ANNONS
Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Så här står det i Bob:s test:

[• Update 09/28/07]
Well, I've now had a chance to look a little more closely at the Highlight Tone Priority mode, and my guess about RAW files (see above) turns out to be wrong. It appears that Highlight Tone Priority affects both the RAW file and the JPEG file. I'm not quite sure what Canon are doing, but it appears to be more than just different processing of the RAW file into a JPEG. It may be some hardware related feature but until Canon tell us, it's hard to say just what's going on. Looking closely at images shot with Highlight Tone Priority turned on and off, there is an increase in the shadow noise if you look closely enough. However in situations which need highlight tone preservation, the increased detail in the highlights far more than makes up for any slight noise increase in the shadows.
[• end of 09/28/07 update]
 
macrobild skrev:
Rawfilen påverkas så till vida att en snålare exponering sker samt annan gammkurva/kontrastkurva läggs på bilden som påverkar resultatet i toppen, antagligen liknande det jag redan nu kan göra med exv Camera Raw och en 5d bildfil och kameran ställd 200iso. Se min jämförelse med 5d och Fuji S5. Dvs hur man kan påverka resultatet.

Mikael

Att Canon begränsar lägsta iso till 200 vid högdagerprio kanske bara är ett sätt att tvinga in fotografen mot sensorns mittkänslighet för högsta DR, eftersom även iso3200 spärras. Kanske intressantare att prova högdagerprio vid iso1600?

Ha de gott för nu åker jag till fjälls...med kamera och allt annat gott :)

/Leif
 
elbe skrev:
Att Canon begränsar lägsta iso till 200 vid högdagerprio kanske bara är ett sätt att tvinga in fotografen mot sensorns mittkänslighet för högsta DR, eftersom även iso3200 spärras. Kanske intressantare att prova högdagerprio vid iso1600?

Ha de gott för nu åker jag till fjälls...med kamera och allt annat gott :)

/Leif

hur menar du då? och vad menar du med att det vore intressantare att prova högdagerprio vid 1600iso ?

Mikael
 
Senast ändrad:
Eftersom du har ""längst till toppen (stort headroom) vad det gäller 1600iso så är det mer fråga om en vald kurva för att visuellt visa ev nyanser i högdagern.

Högdagerprioritetsexponering hjälper mest i det som motsvarar "lägsta" iso och kontrastrika motiv med stort omfång

Mikael
 
apple skrev:
Var det inte det samma med den sista analoga 1:an? Den fanns EOS-1v och 1v HS som inkluderade grepp. (inte riktigt säker på beteckningarna)

Eos 1N sålder som 1N, 1N DP, 1N HS och 1N RS.

DP innbär batterigrepp och HS booster. RS fast spegel och snabbare filmframmatning.

Eftersom flera tillbehör var samma så borde man kunna kalla en Eos 1V med batterigreppet för 1V DP...

Allt var inte lättare på den analoga tiden.

F-1 old fanns som mark 2 förresten. Tunnare kamerahus, ljusare sökarskiva och iso 3200 (mot iso 2000)....

Sen ska vi inte alla alla oändliga versioner som F-1 new fanns i med massor av olika sökare, motorer och 64 olika sökarskivor.
 
Blixtproblem

Hej!

Vet inte om detta redan tagits upp i tråden, men jag hittade intet. Jag har ett problem med min 40D. Jag har en speedlight 580, å när jag plockar bort den så "tror" min 40D att den fortfarande sitter på. Så jag kan inte använda den inbyggda blixten! What to do?

/TIM
 
Testade med min 430EX på 40D i Av-läget.

- Kamera OFF.
- Monterade på blixt
- Kamera ON
- Blixt ON
- Tog bild - blxten utlöste.
- Blix OFF
- Monterade av blixt
- Tryckte upp inbyggd blixt med lilla knappen.
- Tog bild - blixten utlöste

Alltså, för mig funkar det som det skall.

Mvh
Anders
 
macrobild skrev:
Eftersom du har ""längst till toppen (stort headroom) vad det gäller 1600iso så är det mer fråga om en vald kurva för att visuellt visa ev nyanser i högdagern.

Högdagerprioritetsexponering hjälper mest i det som motsvarar "lägsta" iso och kontrastrika motiv med stort omfång

Mikael

Hej

Tänkte mest på att hålla sej så långt bort från "toppen" så att inte någon info klipps men iso200 kanske räcker? Och iso1600 är väl lite överdrivet...

/Leif
 
Tack för ditt svar! Har provat! Men min kamera tror fortfarande att jag har en extern blixt på. Går jag in i menyn för att göra ändringar för den inbyggda blixten säger kameran att det inte är möjligt då extern blixt är monterad.


AFJ skrev:
Testade med min 430EX på 40D i Av-läget.

- Kamera OFF.
- Monterade på blixt
- Kamera ON
- Blixt ON
- Tog bild - blxten utlöste.
- Blix OFF
- Monterade av blixt
- Tryckte upp inbyggd blixt med lilla knappen.
- Tog bild - blixten utlöste

Alltså, för mig funkar det som det skall.

Mvh
Anders
 
Ang pengar från canon, måste stå något fel...

Så här står det:
1. Köp någon av nedanstående utvalda produkter mellan den 1/4 och 30/6 2007.

Erbjudanden om återbetalning Kontantåterbetalning
EOS 400D body 655 kr
EOS 40D body 655 kr
osv en massa modeller


Gick ju inte att köpa den kameran innan 30/6:e den släpptes ju inte föränn i september???


Eller är det jag som är trött och inte kan datumen?
----- Edit-----
Tänkte lite till, det står inget om 30D i listan, är antagligen ett stavfel och det skall egentligen står 30D istället...
 
Ja verkligen skumt, följer man länken på den sidan är man tyvärr också rökt om man redan köpt den :-(
(men det är väl min vanliga tur såg också att det gällde 70-200 4L IS, men jag köpte även den vid fel tid)


Cashback-information
Köp en EOS 5D, 40D, 400D, utvalda objektiv, blixtar mm under kampanjperioden och få pengar tillbaka direkt från Canon. Kampanjen gäller under tiden 1/10:e tom 31/12:e 2007.
 
Tibby skrev:
Tack för ditt svar! Har provat! Men min kamera tror fortfarande att jag har en extern blixt på. Går jag in i menyn för att göra ändringar för den inbyggda blixten säger kameran att det inte är möjligt då extern blixt är monterad.

Men går det att "poppa up" blixten? Avfyras den?

Vad händer om du stänger av och sedan sätter på kameran igen?

Mvh
Anders
 
t_sjostrom skrev:
Ja verkligen skumt, följer man länken på den sidan är man tyvärr också rökt om man redan köpt den :-(
(men det är väl min vanliga tur såg också att det gällde 70-200 4L IS, men jag köpte även den vid fel tid)


Cashback-information
Köp en EOS 5D, 40D, 400D, utvalda objektiv, blixtar mm under kampanjperioden och få pengar tillbaka direkt från Canon. Kampanjen gäller under tiden 1/10:e tom 31/12:e 2007.


Så de har förmodligen inte korrigerat canons sidan på svenska än, men informationen från cyberphoto tyder på att kampanjen är där och gäller..

gutt, då blir det en till :D haha, eller kanske inte.. nöjd med 70-200 förresten? var varit sugen på den en viss tid nu...
 
Ja 70-200 är jag jättenöjd med den, skarp och snabb af, IS och inte så klumpig ändå, utan moljusskydd så är den riktigt smidig.

Har kört med billiga tamron och sigma zoom objektiv innan och det är en enorm skillnad, man intalar sig att de duger innan man testat något bättre.

Priset var väl det som sved mest, men där har du ju chansen ;-)

(men det är ju samma sak med kit objektivet...)

Köpte till en extender nu på 1,4 (soligor) för att komma till bukt med att 200 mm känns lite kort ibland (men det tycker man ju alltid :) men den har jag inte testa på riktigt ännu.
 
Angående Cashback

Antagligen har den som gjort webbsidan utgått från den förra kampanjen och glömt ändra datumen för de skandinaviska länderna.

Går man in på andra länder, t.ex. Finland, Tyskland eller UK står det precis som hos Cyberphoto att datumen som gäller är 1/10-31/12 2007.
 
Tim, mycket märkligt! Och det "släpper" inte ens om du stänger av kameran och slår på den igen?

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.