Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
fjalstal skrev:


Fast jag är mycket förtjust i 17-55 is:et, och det får ändå ses som rätt kostsamt av de allra flesta. Hellre 30D:n och det objektivet än dyrare hus och "sämre" objektiv.

:)

Jag kör också med den gluggen till min kamera och det är en suverän kombination. Bilderna blir superbra, nästan så man häpnar varje gång man tittar på resultatet. Det är utan tvekan bland det bästa man kan nå med en modern småbildskamera.

:)

/Joakim
 
OK, inget revolutionerande med 40D, och 30D:n nog går att leva med i jämförelse utan stora mentala bekymmer. 384/256 pixlar mer i marginal vid tex utfallande A4 kanske inte hade varit fel, men är heller ingen avgörande fördel. Vädertätat hade dock varit fint, men då räcker inte mina resurser till tätade objektiv i vilket fall.

Fast mitt behov är mer reportagesituationer, miljöbilder, personalbilder och bara undantagsvis t ex sport ute i dåligt väder. Plastpåsar får duga i fortsättningen också. 6,5 fps hade dock inte varit fel, men jag är fortfarade mycket nöjd med vad jag kan göra med 5 fps.

Bättre sökare låter bra, men fortfarande bara 95% visning. Min egen Canon Pro1 må vara rätt modest, men 100% sökarvisning vänjer man sig "tyvärr" mycket fort vid.

Nä, det är för bra väder för att sitta här. 1,5 vecka semester kvar, och hela världen att plåta.

:)
 
Nu har ju både Canon och Nikon tryckt in Live View i sin nya modeller. Hur mycket användning har man egentligen av den funktionen?
Skulle vara kul att höra från 1dMarkIII-fotografer hur de använder Live View på fältet.
 
Ja, jag vet och förstår att det går.
Jag är ganska nöjd med min 30d förutom
autofokusen och kvalitetskänslan.
Har du testat 1d M3? Håller verkligen prosumer
modellerna för att användas i jobb varje dag?
Får du inte damm/fuktproblem.
Jag skulle aldrig stå ut med den plastiga
känslan och oron för att den kan paja
om det kommer en störtskur eller man "slår i något", när man vet att det finns bättre.
Har du inte behövt byta slutare att par gånger? Som obotlig prylbög måste jag erkänna att
om jag jobbade med detta skulle jag förmodligen
ha en H3D-31 (för studio) Eos 1d m3 (för repo)
och en 1dS (för att den finns) + optik för ett par hundra k.
Nu är ju jag bara en simpel snickare, har verktyg
och maskiner för ett par hundra k.
Jag hade kanske kunnat utföra jobbet med maskiner
från Rusta men det hade blivit bökigare och dom hade inte hållt så länge.
Det där med att ettorna skulle vara tunga att bära omkring på funkar inte på en hantverkare.
Tur är väl det, annars kunde vi bo i tält.


Liax skrev:
Jag jobbar professionellt med en 20D och kommer nu att göra det med en 40D så fort den anländer (står i kö hos cyberphoto). Min mer eller mindre utslitna 20D kommer att få agera reservhus i fortsättningen.

Jag fotar åt reklambyråer, tidningar och privatpersoner. Det innebär allt från motorsport, idrott, nyheter och dokumentärt till bröllop, porträtt och mycket mer.

Kameran löser uppgiften perfekt. Jag har levererat bilder till stora roll-ups, fototavlor på en och en halv meter, glättiga magasin, och så vidare. Ingen kund har någonsin klagat på bildkvalitén. Om det blir kassa bilder beror det till 99 procent på skit bakom spakarna.

Det ska bli oerhört skönt med en smidig proffskamera som 40D. Jag vägrar lägga ut tiotusentals kronor på en stor klump som de flesta fotografer mest bär omkring på för att bekräfta sig själva. Om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag till och med att det är lite märkligt att inte fler jobbar professionellt med dessa kameror då de är grymt smidiga samtidigt som de levererar precis lika snygga bildfiler som de så kallade ”flaggskeppen”.

/Joakim
 
Vädertätning

Hej!

