ANNONS
Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina slutsatser:

Som Mikael påpekar lönar det sig att konvertera från RAW-filen (men jag har inte testat alternativa JPG-inställningar i kameran). JPG-bilden ger också en lägre kontrast, men skärpa 3 i DPP kan tänkas skärpa även med lite större radie?

AA-filtret har inte blivit så mycket starkare att det stör. Jag upplever subjektivt efter ganska lite fotande att moaré-fenomenet var något starkare på 30D, men ingen avgörande skillnad.

En slutsats utanför tråden med:
EF-S 17-55/2,8 IS har vid f/8 inga som helst problem med upplösningen i 40D heller, från hörn till hörn. I centrum ser jag inga problem vid f/3,5 heller men kanterna är då lite mjukare. För att lockas av FF skulle jag vilja se något motsvarande EF-objektiv först. Canon tog en risk när de utvecklade ett så skarpt EF-S-objektiv :)

Jag fick lägga vantarna på min 40D igår ;)
Tack cyberphoto! :D
34-1190059903.jpg

väntar bara på 24-105an nu :)

hallqvist skrev:
Ngn mer än jag som fått sin 40D???
Så skön!!!

Jag fick min igår och skall skicka tillbaka den imorgon.
Sensorn såg ut som en lumphög och det fanns vita och röda pixlar som inte borde varit i bilden.

Damm på sensorn tycks vara ett ganska vanligt problem på nya Canonkameror eftersom det finns nämnt i flera trådar.

Och innan någon börjar skriva att det är bara blåsa ren sensorn: När jag köper en så pass dyr produkt ny så skall den vara OK ur kartongen.
Den inbyggda sensorrengöringen fungerar som förväntat (inte alls) så den är inget köpargument.

Varför är det så dålig spridning på autofokuspunkterna?
Det bör väl finnas nån rimlig orsak. Det ser ut som de är spridda över en större yta på min 350d trots att de är färre.

Skulle kunna tänka mig att autofokuspunkterna skulle spridas ut över hela sensorn:
- - - - - -
eller
-----------

Det ser inte riktigt ut som jag tänkt på förhandsvisningen, bl.a försvinner mellanslagen men det går förhoppningsvis förstå ändå.

AF-sensorns optik är antagligen ganska utrymmeskrävande (troligen förklaringen till att inte ens 1D har punkter speciellt långt ut), samtidigt som även sensorn blir betydligt dyrare om man gör den större.

AF-sensorn sitter längst ner i spegelhuset och det finns en liten spegel på baksidan av huvudspegeln som skickar ner ljus till sensorn. Huvudspegeln måste alltså vara halvgenomskinlig just där.

Dels är det nog dyrt att göra spegeln halvgenomskinlig, och dels tappar man ljus till sökaren där.

AWB 40D Blir det så här?

Tog ett antal bilder för ett sista test av min mindre lyckade 17-55 2,8. Den har gett mig suddiga "kladdiga" bilder vid de få tillfällen jag använt den.

När jag då tar bilder vid olika brännvidder så ändras färgen på huset( motivet alltså) rätt rejält. Jag förstår att det kommer mer himmel med i vidvinkelläge men det är rejält mulet så ljuset borde vara jämnt.
Alla bilder i AV-läge ISO 200 bl. 5,6 tid 1/200 (fick alltså kameran välja själv) Picture Style Standard Bilderna är hela bilden nedskalad till 400pixlar
Bild 1) 55mm

Bilagor

• 400_55_img_0086.jpg
    400_55_img_0086.jpg
    71 KB · Visningar: 1,875
Senast ändrad:
Även om ljuset är jämnt så kan kameran förändra vitbalans beroende på motivet. Kameran ser ju inte ljuset, det ser bilden och försöker gissa vilken vitbalas som ger bäst överensstämmelse. Prova att fota något litet föremål mot t ex en lätt grön och en lätt blå bakgrund så ser nog föremålet ganska olika ut medan även bakgrunden får fel färg om någon alls.

Såååå glaaad

Jag fick hem precis mitt 40D, är sååå glad. Batteriet laddas och ikväll ska det fotas. Otroligt spännande.

Men om man vill köpa en WFT-E3/E3A, var kan jag hitta det?

Anders74 skrev:
Även om ljuset är jämnt så kan kameran förändra vitbalans beroende på motivet. Kameran ser ju inte ljuset, det ser bilden och försöker gissa vilken vitbalas som ger bäst
.
Har du förstås rätt i.
Tog några bilder häromkvällen också och även där blev jag förvånad över skillnaderna. Tycker inte jag känner igen fenomenet lika mycket med bilder från min 20D.

Vad skiljer 40D från 30D mer än vädertätning 75 serier 6,25 snabbare och bättre autofokus vad fn menas med korslagd punkt?

Verkar inte vara så säkert att köpa medlem sedan idag.

oskall skrev:
Nu verkar den första 40D'n säljas här på sajten. Nån som importerat från Japan eller Korea kanske?

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=67340

Var det inte någon fotofirma som dagarna efter första leverans hade inbrott och blev av med X antal 40D-hus?

Man kan ju alltid hoppas på att detta är en ärlig anonns men verkar det inte lite ovanligt att köpa ett hus som man sedan inte använder i rent spekulativt syfte och dessutom då lägga priset så relativt nära lägsta pris från butik i Sverige (10795 - 9300=1495 kr).

Om man dessutom räknar med att just detta huset är köpt utanför sveriges gränser så gäller inte heller garantin! Hmmm, tål att funderas på!???

Eller är huset köpt, nytt, i Sverige men aldrig använt för att sedan säljas mindre än 1 månad efter lansering!???

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
Var det inte någon fotofirma som dagarna efter första leverans hade inbrott och blev av med X antal 40D-hus?

Inte vad jag läst om. Jag bara konstaterade att det är nåt som säljs på beg-marknaden.

NiklasÖ skrev:
Om man dessutom räknar med att just detta huset är köpt utanför sveriges gränser så gäller inte heller garantin! Hmmm, tål att funderas på!???
[/B]
Precis. Kanske därför priset är som det är.

Nån blir kanske en lycklig köpare.

NiklasÖ skrev:
Kan svenskt kvitto uppvisas kan detta kanske vara ett bra köp. Annars skulle jag varit mycket tveksam!

Mvh!
// Niklas

Det finns alltid nån som vill göra en "bra" affär så den lär bli såld.

Jag köper dock min genom mina befintliga kontakter på canon center. Billigt o bra för mig där.

oskall skrev:
Det finns alltid nån som vill göra en "bra" affär så den lär bli såld.

Jag köper dock min genom mina befintliga kontakter på canon center. Billigt o bra för mig där.

I vissa fall är det bara frågan om vilket samvete man har ELLER vilken risk man vill ta vad gäller ev. garantiärenden! Men visst har du rätt det finns alltid människor som köper vad som helst av vem som helst!

// Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar