ANNONS
Annons

Ockerpriser i blf

Produkter
(logga in för att koppla)
MrSmith skrev:


300:- per timme är ett rimligare pris och det kanske är det som avses.

/Kjell

Har du så mycket kvar per timme efter alla omkostnader och avskrivnaingar, så kan det räcka till lönekostnader för en acceptabel lön. Inte mer.
 
MrSmith skrev:
30 sekunder per konvertering är väl ett rimligt antagande.
Om du lovar att du på 30 sekunder kan ladda över och titta igenom och bedöma alla exponeringar från fotograferingstillfället, välja ut rätt bild, konvertera och göra alla justeringar som behövs för att bilden ska se riktigt bra ut i tryck samt göra bilden leveransklar (personerna identifierade, deras namn och alla andra taggar inlagda i bildfilen) -- då är jag ganska säker på att jag kan fixa ett jobb åt dig.
 
Emil-G skrev:
Ja, bor man ensam i en etta i Bergsjön med kontoret hemma, bara äter snabbmakaroner och inte har några avskrivningar eller bil kanske man klarar sig på 300kr/h. (Om du nu kan fakturera 300kr/h 8h/dag vilket mycket få kan).

Jag tänkte det var rimligare än 36000:- och det håller säkert alla med om.

Jag skulle gissa att omkring 1000:-/h är rimligt.
 
MrSmith skrev:
Om du gör ett arete för en kund så tar man väl bara emot beställningen en gång?

Det lär inte vara speciellt vanligt att man får en beställning på att råkonvertera någon annans bilder och att råkonverteringen är det enda som ingår i beställningen. Det är väl den kalkylen du gör?
Är det inte det det handlar om? Enstaka beställning av bild!
 
ErlandH skrev:
Om du lovar att du på 30 sekunder kan ladda över och titta igenom och bedöma alla exponeringar från fotograferingstillfället, välja ut rätt bild, konvertera och göra alla justeringar som behövs för att bilden ska se riktigt bra ut i tryck samt göra bilden leveransklar (personerna identifierade, deras namn och alla andra taggar inlagda i bildfilen) -- då är jag ganska säker på att jag kan fixa ett jobb åt dig.

Visst det tror jag också men det är betydligt mer än att råkonvertera eller hur.

Inluderar man utsortering av lämpliga bilder i råkonvertering så kanske man inte ska kalla det råkonvertering.

Att prissätta något så specifikt tycker jag är ganska meningslöst. En generellt timpris för efterbehandling är mkt smartare tycker jag.

Som Svenska fotografers förbund skriver timpris från 950:- vilket inkluderar "allt"
 
janolof skrev:
Är det inte det det handlar om? Enstaka beställning av bild!

Beställning av enbart råkonvertering av enstaka bild??

Har någon yrkesfotograf här fått en sådan beställning någon gång?
Det känns i min värld som något som bara existerar i teorin.
 
MrSmith skrev:
Beställning av enbart råkonvertering av enstaka bild??

Har någon yrkesfotograf här fått en sådan beställning någon gång?
Det känns i min värld som något som bara existerar i teorin.
Nej, men inklusive det som ingår i beställningen, som andra här har försökt förklara.
 
Hur många här är det som hart läst vad som står i BLF's prislista?
Jag utgår ifrån att frågeställaren menar det som nämns under punkt B1. Efterbehandling och retusch.
I inledningen står det bland annat I båda fallen sker justering av svart och vitpunkt samt kontrast och vitbalans.
Samt därunder För större kvantiteter begär offert.
Att arbetskostnaden för att ta fram en enstaka bild och göra grundjusteringar inför kopiering kostar 300:- tycker jag låter rimmligt.
 
OK - några saker att reda ut.

Det fasta priset för råkonvertering i tabell B1 - BLF:s Rätt och Pris kom till då många kunder klagade över att det var svårt att bedöma totalpris när det skedde på timdebitering.
Att det blev just 300:- per bild var på förslag av en bildköpare på en av Sveriges största tidskriftskoncerner som tyckte det var ett rimligt belopp att betala. För den som producerar reklam eller modebilder är 10-20 minuters arbete per bild ganska standard.
När det gäller enkla reportage eller mingelbilder kan man naturligtvis klara sig på någon minut per bild och då tar man också i regel ett lägre pris.
När vi beräknade priset var målet att fotografen ska kunna debitera ca 1000:- per timme för arbetet.
När det gäller uppdrag för dagstidningar debiteras råkonvertering per timme och räknas in i den totala arbetstiden (TU-BLF avtal).

Personligen tillämpar jag olika pris beroende på uppdragets svårighet. Men det varierar mellan 150:- till 450:- per bild. I det sistnämnda fallet ingår det då friläggning och enklare retusch.

Vill inte vara en besservisser och knäppa folk på näsan - men det är jag är en av de personer som producerar den prislista ni diskuterar - därav bakgrundsinfon. Brukar normalt hålla mig borta från denna typ av diskussioner utanför BLF - men det kändes som en liten förklaring var på plats.

Om ni funderar mer om prissättning kan jag trötta ut er (med en överdos av mig) genom att tipsa om att det finns en video om att sälja bild på BLF:s webb www.blf.se .
 
(Någon kan ha skrivit det här innan men jag orkade inte läsa alla fem sidorna med inlägg...)


Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte direkt tal om att bara öppna en RAW-fil i Photoshop och spara ned den som JPEG...

Det hela handlar väl snarare om att fullständigt, efter kundens krav, framställa en bild som kunden sedan kan arbeta vidare med i ex. ett layoutprogram (innan projektet går till tryck)?

Det innebär väl massa pill med färgdjup, färgrymder, korrigering av exponering, vitbalans, svärta, kontrast, mättnad, eventuell interpolering m.m. Allt skall dessutom vara mycket professionellt utfört på kalibrerad utrustning för att trycket skall bli så likt och bra som möjligt...

Eller? I så fall känns 300 rimligt, kanske till och med för lågt.
 
Sebastian Mandrean skrev:
(Någon kan ha skrivit det här innan men jag orkade inte läsa alla fem sidorna med inlägg...)


Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte direkt tal om att bara öppna en RAW-fil i Photoshop och spara ned den som JPEG...

Det hela handlar väl snarare om att fullständigt, efter kundens krav, framställa en bild som kunden sedan kan arbeta vidare med i ex. ett layoutprogram (innan projektet går till tryck)?

Det innebär väl massa pill med färgdjup, färgrymder, korrigering av exponering, vitbalans, svärta, kontrast, mättnad, eventuell interpolering m.m. Allt skall dessutom vara mycket professionellt utfört på kalibrerad utrustning för att trycket skall bli så likt och bra som möjligt...

Eller? I så fall känns 300 rimligt, kanske till och med för lågt.

Hmm tror du inte att detta framkommit på fem sidor?? ;-)

Ulrik har för övrigt genomlyst ämnet tillfullo för mig.

over and out
 
Reklamen kostar ju inte mig någonting....
Läste för ett tag sedan att för en normalstor bil kostar reklamen typ 15-20.000 per bil.
Gissa vem som betalar den!

Det finns inget som är gratis!
 
Emil-G skrev:
Grattis. Byter de olja åt dig vid köp av olja? Byter de glödlampor åt dig vid köp? Byter de avgassystem vid köp av ett nytt?

Macken tar nog mer för torkarbladen än Biltema (även om man skulle hitta samma modell). Det är samma sak med bilder. Jag kan tänka mig att ta ett högre pris av kunden och lova att hjälpa till gratis om mindre anpassningar av den sedan behövs. Då vet kunden vad det kommer att kosta även om kunden inte känner till exakt vad användningen kommer att kräva för skärpning etc. Enkel prissättning kan uppskattas lika mycket som en låg. (Se det mycket pedagogiska föredraget av Ulrik som han länkar till. Det är värt tiden.)
 
Robin Gyllander skrev:
vår lokala mack gör det gratis vid köp av blad.
Är du säker på att det är en vanlig mack -- det låter som om det skulle vara ett museum!? "Min" lokala mack säljer inte ens torkarblad -- och även om de skulle göra det är det ingen i personalen som har en aning om hur man byter dem.
 
Zewrak skrev:
Vi debiterade 1700.-/h som programmeringskonsulter. Och då var vi en av de billigare firmorna. Och ja, det var på heltid i månader i sträck.

Men då är det helt andra summor involverade runt omkring också.

OT, men ändå, I egenskap av avdelningschef på en mjukvaruavdelning på ett av världens största telekomföretag kan jag meddela att vi inte ens betalar hälften av de beloppen till våra mjukvarukonsulter idag. Det var dock helt andra timtaxor innan "it-bubblan" sprack.

mvh

Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.