Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
AFJ skrev:
Den störst kvalitetskillnaden mellan kameror är möjigheten att justera färg och kontrast för att passa ditt motiv och din artistiska syn på det.

Jag tycker det är kvalificerat skitsnack. Visst kan picture styles vara kul, bra och rent av viktigt men att göra det till den största kvalitetsskillnaden är löjligt.

Jag håller med men eftersom 40D klassas som en "prosumer"-kamera får vi nog förpassa Ken Rockwell till "sumer"-testare...

/Leif
 
AFJ skrev:
40D vänder sig väl trots allt till en tämligen avancerad skara användare som troligen har mer nytta av lågt brus på höga ISO än olika picture styles i kameran.
Men skillnaden i brus mellan EOS 40D och EOS 400D är rätt liten enligt alla tester jag sett på nätet. Rockwell har helt rätt i att den lilla skillnaden i brus inte är en anledning att uppgradera från 400D till 40D. Det är en hel rad andra finesser som är mycket viktigare.

För att inte tala om alla andra kvalitetsfaktorer som autofokus, seriebildstagning, sökare, mm, mm, mm.
Ja, just det. :)
 
PMD skrev:
Men skillnaden i brus mellan EOS 40D och EOS 400D är rätt liten enligt alla tester jag sett på nätet. Rockwell har helt rätt i att den lilla skillnaden i brus inte är en anledning att uppgradera från 400D till 40D. Det är en hel rad andra finesser som är mycket viktigare.

Där håller jag med fullständigt. Jag ser själv endast marginella skillnader.

Det jag vänder mig mot var att han om brus och ISO skrev "Who cares?" och menade att det bara var folk på Internet forum som brydde sig. Istället lyfter han fram picture styles som den stora grejen för en seriös fotograf!

Tack för samtalet, nu är det nattadags. :)

Mvh
Anders
 
Skrivhastighet (busshastighet) internt i kameran?

Hej!

Någon som vet vad den interna skrivhastigheten maximalt uppgår till på 40D?

Dvs. om jag vill kunna dra nytta av 6,5 bps och RAW utan att behöva stå och vänta längre än nödvändigt (jag antar att den interna skrivhastigheten till CF-kortet sätter gränsen i kombination med buffertminnet) vilket skrivhastighet behöver (skall jag välja) på CF-kort?

Samtidigt vill jag ju inte köpa något som är "overkill" även om pengarna för CF-kort i förhållande till kamerans pris är marginell!

Alternativen jag fn. har är:
1.) 8 MB/second read/write
2.) 20 MB/second read/write
3.) 45 MB/second read/write


Mvh!
// Niklas
 
arp skrev:
vissa tar bra bilder, andra gillar att studera utrustning, jag hade litat mer på riktiga fotografers arbestsätt än en som föredrar att tycka...

.. mina 2 cent om rockwell.

~ F

Inte för att jag är någon Rockwell-fan men "...vissa tar bra bilder, andra gillar att studera utrustning..." är ju nästan exakt det mantra som Rockwell hela tiden upprepar och sätter högst.
Som han själv skriver så är prylarna och tyckandet något han gör för skojs skull. Riktiga fotografer tar bra bilder...
 
Re: Skrivhastighet (busshastighet) internt i kameran?

NiklasÖ skrev:
Hej!

Någon som vet vad den interna skrivhastigheten maximalt uppgår till på 40D?

Dvs. om jag vill kunna dra nytta av 6,5 bps och RAW utan att behöva stå och vänta längre än nödvändigt (jag antar att den interna skrivhastigheten till CF-kortet sätter gränsen i kombination med buffertminnet) vilket skrivhastighet behöver (skall jag välja) på CF-kort?

Samtidigt vill jag ju inte köpa något som är "overkill" även om pengarna för CF-kort i förhållande till kamerans pris är marginell!

Alternativen jag fn. har är:
1.) 8 MB/second read/write
2.) 20 MB/second read/write
3.) 45 MB/second read/write


Mvh!
// Niklas

I dpreviews test av 400D så är skillnaden mellan 20 och 40Mb read/write försumbar så jag skulle gissa att du klarar dig med 20MB/sek. Du tjänar nog mest i överföringen till datorn men det beror ju lite på hur bråttom du har.

Kolla här:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page12.asp

/ Joacim
 
Nu har en ny teknisk pryl genererat en 100 sidor lång tråd. Vad värre är, jag har följt hela! Suck!

/ Joacim
 
Re: Re: Skrivhastighet (busshastighet) internt i kameran?

apple skrev:
I dpreviews test av 400D så är skillnaden mellan 20 och 40Mb read/write försumbar så jag skulle gissa att du klarar dig med 20MB/sek. Du tjänar nog mest i överföringen till datorn men det beror ju lite på hur bråttom du har.

Kolla här:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page12.asp
EOS 400D har en Digic II-processor, medan EOS 40D har en Digic III, så det är möjligt att skillnaden blir större i en 40D. Å andra sidan har 40D större buffert, så man kanske inte behöver snabbare dataöverföring ändå. Det beror lite på hur vansinnig man är när man fotograferar.

Jag har inte hittat några mätningar än.
 
Re: Re: Re: Skrivhastighet (busshastighet) internt i kameran?

PMD skrev:
EOS 400D har en Digic II-processor, medan EOS 40D har en Digic III, så det är möjligt att skillnaden blir större i en 40D. Å andra sidan har 40D större buffert, så man kanske inte behöver snabbare dataöverföring ändå. Det beror lite på hur vansinnig man är när man fotograferar.

Jag har inte hittat några mätningar än.

Det finns lite om hastigheten på Akam. Gå in på denna länk och läs mer under "I Bruk" http://alatest.se/apps/reviews/4796277/-1/Digital+SLR+Cameras/Canon+EOS+40D/

Själv kör jag med Extreem IV och har kommit fram till ungefär samma sak som testaren på Akam.

En snabbtest, raw, mellan ett Extreem IV 4GB, 40MB/s, och ett Kingston 133X Ultimate, 20MB/s, visar att kameran är lite rappare med Extreem IV vid fylld buffert. Ca 20% uppskattningsvis. Troligtvis ligger hastigheten i kameran något över 20MB/s kanske 25? Men dpreview kommer säkert med exakta tester snart.

/Leif
 
Re: Re: Skrivhastighet (busshastighet) internt i kameran?

apple skrev:
I dpreviews test av 400D så är skillnaden mellan 20 och 40Mb read/write försumbar så jag skulle gissa att du klarar dig med 20MB/sek. Du tjänar nog mest i överföringen till datorn men det beror ju lite på hur bråttom du har.

Kolla här:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page12.asp

/ Joacim

Letade på dpreview men hittade inte någon info (sökte på 40D). Tack för länken!

Bråttom med överföringen av bilder till datorn? Nä, jag kan göra annat under tiden så som koka kaffe, pilla mig i naveln ;-) Dvs. jag är INTE ute efter att ha extremt snabb överföring mellan CF-kort - dator!

Kanske målar jag upp ett problem som jag inte har/kommer ha här eftersom 40D har en hyffsat stor buffert!

Scenariot är dock motorsport (i första hand roadracing) där jag med all sannolikhet mest kommer att registrera bilder i JPEG, vilket då ger en buffert på 75 bilder innan jag lär stöta på "problem". Ett scenario som jag knappast finner troligt för övrigt! Eller vad tror/ser ni för skäl till att behöva ett optimerat CF-kort map. skrivhastighet?

Mvh!
// Niklas
 
I tråden om 1D MkIII så tror jag Jeppe testade fram att den kamerans två processorer klarade av att skyffla undan runt 36MB/s till minneskortet. 40D har en processor och borde då klara hälften, ca 18MB/s alltså.

Min uppskattning till 25MB/s kanske är en överskattning men hur som helst så blev 40D ca 20% snabbare vid fylld buffert med Extreem IV-kortets kapacitet på 40MB/s än med Kingston 133x Ultima som klarar 20MB/s.

Testaren på Akam skriver följande om kapaciteten vid jpg-large/fine:

"Riktignok benyttet vi markedets raskeste minnekort, et ATP Pro Max II 300x, men at 40D holdt et tempo på 6,2 JPG-bilder i sekundet i hele 20 sekunder, det vil si 124 JPG-bilder i beste kvalitet på 20 sekunder, var vi totalt uforberedt på, spesielt med tanke på at Canon selv lover "bare" 75."

En test med ATP Pro Max (45MB/s) i en 40D finns oxå här http://www.ephotozine.com/article/ATP-Pro-Max-CF-and-SDHC-cards
Se under "ATP Pro Max In-camera performance"

Ser ingen anledning att pruta med snabbheten på cf-kortet i en 40D.
 
Hej
Är det ngn som vet om det går att ändra default filnamn från _img_löpnr.xxx till något annat. Jo, jag vet att man kan göra det vid överföring till datorn, men jag vill ändra defaultvärdet.

//Dan
 
f16 skrev:
Som han själv skriver så är prylarna och tyckandet något han gör för skojs skull. Riktiga fotografer tar bra bilder...

precis min poäng, utan en fotobakgrund så får man ta hans ord som sporaliskt bloggande.. att han dessutom ett marknadsvärde i att tycka gör ju inte saken bättre..

aja, han har nog inte gjort så stor skada heller, valde sigmas vidvinkel istället för hans hyllade canon variant häromdan... och känner mig rätt nöjd med att vara motstridig :)
 
Loop på ISO

Hej!

Måste bara säga att ju mer jag använder kameran ju mer imponerad blir jag av den. Bildkvalitet. Användbarhet. De enkla handhavandet. Snabbheten m.m.

En tanke dock... Varför inte lägga iso-inställningarna i en loop så att man gå runt i skalan från 1600 eller H direkt till Auto. Nu är det mycket rattande mellan ändlägena om man har tredjedelssteg möjliga. För att komma runt "problemet" har jag därför valt hela steg istället, men de skulle ändå va bättre med en loop.

/Leif
 
f16 skrev:
Inte för att jag är någon Rockwell-fan men "...vissa tar bra bilder, andra gillar att studera utrustning..." är ju nästan exakt det mantra som Rockwell hela tiden upprepar och sätter högst.
Som han själv skriver så är prylarna och tyckandet något han gör för skojs skull. Riktiga fotografer tar bra bilder...
Det är väl justdet som gör det ett extra varv skruvat.
De bilder jag sett i hans galleri är i mitt tycke rena sk_ten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.