Jag tror att vädertätninge är bättre än vad många tror i 40D men inte fullt i klass med 1D-kamerorna.

Vanligtvis brukar grejor IP-klassas mot fukt och damm men vad jag vet så finns den klassningen inte på någon kamera.

Några klasser som finns:

IP 51 Dammsäker och droppskyddad.
IP 53 Dammsäker och strilsäker.
IP 54 Dammsäker och sköljtät.
IP 65 Dammtät och spolsäker
IP 67 Dammtät och vattentät.

40D kanske ligger i klassen IP 51-53?
1D Mk III kanske ligger i klassen IP 53-65?

Hur som helst så skulle de vara intressant att få ett svar på vilken klassning resp. kamera håller, både av Canon och Nikon samt även Pentax m.fl.
 
Senast ändrad:
Jordi skrev:
Ja, jag vet och förstår att det går.
Jag är ganska nöjd med min 30d förutom
autofokusen och kvalitetskänslan.
Har du testat 1d M3? Håller verkligen prosumer
modellerna för att användas i jobb varje dag?
Får du inte damm/fuktproblem.
Jag skulle aldrig stå ut med den plastiga
känslan och oron för att den kan paja
om det kommer en störtskur eller man "slår i något", när man vet att det finns bättre.
Har du inte behövt byta slutare att par gånger? Som obotlig prylbög måste jag erkänna att
om jag jobbade med detta skulle jag förmodligen
ha en H3D-31 (för studio) Eos 1d m3 (för repo)
och en 1dS (för att den finns) + optik för ett par hundra k.
Nu är ju jag bara en simpel snickare, har verktyg
och maskiner för ett par hundra k.
Jag hade kanske kunnat utföra jobbet med maskiner
från Rusta men det hade blivit bökigare och dom hade inte hållt så länge.
Det där med att ettorna skulle vara tunga att bära omkring på funkar inte på en hantverkare.
Tur är väl det, annars kunde vi bo i tält.

Jag har inte testat 1 D M3, men däremot föregångaren. Och visst, jag kan väl erkänna att den imponerar. Det är utan tvekan en grym kamera så trean är nog helt otrolig. Men jag skulle ändå inte vilja slanta upp de pengar som kameran kostar. Då lägger jag hellre mina surt förvärvade på bra optik och användbar kringutrustning som jag har nytta av ute på fältet.

Ibland får jag känslan av att många som tvunget måste ha de dyraste och mest avancerade kamerorna har något av följande problem:

1. De är lika, men oftast mer, intresserade av tekniken som av fotograferandet i sig.
2. De tror att de blir bättre fotografer genom att köpa dyrare prylar.
3. Kameran blir en statusgrej som förstorar egot, något att visa upp.

Jag menar nu inte att du ingår i någon av dessa kategorier, jag bara konstaterar en tendens som jag ofta tycker mig se. Sedan finns det naturligtvis fotografer som verkligen behöver det senaste för att kunna utföra sitt jobb på ett bra sätt.

Nåväl, visst har du rätt i att 20D är en något skörare kamera än proffsmodellerna, och utan tvekan har jag känt frustration ibland när förhållandena varit hårda.. Men när jag tänker efter så kan jag faktiskt konstatera att kameran hållit för allt den utsatts för. Och jag har knappast behandlat den milt (även om jag självklart är rädd om den). Jag har plåtat i regn och snö, i 30 minusgrader och i stekande sol. Den har blivit utsatt för saltvatten, grus, sand och damm, samt Pommac! :)

När det gäller storleken och vikten så har jag den filosofin att jag helst inte vill släpa på större, tyngre och fler prylar än nödvändigt. Till skillnad från en snickare som oftast jobbar på en relativt liten yta måste en fotograf släpa med sig allt bråte hit och dit. Ibland när jag plåtar racing så går jag flera kilometer med mina prylar. Så en förhållandevis liten 40D med vädertätning kommer att bli perfekt.

/Joakim
 
Jag hade en EOS 10s, som det läckte in läsk i. Det tog död på den. Men den låg i samma plastkasse som läsken en stund, innan jag insåg vad som hade hänt. Hade det varit ett snabbt bad hade det nog gått bra.
Ersattes med en EOS 30 sen. Mycket trevlig kamera, men nu blir det nästan vara digitalt.
 
