zolle
Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en Canon 10D och vill skaffa mig lite objektiv till den. Efter att ha gått igenom Canons och Sigmas alla gluggar kom jag fram till att jag skulle vilja ha antingen:
Canons:
EF 16-35 f/2.8 L USM
EF 70-200 f/2.8 L IS USM
EF 100 f/2,8 Macro USM
Eller
Sigmas:
EX 17-35 f/2.8-4.0 HSM
EX 70-200 f/2.8 APO IF HSM
EX 105 f/2.8 Macro
Eftersom jag har tänkt köpa allt I USA så kommer mina Canon gluggar att gå på 26.000:- medans Sigma gluggarna kostar 11.500:-
Jag gör en del frilans jobb för det mesta avsett för webben men det händer att en del av bilderna skall även i tryck (broschyrer). Jag jobbar uteslutande digitalt.
Nu till mina frågor.
1. Skall jag satsa på Canon eller Sigma gluggarna? Det är mycket pengar jag sparar med Sigma.
2. Frågan är om kvalitén är också bara hälften så bra som Canons eller så betalar man en massa för namnet och finishen?
3. Är Canons USM teknik tystare och snabbare än Sigmas HSM?
I valet och kvalet
Fredrik
Canons:
EF 16-35 f/2.8 L USM
EF 70-200 f/2.8 L IS USM
EF 100 f/2,8 Macro USM
Eller
Sigmas:
EX 17-35 f/2.8-4.0 HSM
EX 70-200 f/2.8 APO IF HSM
EX 105 f/2.8 Macro
Eftersom jag har tänkt köpa allt I USA så kommer mina Canon gluggar att gå på 26.000:- medans Sigma gluggarna kostar 11.500:-
Jag gör en del frilans jobb för det mesta avsett för webben men det händer att en del av bilderna skall även i tryck (broschyrer). Jag jobbar uteslutande digitalt.
Nu till mina frågor.
1. Skall jag satsa på Canon eller Sigma gluggarna? Det är mycket pengar jag sparar med Sigma.
2. Frågan är om kvalitén är också bara hälften så bra som Canons eller så betalar man en massa för namnet och finishen?
3. Är Canons USM teknik tystare och snabbare än Sigmas HSM?
I valet och kvalet
Fredrik