Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jan L skrev:
Ja, det undrar jag också. Den som köper en kamera - alltså en mojäng avsedd att ta bilder med - och sedan klagar på att mojängen låter fel förstår jag nog inte riktigt. I synnerhet som 40D, enligt mitt sätt att se det, har ett diskretare slutarljud än 20D. (Jo, jag har bägge.)

Minst sagt OT..(så ursäkta liknelsen)!

Biltillverkarna lägger ner rätt mycket tid/pengar på att få ex. motor att LÅTA rätt utifrån den image man vill att bilmodellen skall förknippas med! Kanske något kameratillverkarna också jobbar på!? ;-)

Mvh!
// Niklas
 
Jo, det kan hända att det säljer med "rätt" ljud, men det vore väl praktiskt om man kunde stänga av ljudet helt om man vill?
 
NiklasÖ skrev:
Minst sagt OT..(så ursäkta liknelsen)!

Biltillverkarna lägger ner rätt mycket tid/pengar på att få ex. motor att LÅTA rätt utifrån den image man vill att bilmodellen skall förknippas med! Kanske något kameratillverkarna också jobbar på!? ;-)

Mvh!
// Niklas

Tja, jag varken väljer bil eller kamera efter hur dom låter...
 
NiklasÖ skrev:
Helt klart! Går inte det på 40D (typ silent mode)???
Jovisst, men då måste man använda skärmen som sökare, och det är ofta opraktiskt.

Det är oftast spegeln som låter mest i en spegelreflexkamera så kunde man bli av med den så vore mycket vunnet. Canon har ju gjort flera modeller under åren med fast, halvgenomskinlig spegel (Pellix, F1 High Speed, EOS RT, EOS-1N RS), så en digital variant vore kanske inte så dumt.

Ett annat sätt att bli av med spegelslamret är att inte ha någon optisk sökare alls, utan en elektronisk sökare som på många superzoom-"kompakter", men då måste nog kvaliteten på de elektroniska sökarna höjas några rejäla snäpp.
 
Jag har förstått att 40d är några tusenlappar dyrare än 400d. är den då också så många tusenlappar bättre än sin föregångare?
Vad är det som är märkbart bättre?
 
NiklasÖ skrev:
Helt klart! Går inte det på 40D (typ silent mode)???

Mvh!
// Niklas

Inte riktigt, men i läge "2" på silent mode så hörs bara ett svagt klick (måste upplevas, svårt att skriva med ord;) då slutaren rör sig i ena riktningen, sedan när du släpper knappen så låter den lite mer, men genom att dela upp ljudet så märks det mindre.

T.ex. kan man vid en tyst vigsel smyga upp kameran , fokusera manuellt helt ljudlöst, och ett svagt "klick" sedan smyger man ner den igen, lägger jackan över, släpper knappen.. ;)

Jag blev då imponerad över att den är så pass tyst, även i läge "1".
Där kan man köra sekvenstagning, men utan spegelljudet vilket är det som väsnas mest.

Detta fungerar bara i "Live view"-läget, men måste man vara tyst så är det ju bättre än att inte kunna fota alls!
Jag tycker det var busenkelt att fokusera manuellt i live view!

/M
 
Oops!
Jag bara gav dollars till min polare och bad honom handla på B&H, var det dumt? Är de mycket dyrare än om man jagar. (70-200 4l IS + 430EX)


apersson850 skrev:
Inte för att jag vet om det intresserar någon, men jag har i alla fall forskat vidare angående att köpa en 40D i USA, när jag nu ändå ska åka dit.

Mina efterforskningar, per internet och telefon, har gett vid handen att för närvarande kränger de olika handlarna ut 40D i parti och minut över diskarna. Efterfrågan är tillräcklig, så de har ingen anledning alls att se över sin prissättning. Tillgång och efterfrågan, som vanligt.

Därför har jag lagt ner tanken på att köpa någon sådan kamera i USA, just nu. Jag ska ändå dit fler gånger innan nyår, så det kan ju hinna ändra sig till dess.

Sedan har jag också kollat att prisskillnaden (före sales tax) på ett Canon EF-S 10-22 hos Ritz camera i Danbury, CT jämfört med hos 42nd Street Photo i New York, NY, är hela USD 160. Sales tax i New York är något högre, men exemplet (jag har fler, men detta är ett av de tydligare) visar ändå att man måste kolla noga var man ska köpa, om man vill göra en bra affär, inte bara en hyfsad.

Men på en 40D, för att komma tillbaka till den, är skillnaden inte lika stor, trots att grundpriset är högre. Här är skillnaden bara tio dollar. Då har de dessutom inga i lager på det billigare stället.
 
Photomaster skrev:
Jag har förstått att 40d är några tusenlappar dyrare än 400d. är den då också så många tusenlappar bättre än sin föregångare?
Vad är det som är märkbart bättre?

Föregångaren till 40D var väl 30D.

Skillnaden i bildkvalité mellan 400D och 40D är tämligen liten tycker jag (har nu båda).

Däremot skiljer sig ergonomin/handhavandet en del.

Det är dock på några punkter som 40D är överlägsen 400D

- Sökaren är större och tydligare.

- Autofokusen är snabbare och mer exakt (känns det som).

- Seriebildstagningen är mer än dubbelt så snabb.

- Den har bättre vädertätning..

Sedan har ju 40D en hel del mera finesser och funktioner än 400D.

Om det är värt prisskillnaden? Tja det beror nog på din budget och hur du skall använda kameran.

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Föregångaren till 40D var väl 30D.

Skillnaden i bildkvalité mellan 400D och 40D är tämligen liten tycker jag (har nu båda).

Däremot skiljer sig ergonomin/handhavandet en del.

Det är dock på några punkter som 40D är överlägsen 400D

- Sökaren är större och tydligare.

- Autofokusen är snabbare och mer exakt (känns det som).

- Seriebildstagningen är mer än dubbelt så snabb.

- Den har bättre vädertätning..

Sedan har ju 40D en hel del mera finesser och funktioner än 400D.

Om det är värt prisskillnaden? Tja det beror nog på din budget och hur du skall använda kameran.

Mvh
Anders

Vill tillägga att färgerna i bilderna är märkbart bättre! (=
 
När du nu nämnde att föregångaren till 40d faktiskt är 30d så började jag titta på den som ett intressant alternativ också eftersom den var några tusen billigare än 40d. har 30d ochså de nämnda fördelarna framför 400d som 40d har, och hur står sig 40d och 30d emot varandra?
 
Photomaster skrev:
När du nu nämnde att föregångaren till 40d faktiskt är 30d så började jag titta på den som ett intressant alternativ också eftersom den var några tusen billigare än 40d. har 30d ochså de nämnda fördelarna framför 400d som 40d har, och hur står sig 40d och 30d emot varandra?

Den stora skillnaden är AF systemet i mina ögon. En stor och användbar förbättring och inte bara en extra onödig finess till.

Resten kan jag ha och mista men bara det gjorde uppgradeingen värd det.
 
Måste bara säga att autofocusen på 40D är 10 ggr bättre än 20D.

Skottsäker, snabb, hittar fåglar på himlen och focuserar på ytor med mycket låg kontrast.

Ja den fungerar t.o.m. när det är så mörkt i sökaren att jag inte ser vad jag tittar på...mumma.

Andra synpunkter är väl att man ska vara försiktig med att dra på för mycket ljushet på LCD. ca 2-3 steg under max annars blir man lurad till att tr oatt man överexponerar!
 
Tio d'n sämre, men ändå många d'n bättre än 350&400.
Man skulle ha bara fem, eller helst bara endast ett
med ett gäng Mark eller kanske det lilla s'et.
 
Överföring

Efter att ha uppgaderat från 350D upplever jag nu lite problem i och med detta.

När jag ansluter kameran till datorn kommer ett felmeddelande där det står att "Camerawindow is not campatible with the detected camera". Detta trots att jag avinstallerat all tidigare programvara från 350D och lagt in den nya som följde med 40D. När jag istället använde kortläsaren funkade det fint.

Det andra, och det mer påtagliga problemet är att det inte verkar som att Rawshooter kan läsa RAWfilerna från 40D, dock kan medföljande DPP läsa dem. Någon som kan bekäfta mina farhågor att Rawshooter inte är kompatibelt med 40D's Rawfiler?

Mvh Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.