Ja, jag vet och förstår att det går.
Jag är ganska nöjd med min 30d förutom
autofokusen och kvalitetskänslan.
Har du testat 1d M3? Håller verkligen prosumer
modellerna för att användas i jobb varje dag?
Får du inte damm/fuktproblem.
Jag skulle aldrig stå ut med den plastiga
känslan och oron för att den kan paja
om det kommer en störtskur eller man "slår i något", när man vet att det finns bättre.
Har du inte behövt byta slutare att par gånger? Som obotlig prylbög måste jag erkänna att
om jag jobbade med detta skulle jag förmodligen
ha en H3D-31 (för studio) Eos 1d m3 (för repo)
och en 1dS (för att den finns) + optik för ett par hundra k.
Nu är ju jag bara en simpel snickare, har verktyg
och maskiner för ett par hundra k.
Jag hade kanske kunnat utföra jobbet med maskiner
från Rusta men det hade blivit bökigare och dom hade inte hållt så länge.
Det där med att ettorna skulle vara tunga att bära omkring på funkar inte på en hantverkare.
Tur är väl det, annars kunde vi bo i tält.
Liax skrev:
Jag jobbar professionellt med en 20D och kommer nu att göra det med en 40D så fort den anländer (står i kö hos cyberphoto). Min mer eller mindre utslitna 20D kommer att få agera reservhus i fortsättningen.
Jag fotar åt reklambyråer, tidningar och privatpersoner. Det innebär allt från motorsport, idrott, nyheter och dokumentärt till bröllop, porträtt och mycket mer.
Kameran löser uppgiften perfekt. Jag har levererat bilder till stora roll-ups, fototavlor på en och en halv meter, glättiga magasin, och så vidare. Ingen kund har någonsin klagat på bildkvalitén. Om det blir kassa bilder beror det till 99 procent på skit bakom spakarna.
Det ska bli oerhört skönt med en smidig proffskamera som 40D. Jag vägrar lägga ut tiotusentals kronor på en stor klump som de flesta fotografer mest bär omkring på för att bekräfta sig själva. Om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag till och med att det är lite märkligt att inte fler jobbar professionellt med dessa kameror då de är grymt smidiga samtidigt som de levererar precis lika snygga bildfiler som de så kallade ”flaggskeppen”.
/Joakim