Helt sant.
Dina bilder imponerar och inspirerar.
Får mig att släppa hus-hysterin.
Jag ska släppa tanken på att upgradera från 30 till 40. Köper 70-200 4 IS + 10-22 i stället.
Men när 50d kommer...:)

Liax skrev:
Jag har inte testat 1 D M3, men däremot föregångaren. Och visst, jag kan väl erkänna att den imponerar. Det är utan tvekan en grym kamera så trean är nog helt otrolig. Men jag skulle ändå inte vilja slanta upp de pengar som kameran kostar. Då lägger jag hellre mina surt förvärvade på bra optik och användbar kringutrustning som jag har nytta av ute på fältet.

Ibland får jag känslan av att många som tvunget måste ha de dyraste och mest avancerade kamerorna har något av följande problem:

1. De är lika, men oftast mer, intresserade av tekniken som av fotograferandet i sig.
2. De tror att de blir bättre fotografer genom att köpa dyrare prylar.
3. Kameran blir en statusgrej som förstorar egot, något att visa upp.

Jag menar nu inte att du ingår i någon av dessa kategorier, jag bara konstaterar en tendens som jag ofta tycker mig se. Sedan finns det naturligtvis fotografer som verkligen behöver det senaste för att kunna utföra sitt jobb på ett bra sätt.

Nåväl, visst har du rätt i att 20D är en något skörare kamera än proffsmodellerna, och utan tvekan har jag känt frustration ibland när förhållandena varit hårda.. Men när jag tänker efter så kan jag faktiskt konstatera att kameran hållit för allt den utsatts för. Och jag har knappast behandlat den milt (även om jag självklart är rädd om den). Jag har plåtat i regn och snö, i 30 minusgrader och i stekande sol. Den har blivit utsatt för saltvatten, grus, sand och damm, samt Pommac! :)

När det gäller storleken och vikten så har jag den filosofin att jag helst inte vill släpa på större, tyngre och fler prylar än nödvändigt. Till skillnad från en snickare som oftast jobbar på en relativt liten yta måste en fotograf släpa med sig allt bråte hit och dit. Ibland när jag plåtar racing så går jag flera kilometer med mina prylar. Så en förhållandevis liten 40D med vädertätning kommer att bli perfekt.

/Joakim
 
Tror ni att Canons kommande modeller kommer att påverkas av Nikons?

Jag räknade lite kallt med att 50D kommer att vara en finputsning av 40D (ala 20D ->30D) och att nästa stora uppdatering kommer efter att 1dmkIV släpps om 36 månader.. Men nu när Nikon har släpp sin D300 som på så gott som alla punkter har bättre specar än 40D, kommer det göra att Canon skyndar på nästa stora generationsskifte?
 
Nu blev det svårt att bestämma sig ...

40D ... eller D300 ... eller 40D ... eller D300 ... eller 40D ... eller D300 ... eller 40D ... eller D300 ...
 

Bilagor

  • 40d_or_d300.gif
    40d_or_d300.gif
    52.9 KB · Visningar: 1,679
Re: Nu blev det svårt att bestämma sig ...

desktopmental skrev:
40D ... eller D300 ... eller 40D ... eller D300 ... eller 40D ... eller D300 ... eller 40D ... eller D300 ...

Sen när är det kamerahuset som gör bilden?

Men om man nu ska prylböga sig så lär väl det finnas bra mkt mer intressanta tankar om vem som har mest prisvärda eller bäst optik än just vilken kamera man väljer.

Har jag förstått det hela rätt så kommer det väl dessutom skilja ett antal tusen i pris på dem. Är det inte då mer intressant vad man får för en totalsumma än vad man får för hus?
 
Jonsjoberg skrev:
Tror ni att Canons kommande modeller kommer att påverkas av Nikons?

Jag räknade lite kallt med att 50D kommer att vara en finputsning av 40D (ala 20D ->30D) och att nästa stora uppdatering kommer efter att 1dmkIV släpps om 36 månader.. Men nu när Nikon har släpp sin D300 som på så gott som alla punkter har bättre specar än 40D, kommer det göra att Canon skyndar på nästa stora generationsskifte?

Tror inte att Canon ändrar sin strategi och släpper några paniklösningar, a la D40 -> D40x, om ett halvår bara för att D300 har bättre specar än 40D. Med en prisskillnad på ca 3000:- så ska D300 helt enkelt vara en kamera med "bättre" tekniska lösningar.

Samma gäller 1D vs D3 oxå.

Bildmässigt så har troligtvis Nikon bara kommit ikapp Canon just idag.

Nästa på Canonsidan blir nog 5D MarkII och en superbillig konsumentkamera 1000D/4000D troligtvis i feb-08.
 
Personligen valde jag Canonsystemet för ett par år sedan just för objektivsortimentets skull. Hade jag valt system idag, skulle valet varit svårare, men Nikon har fortfarande mycket att förbättra på objektivsidan i mina ögon. Framförallt behöver man uppdatera konstruktionen på flera gluggar så att de får inbyggd fokusmotor motsvarande USM (osäker på Nikons beteckning).
 
Re: Re: Nu blev det svårt att bestämma sig ...

Är det inte då mer intressant vad man får för en totalsumma än vad man får för hus?

Exakt!

För mig som går i tankar att ge mig in i den digitala systemdjungeln är det exakt dessa tankar som jag anser är viktigast, inte enbart EN enskild komponent även om just kamerahuset är en viktig sådan!

Jag försöker dock vara "openminded" så det blir till att avvakta tills man ser var priserna på hus samt de nya gluggarna hamnar på för att därefter försöka, i den mån det är möjligt med mina kunskaper, bedömma en "helhetslösning" utifrån "pang för pengarna" samt prestanda i övrigt. Till sisst kanske det också är värt att avvakta lite mer omfattande tester från dem som kan mycket mer än mig och DÄREFTER fatta beslut!

Mvh!
// Niklas
 
Ju mer jag läser om Canons och Nikons nyheter destu mer säker blir jag att jag gjorde rätt för ett par veckor sedan... Jag har väntat och väntat på Canons och Nikons nya som nu äntligen kom, men jag kom på mig själv med hur dum jag var. Istället gjorde jag helt om och köpte mig en 30D begagnad för att få pengar över till det som jag egentligen värderat allra högst på kameran tidigare: Objektivet.
Så en en 30D med en "17-40 f4L" och en ny "70-200 f4L IS" fick det bli.
Visst, har man fullständigt obegränsat med pengar så är det väl inget problem men om man vill ha mycket "bang for the bucks" så är det knappast huset man skall lägga krutet på. Kameror kommer och går medans objektiven inte blir omoderna på många många år. Skarpa gluggar varar länge!
Hur bra kamerahus som än kommer från Canon och Nikon så kommer mitt 30D bli ett dugg sämre äm det var när det kom. Dessutom kommer det alltid finnas de som tar bättre bilder än mig med en betydligt äldre kamera än jag kan med vilken ny kamera som helst, oavsett prislapp.
Att valet föll på Canon handlade enbart om att jag gillar deras objektivutbud. Om några år när jag samlat på mig några fina L-gluggar kanske jag också blir tvungen att byta hus till ett begagnat 40D eller ett gammalt slitet 1D MKIII för en billig slant men då har jag åtminstånde optiken klar medans ni skriver här på forumet som bäst om att 70D minsann snart kommer att komma...
 
gjorde precis likadant för ett och ett halv år sedan - köpte en begagnad 20D och placerade resten i objektiv istället (o nu kollar jag från o till på begagnade 1D mkII, så vem vet - om ett år eller två kanske det blir en sån begagnad istället)
 
Re: Nu blev det svårt att bestämma sig ...

desktopmental skrev:
40D ... eller D300 ... eller 40D ... eller D300 ... eller 40D ... eller D300 ... eller 40D ... eller D300 ...

Jag gillar varianten man får när man stoppar animeringen mitt emellan modellerna!

:D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.