AFJ
Aktiv medlem
PMD skrev:
Det är ett bra förhållningssätt till allt man läser. (Utom till det jag just skrev.)
Anders
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
PMD skrev:
Det är ett bra förhållningssätt till allt man läser. (Utom till det jag just skrev.)
AFJ skrev:
Den störst kvalitetskillnaden mellan kameror är möjigheten att justera färg och kontrast för att passa ditt motiv och din artistiska syn på det.
Jag tycker det är kvalificerat skitsnack. Visst kan picture styles vara kul, bra och rent av viktigt men att göra det till den största kvalitetsskillnaden är löjligt.
Men skillnaden i brus mellan EOS 40D och EOS 400D är rätt liten enligt alla tester jag sett på nätet. Rockwell har helt rätt i att den lilla skillnaden i brus inte är en anledning att uppgradera från 400D till 40D. Det är en hel rad andra finesser som är mycket viktigare.AFJ skrev:
40D vänder sig väl trots allt till en tämligen avancerad skara användare som troligen har mer nytta av lågt brus på höga ISO än olika picture styles i kameran.
Ja, just det.För att inte tala om alla andra kvalitetsfaktorer som autofokus, seriebildstagning, sökare, mm, mm, mm.
PMD skrev:
Men skillnaden i brus mellan EOS 40D och EOS 400D är rätt liten enligt alla tester jag sett på nätet. Rockwell har helt rätt i att den lilla skillnaden i brus inte är en anledning att uppgradera från 400D till 40D. Det är en hel rad andra finesser som är mycket viktigare.
arp skrev:
vissa tar bra bilder, andra gillar att studera utrustning, jag hade litat mer på riktiga fotografers arbestsätt än en som föredrar att tycka...
.. mina 2 cent om rockwell.
~ F
NiklasÖ skrev:
Hej!
Någon som vet vad den interna skrivhastigheten maximalt uppgår till på 40D?
Dvs. om jag vill kunna dra nytta av 6,5 bps och RAW utan att behöva stå och vänta längre än nödvändigt (jag antar att den interna skrivhastigheten till CF-kortet sätter gränsen i kombination med buffertminnet) vilket skrivhastighet behöver (skall jag välja) på CF-kort?
Samtidigt vill jag ju inte köpa något som är "overkill" även om pengarna för CF-kort i förhållande till kamerans pris är marginell!
Alternativen jag fn. har är:
1.) 8 MB/second read/write
2.) 20 MB/second read/write
3.) 45 MB/second read/write
Mvh!
// Niklas
EOS 400D har en Digic II-processor, medan EOS 40D har en Digic III, så det är möjligt att skillnaden blir större i en 40D. Å andra sidan har 40D större buffert, så man kanske inte behöver snabbare dataöverföring ändå. Det beror lite på hur vansinnig man är när man fotograferar.apple skrev:
I dpreviews test av 400D så är skillnaden mellan 20 och 40Mb read/write försumbar så jag skulle gissa att du klarar dig med 20MB/sek. Du tjänar nog mest i överföringen till datorn men det beror ju lite på hur bråttom du har.
Kolla här:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page12.asp
PMD skrev:
EOS 400D har en Digic II-processor, medan EOS 40D har en Digic III, så det är möjligt att skillnaden blir större i en 40D. Å andra sidan har 40D större buffert, så man kanske inte behöver snabbare dataöverföring ändå. Det beror lite på hur vansinnig man är när man fotograferar.
Jag har inte hittat några mätningar än.
apple skrev:
I dpreviews test av 400D så är skillnaden mellan 20 och 40Mb read/write försumbar så jag skulle gissa att du klarar dig med 20MB/sek. Du tjänar nog mest i överföringen till datorn men det beror ju lite på hur bråttom du har.
Kolla här:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page12.asp
/ Joacim
apple skrev:
Nu har en ny teknisk pryl genererat en 100 sidor lång tråd. Vad värre är, jag har följt hela! Suck!
/ Joacim
elbe skrev:
Samma här och dessutom 55 sidor i tråden som föregick den här innan den stängdes...
/Leif
f16 skrev:
Som han själv skriver så är prylarna och tyckandet något han gör för skojs skull. Riktiga fotografer tar bra bilder...
johda skrev:
Är det ngn som vet om det går att ändra default filnamn från _img_löpnr.xxx till något annat.
Det är väl justdet som gör det ett extra varv skruvat.f16 skrev:
Inte för att jag är någon Rockwell-fan men "...vissa tar bra bilder, andra gillar att studera utrustning..." är ju nästan exakt det mantra som Rockwell hela tiden upprepar och sätter högst.
Som han själv skriver så är prylarna och tyckandet något han gör för skojs skull. Riktiga fotografer tar bra bilder...