Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv vid kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC

Medlem
Hej alla!

Jag har tänkt att jag ska köpa en d5d men funderar över vad jag ska satsa på för objektiv till. Från början var jag inne på 350d eller d70 men har nästintill bestämt mig för minoltan eftersom man verkar få mer för pengarna helt enkelt. Det gör också att jag känner att de extra pengarna kanske kan få hamna på optik. Jag kan säga att jag är amatör och mest bara fotat lite på skoj med lånad analog slr och digital kompakt.

Till objektivfrågan. Jag gillar djur och natur och kommer vilja fota både och. Därför tänker jag mig ett teleojektiv med macro (så man kan fotografera både små växter på nära håll (närgräns <1m) och små fåglar på lite längre) och det finns ju mängder av olika att välja på som motsvarar detta och kostar 1300-2500. Är det värt att lägga 2500 istället för 1300.

Sen vill man naturligtvis ha ett "allround"-objektiv också. Är det medföljande 18-70 bra eller ska man länsa kontot för att köpa sigmas 18-50 2,8 ex istället som man antagligen kommer vara nöjd med resten av livet? Detta har ju fått bra omdömen överallt. Lider man mycket av 18-70s sämre ljus?

Ex1: Hus inkl 18-70 och 75-300 8595:- (Scandinavian photo)

Ex2: Hus + sigma 18-50 + sigma 70-300 APO 6295+4495+2295=13085:-

Det är ju ganska stor skillnad om man väljer bättre optik än den enklaste men kommer man ändå vilja byta upp sig ganska snart är det väl lika bra att lägga ut de pengarna direkt.