så vitt jag vet sitter nu samma sensor som i den billigare 400D i 40D.
På 10D var sensorn 22,7 x 15,1 på 20D & 30D var den 22,5 x 15 och på 40D har den minskats till 22,2 x 14,8. Frågan är om sensorn fortfarande har en omräkningsfaktor på 1.6? Jag hade faktiskt sett att Canon närmade sig 1.5 crop istället.
Men jag är nöjd med min 20D som andrahus och det kommer att dröja många år innan jag byter ut den och då kommer jag med största sannolikhet att helt överge de mindre sensorerna till förmån för fullformat på bägge fotoapparaterna.
På 10D var sensorn 22,7 x 15,1 på 20D & 30D var den 22,5 x 15 och på 40D har den minskats till 22,2 x 14,8. Frågan är om sensorn fortfarande har en omräkningsfaktor på 1.6? Jag hade faktiskt sett att Canon närmade sig 1.5 crop istället.
Men jag är nöjd med min 20D som andrahus och det kommer att dröja många år innan jag byter ut den och då kommer jag med största sannolikhet att helt överge de mindre sensorerna till förmån för fullformat på bägge fotoapparaterna.
Anders74
Aktiv medlem
Nedladdningssidan med bilderna från dpreview är lite seg nu när bilderna är färska, så jag har bara sett en med ISO 400 (nedan) och en med ISO 3200, men jag tycker det ser väldigt lovande ut. ISO 500 innebär nog att bilden underexponeras och ges en positiv exponeringskompensation i kameras egen RAW-konverterare, vilket ger mer brus.
Det klagas en hel del på 40D på dpreview sedan Nikon presenterade sina modeller. Visst hade det varit bra att kunna finjustera fokus i kameran, men i övrigt verkar den uppfylla allt jag hade hoppats på och lite till. Jag har köat för den på Hegethorns nästan sedan den skulle komma förra gången *host*, och nu när jag ser att priset bara är satt till 11590:-, vilket väl är klart i den nedre delen av de spekulationer som cirkulerat under året, känns det rätt att ha väntat in den (tålmodigt...). Med ett antal EF-S-objektiv i bagaget verkar den perfekt för mina behov, sedan kan jag förstå om fågelfotografer alltid önskar en än vassare AF med täta punkter.
Det klagas en hel del på 40D på dpreview sedan Nikon presenterade sina modeller. Visst hade det varit bra att kunna finjustera fokus i kameran, men i övrigt verkar den uppfylla allt jag hade hoppats på och lite till. Jag har köat för den på Hegethorns nästan sedan den skulle komma förra gången *host*, och nu när jag ser att priset bara är satt till 11590:-, vilket väl är klart i den nedre delen av de spekulationer som cirkulerat under året, känns det rätt att ha väntat in den (tålmodigt...). Med ett antal EF-S-objektiv i bagaget verkar den perfekt för mina behov, sedan kan jag förstå om fågelfotografer alltid önskar en än vassare AF med täta punkter.
Bilagor
Omar
Aktiv medlem
Hej
Här ser 3200 ISO rätt bra ut från 40D, första är i 100%.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=24536025
Omar
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=24536025
Omar
Anders74
Aktiv medlem
Han visar ganska tydligt i tråden du länkar Omar hur lätt det är att överskatta bruset när man glömmer utskriftsstorleken. Jag måste medge att jag själv drar mig alltför ofta för att skruva upp ISO av ganska fåfänga skäl. I G9-tråden i detta forum testade jag 20*30 cm vid ISO 400 från en jämförelsevis liten och brusig sensor och upplevde inte den bilden som värre på pappret än en bild vid ISO 400 från 30D visad (i full skala) på skärmen.
Ett utsnitt ur bilden jag hade kollat på i förra inlägget, vid ISO 3200, visas nedan. Skärpedjupet sträcker sig knappt över utsnittet, och det kan finnas en lite rörelseoskärpa vid 1/160, men detaljer i förhållande till brus ser bra ut i mina ögon. Svårt att veta om den extra brusreduktionen är aktiverad.
Ett utsnitt ur bilden jag hade kollat på i förra inlägget, vid ISO 3200, visas nedan. Skärpedjupet sträcker sig knappt över utsnittet, och det kan finnas en lite rörelseoskärpa vid 1/160, men detaljer i förhållande till brus ser bra ut i mina ögon. Svårt att veta om den extra brusreduktionen är aktiverad.
Bilagor
Makten
Aktiv medlem
Ja, 1,62x istället för 1,59x. Knappast någon stor skillnad.Chasid skrev:
Frågan är om sensorn fortfarande har en omräkningsfaktor på 1.6?
Makten
Aktiv medlem
"This has been cleaned using Noiseware Professional"Omar skrev:
Bokeh
Aktiv medlem
Makten skrev:
"This has been cleaned using Noiseware Professional"
Hoppsan, vad är det för mening att visa upp såna bilder, obehandlade rawfiler som bara konverteras till Jpg vill vi se, men det visas ju aldrig.
/kent
Enicar
Aktiv medlem
Omar har i ett tidigare inlägg länkat till bilderna.
http://www.dpreview.com/gallery/canoneos40d_preview/
Där är det väl inte efterbehandlat som bilden från dpreviews forum?
Tycker det ser rätt bra ut om man tittatr i vettig storlek
http://www.dpreview.com/gallery/canoneos40d_preview/
Där är det väl inte efterbehandlat som bilden från dpreviews forum?
Tycker det ser rätt bra ut om man tittatr i vettig storlek