** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ockerpriser i blf

Produkter
(logga in för att koppla)
B-U-S skrev:
Priset avser att konvertera de bilder som ska levereras till kund - så det innebär att det ingår en hel del fixande i det priset. Det är helt enkelt det arbete som krävs för att ta fram en bra RGB-fil som sedan går smidigt att tryckanpassa. Det ingår även att märka bilden grundläggande metadata. Så i praktiken är det sällan några stora volymer av bilder på ett jobb. Men på större jobb ges det själklart mängdrabatt.

...

Långt svar på en kort fråga

Bra svar. Då det är klargjort kan jag hålla med om att det inte alls handlar om ockerpriser. Men av originalposten fick jag mer känslan av att det handlade om ren konvertering. Tack för att det klargjordes.

Jag skulle personligen aldrig starta datorn för mindre än 300 spänn,,,,, de e ju för fan ett minimum. Låt säga att dom har 5 bilder och det tar 10 minuter ja då e de fortfarande 300 som gäller men som sagt en starttaxa under 300 finns inte

NixXxoN skrev:
Robin, får man fråga varför du blev så upprörd över det? Du behöver inte ta betalt alls för något om du blir lyckligare?

Nu är inte jag Robin men jag kan kanske ana varför.
Att överhuvudtaget ha en prislista känns väldigt anti-marknadsekonomi. Vanligt förr kanske då sverige var mer planekonomiskt....

Jag har absolut inget emot att man organiserar sig för att stödja varandra och arbeta för varandras sak inom olika branscher men att år 2008 ha en prislista som alla verkar hänvisa till känns rätt "ute".

Tror vidare att densamma mer kan vara en akilleshäl för nytillkommna fotografer som försöker ta sig in på marknaden.

Det är ormligt att en färsking ska kunna begära lika mkt som en flerårigt rutinerad dito eftersom slutresultatet torde variera kraftigt.

Tydligen ska en fotograf debitera snudd 1000 kr/timma plus moms enligt denna prislista, för att ta ett exempel. Rimligt? Helt beroende på fotografens renomme, effektivitet och inte minst hur de färdiga bilderna ser ut anser jag.

En bransch som har konkurrenshämmande prislistor utvecklas inte på samma sätt där "marknadspriser" får råda.

Mattsen skrev:

Tydligen ska en fotograf debitera snudd 1000 kr/timma plus moms enligt denna prislista, för att ta ett exempel. Rimligt? Helt beroende på fotografens renomme, effektivitet och inte minst hur de färdiga bilderna ser ut anser jag.

Man får förmoda att det syftar på en yrkesfotograf som inte har någon annan huvudsaklig inkomstkälla. Som t ex arkitekturfotograf får du räkna med att det regnar många dagar, att vintern kanske inte leder till att kunder inspireras att beställa bilder och att det går åt mycket marknadsföringstid och insäljningstid som du inte kan ta betalt för. Dessutom går det åt tid till att vårda och lära sig utrustning etc. Jämför det med en IT-konsult som arbetar i ett större programmeringsprojekt och kanske kan ta betalt hela tiden veckor i sträck. Då förstår man att fotografen måste ta bra betalt per debiterbar timme för att kunna leva på det.

NixXxoN skrev:
Robin, får man fråga varför du blev så upprörd över det? Du behöver inte ta betalt alls för något om du blir lyckligare?
Han bara trollar, precis som vanligt. Här verkar han dock ha gett sig ut på djupare vatten än vad han hade räknat med =)

Anders74 skrev:
Jämför det med en IT-konsult som arbetar i ett större programmeringsprojekt och kanske kan ta betalt hela tiden veckor i sträck. Då förstår man att fotografen måste ta bra betalt per debiterbar timme för att kunna leva på det.

Vi debiterade 1700.-/h som programmeringskonsulter. Och då var vi en av de billigare firmorna. Och ja, det var på heltid i månader i sträck.

Men då är det helt andra summor involverade runt omkring också.

Det finns inga sådana priser i IT-branchen längre - om du inte har någon väldigt unik kompetens förstås, eller jobbar på ledningsnivå med strategi eller verksamhetsutveckling. Programmering och projektledning kostar inga sådana pengar.

Blf´s lista är som några har påpekat riklinjer. Det är upp till varje fotograf, labb m.m att följa denna. Men en sak skall man ha klart för sig att arbeta som fotograf idag är inte att "skära" guld med täljkniv.Den ditigtala utvecklingen har gjort att det tyvärr är många som till rena underpriser "säljer" sina tjänster. Fotografer som arbetat under många år gillar inte den utveckling när man talar med dom "mellan fyra ögon". MEN man har inget att sätta emot denna utveckling.
Om man ser till andra områden= hantverkare, så har dom priser idag som får BLF´s lista att framstå som mer än harmlös.
Men det är klart om man inte skall leva av att fotografera då kan man ju alltid låtabli att ta betalt över huvudtaget.
Tyvärr är frågor som denna väldigt märkliga. Att säga till en hanverkare idag att du tar för mycket betalt leder bara till att dom talar om för mig och andra att "då kan du väl gå någon till någon annan".

