Annons

Objektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

wallebooy

Medlem
Hej!

Jag har ett 18-105mm vr AF till min d5100.
Jag vill höja i mm och då undrar jag om man kan köpa något filter eller sånt för att tex komma upp i 200mm eller nåt istället för att köpa ett nytt objektiv.

// jesper

Köp nytt objektiv. Ditt nuvarande objektiv lär inte funka med Nikons telekonvertrar (dessa kräver oftast proffsoptik).

Ett par bra och ganska billiga alternativ:
Nikon AF-S DX 55-200mm
Nikon AF-S DX 55-300mm

Hej!

Du tänker på en telekonverter, ett 2X. Då får du motsvarande 36-210mm. Men jag är inte säker på att det skulle fungera så bra eftersom ljusinsläppet skulle bli två steg sämre och då är jag inte lika säker på att autofokus skulle fungera korrekt på objektivet som du har.
Antar att det är ett 18-105 f3,5-5,6?

Andreas

Hej!

Du tänker på en telekonverter, ett 2X. Då får du motsvarande 36-210mm. Men jag är inte säker på att det skulle fungera så bra eftersom ljusinsläppet skulle bli två steg sämre och då är jag inte lika säker på att autofokus skulle fungera korrekt på objektivet som du har.
Antar att det är ett 18-105 f3,5-5,6?

Andreas

Ja du har helt rätt. hur blir ljusinsläppet dådå?

Ja du har helt rätt. hur blir ljusinsläppet dådå?

Ljusstyrkan blir tyvärr rätt dålig sämre än vad som kan anses vara acceptabelt. På längsta. Brännvidden blir den sämre än vad kameran. Klarar av att mäta. Tror också att bildresultatet blir mer lidande än med riktiga kvalitetsobjektiv.

Ljusstyrkan blir tyvärr rätt dålig sämre än vad som kan anses vara acceptabelt. På längsta. Brännvidden blir den sämre än vad kameran. Klarar av att mäta. Tror också att bildresultatet blir mer lidande än med riktiga kvalitetsobjektiv.

Okej, jo nu när jag kikade lite närmare på det så passade det inte alls. dom passar bara på fasta objektiv. Har du några förslag på bra objektiv? Jag är väldigt nöjd med det jag har nu när jag filmar. fotar också väldigt mycket. men det är filmningen som är min största passion. Jag vill kunna zooma mer känner jag och få mer "makro" eller ja suddigare bakom allt jag fokuserar på.
Objektivet får inte vara för dyrt heller. kanske runt 2.000 kr

http://www.youtube.com/watch?v=GQIZH7Vtq50&feature=channel_video_title

Telekonvertrar fungerar på zoomar, bara att med just den zoomen kommer det nog fungera ganska dåligt. (och på de flesta andra zoomar också)

Telekonvertrar fungerar på zoomar, bara att med just den zoomen kommer det nog fungera ganska dåligt. (och på de flesta andra zoomar också)

Okej, men ska köpa ett nytt objektiv istället. känns som att det är lika bra att göra så.
sen är det alltid kul att ha lite maffiga stora objektiv :)

För filmning så kan manuella objektiv kanske vara intressanta.
Speciellt om man upplever att AF inte fungerar bra.
Och då kan man köpa äldre optik till helt andra priser.

Riktigt smart tänkt.
Det ska jag tänka på sen, men då får man ju inte med bildstabilisatorn. fast jag använder ofta stativ också. Jag länkade ju en film jag spelade in för nån dag sen några inlägg uppåt. där ser man att jag för mesta dels kör med stativ :)

jo, de finns de ju. men tveksamt om dessa mjukvaror kommer upp till den nivån. iaf inte de som jag testat. känner du till några?

Ja, det finns garanterat i Adobe Premiere Pro.
OM jag förstått rätt även i Adobe Premiere elements 10.
Säkert i många fler.

Jag är dataanalfabet när det kommer till användning av video.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar