ANNONS
Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
BengtNil skrev:
Hur har ni ställt in c1, c2 och c3?

Alltså inte hur ni gjort det i kameran utan vilka inställningar ni valt...och till vad.

HEJ!

Jag fotar fågel och har funnit Custom funktionen som mycket användbar såhär långt.

C1 (använder för stillasittande fågel) Endast mittpunkten i AF aktiverad, One shot, Exponeringskompensation 0, ISO400.

Så kommer plötsligt en fågel flygande svänger till C2: (flygande fågel mot himlen) Alla AF punkter aktiverade, AI servo, Exponeringskompensation +2 steg, ISO200.

Så går fågeln ner med skog som bakgrund C3: Ändast mittpunkten aktiverad, AI servo, Exponeringskompensationen 0, ISO 400.

Lite i den här stilen...På min 400D så går dyrbar tid åt att ställa om många parametrar i brådskan och man måste ta blicken från fågeln.

Mvh Matias

Snellu skrev:
HEJ!

Jag fotar fågel och har funnit Custom funktionen som mycket användbar såhär långt.

C1 (använder för stillasittande fågel) Endast mittpunkten i AF aktiverad, One shot, Exponeringskompensation 0, ISO400.

Så kommer plötsligt en fågel flygande svänger till C2: (flygande fågel mot himlen) Alla AF punkter aktiverade, AI servo, Exponeringskompensation +2 steg, ISO200.

Så går fågeln ner med skog som bakgrund C3: Ändast mittpunkten aktiverad, AI servo, Exponeringskompensationen 0, ISO 400.

Lite i den här stilen...På min 400D så går dyrbar tid åt att ställa om många parametrar i brådskan och man måste ta blicken från fågeln.

Mvh Matias

Tack så mycket för det tipset.
Det hade nog tagit ett tag för mig att kommma på att man kan använda Customfunktionerna på det sättet.
Blir användbart även om man inte är just fågelfotograf i första hand

Mvh
Pa

ACR 4.2 ute nu!
Adobes uppdatering är nu klar och fungerar utmärkt med 40D's raw-filer.
(Jag lade informationen i en egen tråd också för dom som inte kanske orkar följa denna)

Har jag inga värre problem än fel stickpropp på batteriladdaren är det ju bara till att byta stickpropp, alt. sladdställ, på laddaren. Sen ser den ju "svenskifierad" ut.

Laddaren som följer med 40D i USA har utfällbara stickkontakter som sitter direkt i laddaren. Praktiskt för resa, och man sätter hela laddaren direkt i väggen. (Se sidan 24 i 40D-manualen som länkades till för någon eller några sidor sen i den här tråden).

Därför måste du nog skaffa en stickkontaktsadapter.

Tittade där. Det finns amerikanska stift på CG-580, som är den du beskriver, men även på CB-5L, som däremot har stiften på en lös sladd.
Men det är kanske alltid CG-580 i USA?

aik_putte skrev:
Nu har jag testat 40D och det är några saker jag stör mig på som kanske går att fixa om någon vet hur.

Först, när man kollar på sina tagna bilder i kameran och går från visningsläget till fotoläget när man bläddrat bild i visningsläget och sedan går tillbaka till visningsläget så kommer den senast kollade bilden fram, inte den senast tagna, går det att ändra?

Sen när man kollar på bilderna och inte zoomar in så ser dom riktigt utsmetade ut och komprimerade ut så man kan knappt avgöra om bilden blev bra eller inte om man inte zoomar in och kollar skärpan, på min gamla 350D tyckte jag att det var mycket bättre och lättare men det kanske var för att skärmen var mycket mindre, går det att ställa in något där?

Till sist, färgerna känns väldigt överdrivna så att rött blir mer orange och blått blir väldigt kraftigt blått, jag kör Picture Style på Standard men det kanske finns några andra inställningar där som passar bättre för just 40D?

Sen som en parentes så längtar jag till Adobe släpper en uppdatering av ACR så att jag kan öppna RAW-bilderna i programmet som jag är van vid.

JAg tycker visningsfunktionen har blivit bättre. (än 20D). Man får alltid upp den bild man tittade på senast om man inte tar en ny bild emellan, då går kameran över till att visa senast tagna igen.

Håller med om att inzoomade bilder har taskiga jpeg-artifakter innan man zoomat in helt, undrar om det var likadant på de tidigare kamerorna men att man inte såg det p.g.a. mindre skärm???

Jag undrar om det inte dels är så att färgmättnaden är rätt rejält pådragen redan i standardläget men att LCD skärmen drar på ännu lite till med färgmättnad???

Och va bra att Adobe bara släpper stöd till CS3, bra anledning att uppgradera.

Hur j***a länge tar det för batteriet att bli fullt???

Det har ju laddat i... oj.. bara 5 minuter..

;)

..en eeeevigheeet!!!

/M

Micke B skrev:
Hur j***a länge tar det för batteriet att bli fullt???

Det har ju laddat i... oj.. bara 5 minuter..

;)

..en eeeevigheeet!!!

/M

Jag får min kamera i nästa vecka och jag har redan köpt extrabatterier som ligger fulladdade och klara i skrivbordslådan. Här ska inte förspillas någon tid när kameran väl kommer! ;-)

/Joakim

Liax skrev:
Jag får min kamera i nästa vecka och jag har redan köpt extrabatterier som ligger fulladdade och klara i skrivbordslådan. Här ska inte förspillas någon tid när kameran väl kommer! ;-)

/Joakim

Det här är ju förstås lätt för oss att säga som redan har en 20D eller en 30D.
Vi var väl lite taskiga mot dom som kommer från en 350/400D. Sorry :)

PS
Joakim din bröllopsbild på Lina och Ola slår allt i den genren

Pa

Enicar skrev:
Det här är ju förstås lätt för oss att säga som redan har en 20D eller en 30D.
Vi var väl lite taskiga mot dom som kommer från en 350/400D. Sorry :)

PS
Joakim din bröllopsbild på Lina och Ola slår allt i den genren

Pa

Ja, det var kanske lite elakt! :)

Kul att du gillar bröllopsbilden! :)

/Joakim

Min kamera ligger på posten och väntar.
Batterierna är fulladdade och ett minneskort ligger redo i öppnad ask för att stoppas i kameran.
I morgon inviger jag kameran med att plåta ett par hockeymatcher. Det blir högt ISO, dåligt ljus och snabba rörelser. Lika bra att kameran får bekänna färg direkt.

Skall försöka lägga upp lite bilder efter matcherna som ni kan kika på.

PHOTOSHOP

Sorry, har inte hunnit läsa alla 70 sidor så det kanske redan har avhandlats...

Det verkar inte som at inte PS CS3 stöder 40D´s RAW, kan det stämma? =/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar