Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Objektiv till Nikon
- Trådstartare wallebooy
- Start datum
AndyKarlsson
Avslutat medlemskap
Hej!
Du tänker på en telekonverter, ett 2X. Då får du motsvarande 36-210mm. Men jag är inte säker på att det skulle fungera så bra eftersom ljusinsläppet skulle bli två steg sämre och då är jag inte lika säker på att autofokus skulle fungera korrekt på objektivet som du har.
Antar att det är ett 18-105 f3,5-5,6?
Andreas
Du tänker på en telekonverter, ett 2X. Då får du motsvarande 36-210mm. Men jag är inte säker på att det skulle fungera så bra eftersom ljusinsläppet skulle bli två steg sämre och då är jag inte lika säker på att autofokus skulle fungera korrekt på objektivet som du har.
Andreas
wallebooy
Medlem
Köp nytt objektiv. Ditt nuvarande objektiv lär inte funka med Nikons telekonvertrar (dessa kräver oftast proffsoptik).
Ett par bra och ganska billiga alternativ:
Nikon AF-S DX 55-200mm
Nikon AF-S DX 55-300mm
Kollade upp det och mitt objektiv klarar av telekonvertrar.
wallebooy
Medlem
Hej!
Andreas
Ja du har helt rätt. hur blir ljusinsläppet dådå?
Palletheking
Aktiv medlem
Ja du har helt rätt. hur blir ljusinsläppet dådå?
Ljusstyrkan blir tyvärr rätt dålig sämre än vad som kan anses vara acceptabelt. På längsta. Brännvidden blir den sämre än vad kameran. Klarar av att mäta. Tror också att bildresultatet blir mer lidande än med riktiga kvalitetsobjektiv.
wallebooy
Medlem
Ljusstyrkan blir tyvärr rätt dålig sämre än vad som kan anses vara acceptabelt. På längsta. Brännvidden blir den sämre än vad kameran. Klarar av att mäta. Tror också att bildresultatet blir mer lidande än med riktiga kvalitetsobjektiv.
Okej, jo nu när jag kikade lite närmare på det så passade det inte alls. dom passar bara på fasta objektiv. Har du några förslag på bra objektiv? Jag är väldigt nöjd med det jag har nu när jag filmar. fotar också väldigt mycket. men det är filmningen som är min största passion. Jag vill kunna zooma mer känner jag och få mer "makro" eller ja suddigare bakom allt jag fokuserar på.
Objektivet får inte vara för dyrt heller. kanske runt 2.000 kr
http://www.youtube.com/watch?v=GQIZH7Vtq50&feature=channel_video_title
wallebooy
Medlem
Här är även en till film jag gjorde helgen före med 18-105mm
http://www.youtube.com/watch?v=lCPHkW1NZTU&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=lCPHkW1NZTU&feature=relmfu
wallebooy
Medlem
Telekonvertrar fungerar på zoomar, bara att med just den zoomen kommer det nog fungera ganska dåligt. (och på de flesta andra zoomar också)
Okej, men ska köpa ett nytt objektiv istället. känns som att det är lika bra att göra så.
sen är det alltid kul att ha lite maffiga stora objektiv
Palletheking
Aktiv medlem
Din budget på 2000 kr är lite snål, men du får ta en titt på begagnatmarknaden. Finns ett o annat fynd där.Okej, men ska köpa ett nytt objektiv istället. känns som att det är lika bra att göra så.
sen är det alltid kul att ha lite maffiga stora objektiv
wallebooy
Medlem
Din budget på 2000 kr är lite snål, men du får ta en titt på begagnatmarknaden. Finns ett o annat fynd där.
Jo, jag hittade ett bra direkt
Nikkor zoom A-FS 55-200 mm DX VR
Precis vad jag behövde
Palletheking
Aktiv medlem
Grattis, skall ju vara en prisvärd optikJo, jag hittade ett bra direkt
Nikkor zoom A-FS 55-200 mm DX VR
Precis vad jag behövde
Erik Schalin
Aktiv medlem
För filmning så kan manuella objektiv kanske vara intressanta.
Speciellt om man upplever att AF inte fungerar bra.
Och då kan man köpa äldre optik till helt andra priser.
Speciellt om man upplever att AF inte fungerar bra.
Och då kan man köpa äldre optik till helt andra priser.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det finns ju mjukvara som stabiliserar bilden också.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja, det finns garanterat i Adobe Premiere Pro.
OM jag förstått rätt även i Adobe Premiere elements 10.
Säkert i många fler.
Jag är dataanalfabet när det kommer till användning av video.
OM jag förstått rätt även i Adobe Premiere elements 10.
Säkert i många fler.
Jag är dataanalfabet när det kommer till användning av video.