Annons

Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Fruktstund

Aktiv medlem
Hejsan, jag undrar om det finns något sätt att mäta hur mycket ljus ett objektiv kan ta in per sekund. Jag är inte så haj på själva de tekniska prylarna men jag antar att det beror på hur stort objektivet är. Men jag undrar om det finns något sätt att mäta hur snabbt det tar in ljus.

mvh Linus
 
Med ljusets hastighet. Alla objektiv är ungefär lika snabba.

Jag misstänker att du var ute efter ett annat svar, men då får du nog formulera om frågan och berätta mer om vad du egentligen är ute efter.
 
Är syftet med frågan praktiskt eller vetenskapligt? Dvs handlar det om fotografi och vad som behövs för att fotografera med snabba slutartider, eller skall du räkna fotoner mer på ett teoretiskt plan?
 
jag menar precis det första du sa, att fota med så snabba slutartider som möjligt, jag kunde inte förklara det själv. tack. Det är det jag vill ha svar på, att kunna fota men snabb slutartid men fortfarande få ett så ljust och skarpt foto som möjligt.
 
Bländartalet bör väl ge en fingervisning.

Ett annat alternativ är att addera massor ljus under en väldigt kort tid (blixt).
 
Ju större maximal bländaröppning (ljusstyrka) en optik har desto snabbare slutartider kan du använda när parametrarna (filmkänslighet, motivljus, etc) i övrigt är lika.

Detta för att få ett lagom ljust foto, för det är väl alltid det man eftersträvar, annars blir det inte så behagligt att titta på bilderna. Och med snabbare slutartider minskar risken för skakningsoskärpa/motivrörelseoskärpa och därmed minskar också risken för oskarpa bilder.
 
Senast ändrad:
Ljusstyrkan hos optiken finns alltid mätt och anges som största bländaröppning i beteckningen, t.ex Carl Zeiss Planar T* 1,4/50mm, där 1,4 anger ljusstyrkan (största bländaröppning). Litet tal = större ljusstyrka (större bländaröppning). Den ljusstarkaste optiken som tillverkats vet jag inte men Leitz har en 50mm Noktilux på ljusstyrka 1,0 vet jag.
 
Även Canon har gjort en 50/1.0L och jag har för mig att någon även gjorde en 50/0.7

Staffan
 
Vet inte om de ovan nämnda är serietillverkade eller om de är kameraobjektiv eller special, typ repro mm. Men när jag tänker efter så har nog Carl Zeiss haft ett serietillverkat 50mm-objektiv till Contax på åtminstone 0,9 fast man fick köpa det på beställning har jag för mig. Har själv också nyssens införskaffat (skryt, hrrmm.....) världens ljusstarkaste 35mm-optik för mätsökarkameror, ett Voigtländer Nokton 35mm/1,2 med M-bajonett.
 
Vad är det egentligen som sätter begränsningen? Är det bildkvaliteten, att kunna styra ljusflödet så pass mycket att få en bra bild eller är det tyngden eller är det glastillverkningen eller vad?

// Jocke, nyfiken
 
Objektiven blir väldigt stora tror jag. Och därmed vädigt dyra. Om de ska vara praktiskt användbara för normal fotografering får de inte vara för stora eller tunga. Därför gör man nog inte kameraoptik mera ljsusstark än vad den är idag. Min 35mm Nokton med ljsusstyrka 1,2 väger t.ex ett halvt kilo och har måtten ca 6x6,5 cm. Voigtländer har en ljussvagare 35mm på 2,5 och den väger bara 134 gram med storleken 2,3x5,5 cm. Dessutom blir det nog svårare att få bra optisk klvalitét om optiken ska vara ljusstarkare.
 
Senast ändrad:
Vad är den teoretiska gränsen? Har för mig att jag har hört 0.5, men nån fysiker kanske kan förklara varför?

//David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.