Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ockerpriser i blf

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill ha varken en Mercedes eller en Volvo, men jag undrar vilket bilmärke BLF rekommenderar (vad det nu hade med saken att göra).
 
Undrar också när den här tråden kommer att halka in på feminism och kommunism. (Alla urspårningar tenderar hamna där så småningom.)
 
Emil-G skrev:
Grattis. Byter de olja åt dig vid köp av olja? Byter de glödlampor åt dig vid köp? Byter de avgassystem vid köp av ett nytt?
Glödlampor och olja byter de gratis iaf om man köper det av dem. Avgassystem har jag int prövat.
 
Robin Gyllander skrev:
Glödlampor och olja byter de gratis iaf om man köper det av dem.
Din bensinmack är uppenbarligen inte bara museal utan dessutom en välgörenhetsinrättning. Tala om vad den heter och var den ligger, så kommer halva FS att vallfärda dit. Här finns tusenlappar att spara!
 
ErlandH skrev:
Din bensinmack är uppenbarligen inte bara museal utan dessutom en välgörenhetsinrättning. Tala om vad den heter och var den ligger, så kommer halva FS att vallfärda dit. Här finns tusenlappar att spara!
Det låter snarare som ett av de få ställen där man fortfarande får valuta för pengarna och där personalen inte bara står som fån bakom kassan hela dagarna utan att göra något förutom när det kommer in en kund en gång i timmen.
 
Om dom kan byta oljan på köpet så har dom nog mer marginal på oljan än vad man normalt vill betala ...
 
Robin Gyllander skrev:
Glödlampor och olja byter de gratis iaf om man köper det av dem. Avgassystem har jag int prövat.

Så ska en mack fungera! Olja har jag dock aldrig varit med om att någon mack bytt gratis, men väl lampor och torkarblad. I Finland stannar ibland jag till vid en liten mack i slumrande by. Där får man gå in och ta en gratis kaffe, medans någon ur personalen, som består av en kvinna och hennes gamla far, tankar bilen och tvättar vindrutan. Det är det som kallas service.
 
Jag har lite svårt att greppa det här med 300 för en konvertering. Konverterar ni alla bilder? Jag brukar konvertera de som är bra, men det betyder inte att kunden tycker alla är bra.
 
Skön diskusion! Jag som har jobbat på mack kan berätta att jag bytt många torkarblad, gratis Jag har även bytt många glödlampor, och för att ytterliggare föra diskusionen vidare kan jag berätta en rolig anekdot. En kväll bytte jag ett halvljus åt en kvinna (genus någon?). Lampdjävlen ville inte komma på plats men jag hade gett mig dän på att få dit den. Så jag höll på säkert en timma, (Alla som bytt lampa på en v70 vet jag pratar om) knogarna blödde och korvkön växte. Jag gav till slut skammset upp. Men kunden var tacksam för att jag iaf gjorde en tappert försök o gav mig faktiskt en liten present, en liten nyckelringsficklampa som jag än idag har i kameraväskan vid behov. Jag använde faktiskt just den ficklampan som belysning under en lång exponering på just den här (kanske inte så lyckade iof) bilden. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1173165.htm
Olja däremot gav jag mig aldrig på att byta och jag tycker inte heller 300 kr för konvetering är dyrt.
/André
 
Nä man ska nog inte ta det här med siffror så hårt. Är man serviceminded och har lite taktkänsla så vinner man i längden.
 
Utan att beblanda mig djupare i denna specifika diskussion vill jag bara påpeka att rätt pris råder när en näringsidkare kan överleva, och utveckla sitt företag, på det kundunderlag han har.

Tar man för mycket så får man inga kunder – tar man för lite finns man inte på marknaden längre. Balansen infinner sig när man hittat ett fungerande pris i förhållande till den service man erbjuder.....förutsatt att affärsidén håller.

Sedan spelar det ingen roll att enskilda förståsigpåare påpekar att något är för dyrt/billigt....marknaden skiter i Er!!


Notabelt är också att Robin och hans gelikar verkar ha tunnelseende när dom bedömer vad som är rimligt pris....och gärna glömmer den parameter som heter tillgänglighet. Om kunden värdesätter detta högre än ett lågt pris, så faller ju hela startinlägget.

tc/yrkesfotograf och medlem i BLF
 
Vet inte ens om det finns en bemannad UNO-X här i närheten. Här säljer alla mackarna mat så de får inte hjälpa till pga livsmedelsregler om jag förstått saken rätt.

Således får de anställa nån om de ska ha tjänsten och det lär knappast ske utan att jag får betala för det.

Men som med så mycket annat, kan jag göra det själv så är det sällan jag betalar någon annan för att göra det åt mig. Kan jag inte själv får jag ta ställning till vad jag tycker det är värt och eventuellt betala för det...

Eller så kan man ju ladda ner gratis från nätet... Nån som kan beama över en billackerare som lackar om en huv gratis? Helst ska han/hon hålla med färg och lack också...

Mvh
Maverick
 
Rent praktiskt så tar jag inte betalt för det annat än tiden det tar.

Jag betraktar det som att jag får bättre resultat på kortare tid och således blir det billigare för kunden. Tiden det tar att konvertera är långt mindre än den som krävs för att balansera upp en dåligt vitbalanserad jpg. Men jag sysslar mest med reportagebilder.

/Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.