ANNONS
Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
kalisz skrev:

Sedan tycker jag att hoppet mellan 8 till 10 Mp var lite snålt. Jag vet att megapixel inte e allt men ...

//Michael

Jag tycker det var precis lagom!
D300 har samma storlek på sensorn som D2X fast med lite fler pixlar inklämt(totalt antal), båda har CMOS, säkert är den nyare D300-sensorn bättre då D2X inte har imponerat med sina brusegenskaper direkt..

Sen har den ju lägre fps, om man ska säga att det skiljer 500 euro...!
För om man ska räkna att den har 8 fps så skiljer det säkert närmare 300 euro till.. (Batterigrepp + nåt dyrt superbatteri) ..800 euro är så pass mycket att det bör skilja lite.

Vi får vänta på vad Phil har för slutsats om bildkvaliteten!

Jag tycker Nikon har kommit med helt grymma kameror, kul för dom, GRATTIS NIKONIANER!! ;)
Och bra för konkurrensen, alla får grymma kameror, de e ju kanon-bra! :)

Lika glad e jag för 40D som jag står i kö för.. :)
Oj, vad kul att få lite bättre sökare, och 6,5fps är ju inte fel.. och live viev.. mmm..

*S*

/M

CanAndersson skrev:
'Silent mode'
Ska bli intressant att höra hur tyst det egentligen blir i verkligheten
(har inte lyssnat på en 10D)
Jag använder 10D idag. Personligen tycker jag att slutarljudet är mycket mjukare och inte lika vasst som på 20D/30D.
Om det stämmer att slutaren låter likadant på 40D så kommer jag nog inte att märka någon skillnad.

Jimsan skrev:
Jag använder 10D idag. Personligen tycker jag att slutarljudet är mycket mjukare och inte lika vasst som på 20D/30D.
Om det stämmer att slutaren låter likadant på 40D så kommer jag nog inte att märka någon skillnad.

Det florerar ju en film på nätet med 30D och 40D som smattrar bredvid varandra, kolla efter den, hittar inte länken just nu! (dpreview.com tror jag)

Jag tycker det låter som att 40D är markant mindre vass i ljudet, men lite svårt att säga förstås..

/M

Att spegelljudet är tystare borde väl bero i skillnaden att det är motor upp/ner på 40D och fjäder upp, motor ner på de tidigare.

Frågan kvarstår om det finns ett live-läge där man kan skjuta med spegeln uppe, och därmed i princip helt ljudlöst..?

Cerwinski skrev:
Silent mode Live View shoot:
Mode 1: First shutter curtain remains open; shooting up to 6.5 fps possible;
Mode 2: Quieter option; 2nd shutter curtain doesn’t close until user’s finger is taken off shutter button
Mode 2 låter jättebra! Så kan jag göra med min EOS RT, som ju helt saknar spegelslammer, f.ö.
"Live View" redan 1989.

Har ledsnat lite på att autofokusen på 350d inte riktigt hänger med vid rörliga motiv och att andelen bilder i fokus är lite låg vid halvskumt ljus o s v.

Kan man förvänta sig väsentlig skillnad vad gäller hur snabb autofokusen är och hur säkert fokusen sitter, mellan 350d och 40d? En fråga som är svår att ge ett absolut svar på inser jag, men är ändå intresserad av åsikter.

Motiverar förbättringen på dessa punker ett byte till 40d, eller måste man upp på en beg 1d Mark II för att märka skillnad?

Tacksam för åsikter!

Nu har jag inte haft någon 350D, men jag skulle inte bli ett smack förvånad om du märker skillnad redan mellan 350D och 400D.

apersson850 skrev:
Nu har jag inte haft någon 350D, men jag skulle inte bli ett smack förvånad om du märker skillnad redan mellan 350D och 400D.

Det stämmer bra att det skiljer en del mellan 350D och 400D. Den sistnämnda har samma AF-modul som 30D. 40D verkar ju på specifikationen ytterligare några snäpp bättre, i synnerhet de yttre punkterna som nu har korssensorer. En längre utläggning om skillnader mellan AF i 350D och 30D gjorde jag i nedanstående inlägg om någon är intresserad av detaljerna, för att inte dra iväg den här 40D-tråden mer
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=972494#post972494

Kanske bara nästan lika rutten

Jag skulle bli (glatt) förvånad om det är någon större skillnad på 20D/30D och den nya vad gäller AF. Det bör ju vara en rejäl skillnad om man ska byta pga AF eftersom de gamla modellerna suger rejält när det gäller rörliga motiv t.ex fåglar och liknande. Skillnaden mellan dessa och MK11 är ju milsvidd. Men visst vore det positivt om så var fallet tycker jag då det förmodligen blir ett nytt 1,6 hus (20:an börjar bli till exponeringarna kommen och man vill ju inte stå utan då kameran lämnas in för slutarbyte).
Har dock inga större förhoppningar.

Cerwinski skrev:

Frågan kvarstår om det finns ett live-läge där man kan skjuta med spegeln uppe, och därmed i princip helt ljudlöst..? [/B]

Så här står det på dpreview:

Live View
The EOS 40D provides a Live View mode which gives you a true 'Through The Lens' view, once enabled you activate Live View by pressing the SET button. Optional Auto Focus can be activated using the AF-ON button, this drops the mirror momentarily to achieve focus and then lifts it again to restore the Live View. Other Live View features include magnification (5x or 10x), information display, exposure simulation and Silent Shooting (a quieter but delayed mirror movement is used).

Detta är väl kanske inte "ljudlöst" men låter som en stor förbättring jämfört med min 400D. Jag har bestämt mig och detta är ett av argumenten när man sitter mycket i gömsle med närkontakt med fåglarna.... ;o)

Re: Kanske bara nästan lika rutten

Tonyeagle skrev:
Jag skulle bli (glatt) förvånad om det är någon större skillnad på 20D/30D och den nya vad gäller AF. Det bör ju vara en rejäl skillnad om man ska byta pga AF eftersom de gamla modellerna suger rejält när det gäller rörliga motiv t.ex fåglar och liknande. Skillnaden mellan dessa och MK11 är ju milsvidd. Men visst vore det positivt om så var fallet tycker jag då det förmodligen blir ett nytt 1,6 hus (20:an börjar bli till exponeringarna kommen och man vill ju inte stå utan då kameran lämnas in för slutarbyte).

Inte jag heller...lite synd att man ska behöva behöva punga ut med 40000:- och släpa med sig en tegelsten bara för att man vill ha snabbare autofokus.

//Michael

För er som inte redan står i kö så kan jag tipsa om TBH.se, 11290:- var två pers i kö igår, varav en, jag nämligen, har sagt upp min köplats (Ska ha ett 300/2,8L IS istället).

Re: Kanske bara nästan lika rutten

Tonyeagle skrev:

Jag har förhoppningar

Jag läste någon stans att AF skulle vara 30% snabbare pga den nya processorn.
Om så är fallet tror jag det är en påtaglig förbättring som kommer ge påtagligt fler "keepers" i sportsammanhang.

Dom 30% kan mycket väl vara skillnaden mellan nästan i fokus och helt i fokus, åtminstone hoppas jag det. Den nya mittpunkten har vi ju inte sett förut så det blir spännande att se vad den betyder.

Canon har inte ändrat autofokusen på dessa modeller på tre år, så jag skulle tro att det blir en klart märkbar skillnad nu.

Även min 20D är en långmilare och det är mest därför jag byter. Den funkar lika bra som när jag köpte den, men hur länge till vet jag inte.

BugEyes skrev:
Surfade omkring och letade efter mer info om AF hos 40D.

Hittade en review med en test där man fotat ett springande barn med AI servo och 6,5 fps. Översättningen till engelska är knackig då den gjorts automatiskt, men man kan se bildserien där...

http://babelfish.altavista.com/babe...afe.jp/scoop/archives/2007/08/eos_40d_02.html

Looking good! Har försökt läsa mig fram till vilket objektiv som användes men kan inte finna något i artikeln, ev. har jag missat det! Någon som vet med vilken optik bildserien är tagen med?

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar