ANNONS
Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonsjoberg skrev:
En fråga om 14-bitar, hur stor skillnad gör det jämfört med 12-bitar? I vilka situationer kommer man att se skillnad?
Det betyder 4 gånger större kontrastomfång. Inte lite alltså. Förhoppningsvis ger det betydligt mer nyanser främst i skuggor och högdagrar.
Det är en extremt välkommen och reell förbättring.
Vi får väl se vad skillnaderna blir i praktiken på synligt resultat.

Linmajon skrev:
Det betyder 4 gånger större kontrastomfång. Inte lite alltså. Förhoppningsvis ger det betydligt mer nyanser främst i skuggor och högdagrar.
Det är en extremt välkommen och reell förbättring.
Vi får väl se vad skillnaderna blir i praktiken på synligt resultat.

Fast som jag har förstått det, kan mkt väl vara fel, så ligger de begränsningarna inte i A/D konverteringen utan i hur många elektroner sensorn kan hålla i en pixel för högdagar, och hur mkt utläsningsbrus en sensor har i de mörka partierna. Är det fel?

Hur är det på mkIII, ser ni som använder den någon reell skillnad?

Nu har cyberphoto fått upp ett litet kit också.

Canon EOS 40D hus + EF-S 17-85/4-5,6 IS USM för 14695kr.

Är detta kit något att satsa på? (har ingen som helst koll på Canons objektiv).

nje skippa den och köp en tredjeparts normalzoom som har 2.8 över hela omfånget om du inte har råd med canons 17-55 f/2.8

tex sigma 18-50, tamron 17-50 lr tokina 16-50 om den går att få tag på

Canons 17-85, en glugg som tidigare haft ett klart överpris. Men i kitet du nämner kostar den ju bara 2500 kr, vilket väl får ses som en "kitglugg delux". Ganska prisvärt med andra ord.
Det har ju IS och går upp till 85mm, med hyffsad bildkvalitet.

ja, 2700:- för ett objektiv som annars kostar 6400:- är ett riktigt bra pris

om jag var i inköpstaget så undrar om jag inte skulle köpt den med o sedan sålt den vidare om den inte passat mina behov

AFJ skrev:
Kollade Dustin i morse, 40D fanns inte i sortimentet. Skickade ett mail, 3 timmar senare var kameran upplagd och orderbekräftelsen översänd. Det är vad jag kallar service! Dessutom var priset bra tycker jag, 11.495.

Uppskattat leveransdatum 24/9.

Tack för tipset. Så var min också beställd.

Jonsjoberg skrev:
Fast som jag har förstått det, kan mkt väl vara fel, så ligger de begränsningarna inte i A/D konverteringen utan i hur många elektroner sensorn kan hålla i en pixel för högdagar, och hur mkt utläsningsbrus en sensor har i de mörka partierna. Är det fel?

Hur är det på mkIII, ser ni som använder den någon reell skillnad?
Nope, det är inte fel. Men det också ge en skillnad i antalet nyanser och gradering oberoende av det dynamiska omfånget. Allt beror lite på hur man använder de bittar man har tillgång till. Men sensors förmåga att ha ett högt dynamiskt omfång och väldigt liten signal/noise ratio är rätt grundläggande för vilken information du har att inpolera från. Har det tidigare funnits en begränsning i något av ovanstående som är beroende av A/D-omvandlaren kommer det bli en rell förbättring. Om inte, så är det bra att ha, men inte avgörande.

Jo visst D300 är ett kanon alternativ för dom som inte har en massa EF linser. Dock ska man ha klart för sig att vad jag har sett att det skiljer 5000-6000 kr mellan kamerorna 40D och D300.

Jordi skrev:
Vem jobbar profeesionellt med 40d?

Jag jobbar professionellt med en 20D och kommer nu att göra det med en 40D så fort den anländer (står i kö hos cyberphoto). Min mer eller mindre utslitna 20D kommer att få agera reservhus i fortsättningen.

Jag fotar åt reklambyråer, tidningar och privatpersoner. Det innebär allt från motorsport, idrott, nyheter och dokumentärt till bröllop, porträtt och mycket mer.

Kameran löser uppgiften perfekt. Jag har levererat bilder till stora roll-ups, fototavlor på en och en halv meter, glättiga magasin, och så vidare. Ingen kund har någonsin klagat på bildkvalitén. Om det blir kassa bilder beror det till 99 procent på skit bakom spakarna.

Det ska bli oerhört skönt med en smidig proffskamera som 40D. Jag vägrar lägga ut tiotusentals kronor på en stor klump som de flesta fotografer mest bär omkring på för att bekräfta sig själva. Om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag till och med att det är lite märkligt att inte fler jobbar professionellt med dessa kameror då de är grymt smidiga samtidigt som de levererar precis lika snygga bildfiler som de så kallade ”flaggskeppen”.

/Joakim

När det gäller batterigreppet BP-E2N så har ju Canon gjort en uppenbar miss när de inte tagit med AF-ON knappen.
Hur stor är chansen att de senare kommer att släppa ett nytt batterigrepp (BP-E2N Mark II) där alla knappar finns med?
Är det värt att satsa på BP-E2N eller skall man avvakta tills Canon rättat till felet?

Jonsjoberg skrev:
Lite test bilder med 40D,

Äntligen lite exempelbilder. ISO 1600-bilden på sedeln är helt ok! Vid en hastig jämförelse med ISO 100 så är det bara vid fjädrarna man tappar lite upplösning.
800-bilden i parken är tyvärr suddig, men något brus skymmer i alla fall inte intrycket.
Verkar lovande...

Jimsan skrev:
När det gäller batterigreppet BP-E2N så har ju Canon gjort en uppenbar miss när de inte tagit med AF-ON knappen.
Hur stor är chansen att de senare kommer att släppa ett nytt batterigrepp (BP-E2N Mark II) där alla knappar finns med?
Är det värt att satsa på BP-E2N eller skall man avvakta tills Canon rättat till felet?

I mitt fall så blir det att köpa oberoende av AF kanppen. Trivs bättre med ordentligt grepp både lodrätt och vågrätt.

Liax skrev:
Om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag till och med att det är lite märkligt att inte fler jobbar professionellt med dessa kameror då de är grymt smidiga samtidigt som de levererar precis lika snygga bildfiler som de så kallade ”flaggskeppen”.

En av fotograferna här kör med sin 1d MkII mest vid sport, som är hans huvudsyssla. Annars har han lika gärna 30D:n eller t o m en liten kompakt-Nikon. Det bör ju vara behovet som styr, och inte statusen. För mig räcker en 30D mycket bra, men jag glädjs med dom som har resurser nog att använda t ex en 1D MkII.

Fast jag är en sparris och hade förmodligen vikit mig om jag skulle dra runt på större grejer än nu. 30D med två gluggar, blixt, ibland stativ och allt småpyssel som kommer till räcker drygt när man helst färdas (lokalt) på en ytterst omanlig rosa Piaggio Ciao. Vi har visserligen släpkärra till moppen, men om det behövs till en fotoutrustning har det nog spårat ur en "aning" imho.

Jag kan inte se någon fotosituation där jag tappar bilder så mycket att uppbyte hade till mer än 30D:n är motiverat. Med tanke på hur segt det var att få "ens" 30D:n till jobbet är det heller inte realistiskt att fundera på kostsammare alternativ, och privat är det totalt orealistiskt. Men som sagt: kul för dom som har råd med mer grejer än vad jag har tillgång till.

Fast jag är mycket förtjust i 17-55 is:et, och det får ändå ses som rätt kostsamt av de allra flesta. Hellre 30D:n och det objektivet än dyrare hus och "sämre" objektiv.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar