Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer
- Trådstartare JanOlofHärnström
- Start datum
Hellberg
Aktiv medlem
aik_putte skrev:
Du vet väl att man ska lägga filen i Adobe/Photoshop CS3/ Plug-ins/File Formats eller vad det nu exakt heter och sen starta Photoshop och öppna en Raw-bild så kommer Camera Raw upp?
Ahaaaaa...
Man kan ju inte alltid vara smart
Tack för hjälpen!!
AFJ
Aktiv medlem
Allemyr skrev:
Testade 40D idag. Slutar ljudet var ingen höjdare.
Man vänjer sig, efter några timmars fotanade tänker man inte på det. Åtminstone var det så för mig.
leifb
Aktiv medlem
aik_putte skrev:
Du vet väl att man ska lägga filen i Adobe/Photoshop CS3/ Plug-ins/File Formats eller vad det nu exakt heter och sen starta Photoshop och öppna en Raw-bild så kommer Camera Raw upp?
Var hittar/hämtar jag filen?
Micke B
Avslutat medlemskap
Liax skrev:
Jag får min kamera i nästa vecka och jag har redan köpt extrabatterier som ligger fulladdade och klara i skrivbordslådan. Här ska inte förspillas någon tid när kameran väl kommer! ;-)
/Joakim
Hehe, smart drag!
/M
Enicar
Aktiv medlem
Allemyr skrev:
Jag är nöjd med att 40D är ganska mycket tystare än 20D
Senast ändrad:
apersson850
Aktiv medlem
Inte för att jag vet om det intresserar någon, men jag har i alla fall forskat vidare angående att köpa en 40D i USA, när jag nu ändå ska åka dit.
Mina efterforskningar, per internet och telefon, har gett vid handen att för närvarande kränger de olika handlarna ut 40D i parti och minut över diskarna. Efterfrågan är tillräcklig, så de har ingen anledning alls att se över sin prissättning. Tillgång och efterfrågan, som vanligt.
Därför har jag lagt ner tanken på att köpa någon sådan kamera i USA, just nu. Jag ska ändå dit fler gånger innan nyår, så det kan ju hinna ändra sig till dess.
Sedan har jag också kollat att prisskillnaden (före sales tax) på ett Canon EF-S 10-22 hos Ritz camera i Danbury, CT jämfört med hos 42nd Street Photo i New York, NY, är hela USD 160. Sales tax i New York är något högre, men exemplet (jag har fler, men detta är ett av de tydligare) visar ändå att man måste kolla noga var man ska köpa, om man vill göra en bra affär, inte bara en hyfsad.
Men på en 40D, för att komma tillbaka till den, är skillnaden inte lika stor, trots att grundpriset är högre. Här är skillnaden bara tio dollar. Då har de dessutom inga i lager på det billigare stället.
Mina efterforskningar, per internet och telefon, har gett vid handen att för närvarande kränger de olika handlarna ut 40D i parti och minut över diskarna. Efterfrågan är tillräcklig, så de har ingen anledning alls att se över sin prissättning. Tillgång och efterfrågan, som vanligt.
Därför har jag lagt ner tanken på att köpa någon sådan kamera i USA, just nu. Jag ska ändå dit fler gånger innan nyår, så det kan ju hinna ändra sig till dess.
Sedan har jag också kollat att prisskillnaden (före sales tax) på ett Canon EF-S 10-22 hos Ritz camera i Danbury, CT jämfört med hos 42nd Street Photo i New York, NY, är hela USD 160. Sales tax i New York är något högre, men exemplet (jag har fler, men detta är ett av de tydligare) visar ändå att man måste kolla noga var man ska köpa, om man vill göra en bra affär, inte bara en hyfsad.
Men på en 40D, för att komma tillbaka till den, är skillnaden inte lika stor, trots att grundpriset är högre. Här är skillnaden bara tio dollar. Då har de dessutom inga i lager på det billigare stället.
SM0SBI
Aktiv medlem
Re: Köpa i NY
Men du har nog glömt tull och moms....
lcnilsson skrev:
Man kan undra varför det skiljer nästan 20000:-
på objektivet Canon 300mm/2,8
27000:- i NY och 47000:-
Är man ute efter ett dylikt så lönar det sig att ta en tripp till NY och handla.
Man får ju en fin resa på köpet.
/Christer
lcnilsson
Aktiv medlem
Re: Re: Köpa i NY
Ja det förstås, svårt att stoppa i fickan men det skiljer fortfarande
ca 11000:-
/Christer
SM0SBI skrev:
Ja det förstås, svårt att stoppa i fickan men det skiljer fortfarande
ca 11000:-
/Christer
dagr
Aktiv medlem
Re: Re: Köpa i NY
Samt NY sales tax (8.375%). Men visst lönar det sig nu när dollarkursen är låg.SM0SBI skrev:
apersson850
Aktiv medlem
Det förstås. Det allra billigaste (för mig) är att låta någon kollega på exempelvis kontoret i Massachusetts (jädra ord) beställa via post från New York, hämta den hos honom och sen bära hem i väskan, plötsligen glömsk för allt vad skatter och avgifter heter.
lcnilsson
Aktiv medlem
apersson850 skrev:
Det förstås. Det allra billigaste (för mig) är att låta någon kollega på exempelvis kontoret i Massachusetts (jädra ord) beställa via post från New York, hämta den hos honom och sen bära hem i väskan, plötsligen glömsk för allt vad skatter och avgifter heter.
Precis så gjorde en kompis till mig.
Canon 400mm/5,6 kostade då 1082 dollar
/Christer
PMD
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Köpa i NY
Den som betalar sales tax, dvs köper på plats, betalar knappast tull och moms vid hemkomsten.
SM0SBI skrev:
Om man köper via postorder betalar man ingen NY sales tax, men får högst troligen betala tull och moms.Och Daniel Grönjord (dagr) svarade:
Samt NY sales tax (8.375%). Men visst lönar det sig nu när dollarkursen är låg.
Den som betalar sales tax, dvs köper på plats, betalar knappast tull och moms vid hemkomsten.
PMD
Aktiv medlem
Vad är det för fel på slutarljudet?Allemyr skrev:
Jan L
Avslutat medlemskap
PMD skrev:
Vad är det för fel på slutarljudet?
Ja, det undrar jag också. Den som köper en kamera - alltså en mojäng avsedd att ta bilder med - och sedan klagar på att mojängen låter fel förstår jag nog inte riktigt. I synnerhet som 40D, enligt mitt sätt att se det, har ett diskretare slutarljud än 20D. (Jo, jag har bägge.)
Enicar
Aktiv medlem
Jan L skrev:
Ja, det undrar jag också. Den som köper en kamera - alltså en mojäng avsedd att ta bilder med - och sedan klagar på att mojängen låter fel förstår jag nog inte riktigt. I synnerhet som 40D, enligt mitt sätt att se det, har ett diskretare slutarljud än 20D. (Jo, jag har bägge.)
Fel och fel.
Jag är som jag sagt tidigare mycket nöjd med att 40D är tystare. Slutarljudet är lite ovanligt tycker jag. Det låter lite pappigt eller plastigt.
Men hur det skulle kunna låta gediget på nåt vis öch ändå vara tyst vet jag inte.