Anders Östberg skrev:
Det finns inga sådana priser i IT-branchen längre - om du inte har någon väldigt unik kompetens förstås, eller jobbar på ledningsnivå med strategi eller verksamhetsutveckling. Programmering och projektledning kostar inga sådana pengar.

Mycket möjligt. Övergav det hela för 5 år sedan.

Mattsen skrev:
Nu är inte jag Robin men jag kan kanske ana varför.
Att överhuvudtaget ha en prislista känns väldigt anti-marknadsekonomi. Vanligt förr kanske då sverige var mer planekonomiskt....
Ja, det ger ett intryck av skråväsende, men å andra sidan finns det ju ingenting som tvingar någon att ta de priser som BLF föreslår. Det går bra att försöka både med lägre och högre priser och se vad marknaden accepterar.

Är det inte symptomatiskt för allt egentligen?

Så fort folk inte är insatta i något så gnälls det över att det tas för mycket betalt? Det gäller allt från fotografer till IT tekniker till vad som helst. Grejen är att nästan vilket område man än tittar på så är det komplexare än vad man förstår som lekman. Om det inom ett område vore så fantastiskt lätt att tjäna pengar, då skulle det snabbt justeras eftersom lycksökare skulle pressa ner priserna.
Sen är det klart att en prislista som BLF ligger relativt högt, det ligger ju i fotografernas intresse. Men som jag förstår är det ju relativt sällan slutpriset faktiskt hamnar där också. Det kan man egentligen jämföra med vilken bransch som helst också. Hur många av er som köpt ny bil har betalt av fabrikanten rekommenderat pris? Tänkte väl det - ingen...
Sen kan jag tycka att företagare som gnäller över beskattningen borde vara lite mer nyanserade. Det berättas ofta om hur fantastiskt mycket som går i skatt. Men det som glöms bort i sammanhanget är ju att det handlar egentligen bara om överskottet av inkomst som beskattas på det viset. Det finns faktiskt något som heter avdrag. Det innebär att det är först när alla omkostnader är betalda som arbetsgivaravgifter och inkomstskatt realiseras.
Sen anser jag att trådskaparen är ett troll som bara häver ur sig massa gojs överallt i forumet för att provocera, men det är en annan femma.

Anders Östberg skrev:
Byt torkarbladen själv då, Robin ...
Jag byter både torkarblad skälv och konverterar mina råfiler skälv.

Vad gnälliga alla helt plötsligt blir när man säjer att något är för dyrt.

Om jag hade sagt att en sensorrengöring var för dyr hade nog int så många gnällt.

Anders Östberg skrev:
Vad har du då att vara upprörd över?

Om du hade brölopp och får en dvd med 40 bilder på. Sedan när fakturan kommer och du ser "12 000:- råkenvertering", skulle du inte bli fundersam då? ;)

Robin Gyllander skrev:
Om du hade brölopp och får en dvd med 40 bilder på. Sedan när fakturan kommer och du ser "12 000:- råkenvertering", skulle du inte bli fundersam då? ;)

Nu har det ju förklarats redan i tråden att det inte handlar om ren konvertering, utan även justeringar etc. dvs en hög manuellt arbete, inte bara ett skript som körs i bakgrunden.

Robin Gyllander skrev:
Om jag hade beställt bildbehandling eller en bröllopsfotografering av någon så hade jag förhandlat och avtalat om priset innan, och därför finns ingen anledning att bli överraskad eller upprörd. Passar inte priset går man någon annanstans, eller hur?

För att försöka vara ännu mer realistisk så handlar inte en konvertering av en enstaka bild bara om att köra ett script i Photoshop. Bortsett från allt pengarna ska räcka till (redan uppräknat tidigare i tråden) så går det i verkligheten också åt annan tid runtomkring själva jobbet - telefonsamtal/mail till och från kunden, kanske en andra konvertering om han/hon inte är nöjd, bränna en CD för leverans, packa för leverans, gå till posten med skivan, notera affären i bokföringen, lagra en kopia av leveransen på en backup.

I en hobbyists verklighet räknas nog inte sånt, det gör man på sin fritid utan att ta betalt för det. Ser man på det helt affärsmässigt (och jag är glad att jag inte behöver göra det heller) så ska helst varje minut och krona som ingår i en affär löna sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar