Annons

Ockerpriser i blf

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har aldrig fått en fråga om bara raw-konvertering. Om jag säljer en bild så kan den vara tagen i JPEG- eller rawformat, men det är väl ointressant. Kunden köper en färdig bild, för tryck, web eller som papperskopia, och dom betalar samma pris för den färdiga produkten oavsett hur jag råkade ta bilden från början.

Kanske är det mer relevant för dom som jobbar mer med bildredigering och kan få uppdrag att använda andras bilder för olika jobb.
 
Robin Gyllander skrev:
Glödlampor och olja byter de gratis iaf om man köper det av dem. Avgassystem har jag int prövat.

Byter dom verkigen olja bara för att du köper den där? Visst, byta torkarblad tar ju en minut, men ett oljebyte tar ju en bra stund...?
 
Pris för bildbehandling/retuschering

Om man som jag inte är medlem i BLF vad kan då vara ett rimligt timpris att debitera min arbetsgivare för bildbehandling, produktion av bildspel och iordningsställande av CD/DVD med printad yta och omslag? Jag är i en situation där jag skall offertera detta antingen som anställd eller som egen företagare. Själva fotograferingen kan jag inte få ersättning för eftersom den görs på arbetstid (utöver mina ordinarie arbetsuppgifter) medan redigeringen görs på min fritid.

BLF stipulerar 935 kr/h exklusive moms (2007 år prislista) för redigering av stillbild.

Min egen prisidé ligger på 400 kr + moms om det sker till mitt företag eller 400 kr - sociala avgifter om ersättningen ges som lön.
 
Nu är inte jag Robin men jag kan kanske ana varför.
Att överhuvudtaget ha en prislista känns väldigt anti-marknadsekonomi. Vanligt förr kanske då sverige var mer planekonomiskt....

Jag har absolut inget emot att man organiserar sig för att stödja varandra och arbeta för varandras sak inom olika branscher men att år 2008 ha en prislista som alla verkar hänvisa till känns rätt "ute".

Tror vidare att densamma mer kan vara en akilleshäl för nytillkommna fotografer som försöker ta sig in på marknaden.

Det är ormligt att en färsking ska kunna begära lika mkt som en flerårigt rutinerad dito eftersom slutresultatet torde variera kraftigt.

Tydligen ska en fotograf debitera snudd 1000 kr/timma plus moms enligt denna prislista, för att ta ett exempel. Rimligt? Helt beroende på fotografens renomme, effektivitet och inte minst hur de färdiga bilderna ser ut anser jag.

En bransch som har konkurrenshämmande prislistor utvecklas inte på samma sätt där "marknadspriser" får råda.

Jag har ett minne av att man gick ut från myndigheterna (på EU direktiv tror jag) för några år sedan och meddelade att användning av konkurrensbegränsande s.k. "listpriser" skulle förbjudas. Det skapade viss förvirring ett tag bland affärsfolk men snart började man prata om "rekommenderade priser" istället och allt blev snabbt som vanligt igen. Det känns lite humbug men meningen är väl att i ordet "rekommenderade" så ligger ju någon form av frivillighet. Listpris pekar mer med hela handen. Sen är det ju frågan om påbud som dessa har någon som helst praktiskt betydelse. Alla som deltar i en affärsrelation vet väl i alla fall vad som verkligen gäller oavsett språkbruket. Är det någon som tror att försöken att styra marknaden är färre och mindre idag än då? Till slut blir allt bara hårklyverier.
 
Den här branchen är ju på väg mot attityden att allt ska vara gratis så är det väl bra att det finns någon som faktiskt fortfarande jobbar för att fotografi ska kunna vara ett yrke och att bilder kan vara en produkt med ett seriös pris. Dom som försöker leva på det kan behöva all hjälp i form av t.ex. prisrekommendationer för att ha något att luta sig mot när man ska diskutera priser med en kund. Dom flesta har nog svårt att våga sätta ett rimligt pris, speciellt om man inte har någonting att utgå från.
 
BLF stipulerar 935 kr/h exklusive moms (2007 år prislista) för redigering av stillbild.

Min egen prisidé ligger på 400 kr + moms om det sker till mitt företag eller 400 kr - sociala avgifter om ersättningen ges som lön.
Om man räknar med semesterersättning och lite pensionsavsättningar och i genomsnitt 30 debiterbara timmar i veckan skulle det motsvara en månadslön på 30000 kr. Och då har vi inte räknat med att du har någon utrustning som kostar pengar och måste skrivas av eller lokalkostnad eller...

Vad jag försöker säga är alltså att jag tycker 400 kr låter ganska lågt.

Jag har ett minne av att man gick ut från myndigheterna (på EU direktiv tror jag) för några år sedan och meddelade att användning av konkurrensbegränsande s.k. "listpriser" skulle förbjudas.
Fast om jag inte tar helt fel är BLFs prislista ett avtal mellan vissa leverantörer (BLFs medlemmar) och vissa köpare (medlemmar i TU). Sådana avtal har väl EU inte förbjudit? Att sedan andra använder avtalets priser som riktmärke är ju helt frivilligt.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.