Annons

objektiv till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett objektiv som passar till allt möjligt lär ju bli en zoom, och då kostar det om det ska vara kvalitet. Nikkor 17-55 mm f/2,8 är ju det bästa du kan hitta till din kamera. Finns för runt 7000 begagnat. Annars kan du komplettera ditt 35 mm med ett 85 mm f/1.8 för en billig pening: beg. ca 2500 kr. lämpligt för ansikten.

Snart finns faktiskt 85/1.8 med motor http://www.nikon.com/news/2012/0106_af-s_nikkor_85mm_f18g_01.htm, kan vara ett utmärkt val om man vill ha ett ljusstarkt korttele, och kanske inte är så intresserad av närbildsfotografering (så man väjer ett makro)
 
Tack för alla era inlägg & Ja, jag har läst instruktionsboken, tack.
Som någon skrev ; jag vill ha något roligare.


Låt mig förklara :
Jag vill ha ett objektiv som tar skarpare bilder, med mer zoom än kitobjektivet.
Så tack till er som kom med exempel på sådana!

Jag har märkt skillnad på mina bilder, kankse är det kameran som strular lite? eller så är det bara mina inställningar, får kika mer på det när jag åker upp till min fotoskola nästa vecka.
Men tack till er som faktiskt gav lite tips och inte bara såga! :)

Jag har en till fråga till er:

Jag har fått förfrågan av en väns vänner att ta bandbilder till dom, eftersom jag är nybörjare och student har jag inte tillbehör som lampor och feta blixtar.
Har ni några knep ni kan dela med er av ?
Det jag har är alltså : Nikon 1,8 35
Kitobjektivet
Och en Nikon SB-400 blixt.

Mer zoom: Nikon AF-S 18-200mm.

Skarpare: beror nog mest på insällningar, undvik högsta bländaröppningarna (lägsta talen på objektiven), undvik höga iso-värden, använd korta slutartider (1/60 och kortare med de objektiv du har nu),

Bandbilder: Ditt 35mm inställt på bländare 2,8 och sen kompromissa med iso och slutartid så inte iso-värden blir för högt, helst inte över 400. Inte blixt, den förstör stämningen.

Av dina objektiv så är 35:an mycket bra och zoomen helt ok.
 
Snart finns faktiskt 85/1.8 med motor http://www.nikon.com/news/2012/0106_af-s_nikkor_85mm_f18g_01.htm, kan vara ett utmärkt val om man vill ha ett ljusstarkt korttele, och kanske inte är så intresserad av närbildsfotografering (så man väjer ett makro)

Aha, annonserades det smatidigt med D4? Hade missat det men det ser ju mycket fint ut. Blir väl rätt mycket dyrare än dagens prisvärda modell kan jag tro, men har man ingen skruv på huset så är det ju perfekt!
 
Aha, annonserades det smatidigt med D4? Hade missat det men det ser ju mycket fint ut. Blir väl rätt mycket dyrare än dagens prisvärda modell kan jag tro, men har man ingen skruv på huset så är det ju perfekt!

Ja, det annonserades samtidigt.
Alla bryr sig ju om kamerahuset så det är nog betydligt färre som tagit notis om det. Det finns ju fler specifikationer att jämföra på längden och tvären med D4.an... För mig är dock objektivet mer intressant än att Nikon släppt en kamera för en fotograftyp jag inte är. ;)

Cyberphoto hade väl satt priset lite under 5 kkr tyckte jag att jag såg. Dock lär det väl sjunka, så jag skulle gissa på att rådande pris 6-12 mån efter leveransstart lär vara någonstans 4-4,5 kkr. En tusenlapp över det gamla objektivet alltså, förutsatt att det inte blir några knepiga valutaförändringar.
 
Detta hjälpte mig verkligen, tack ! :)


Mer zoom: Nikon AF-S 18-200mm.

Skarpare: beror nog mest på insällningar, undvik högsta bländaröppningarna (lägsta talen på objektiven), undvik höga iso-värden, använd korta slutartider (1/60 och kortare med de objektiv du har nu),

Bandbilder: Ditt 35mm inställt på bländare 2,8 och sen kompromissa med iso och slutartid så inte iso-värden blir för högt, helst inte över 400. Inte blixt, den förstör stämningen.

Av dina objektiv så är 35:an mycket bra och zoomen helt ok.
 
Ja, det annonserades samtidigt.
Alla bryr sig ju om kamerahuset så det är nog betydligt färre som tagit notis om det. Det finns ju fler specifikationer att jämföra på längden och tvären med D4.an... För mig är dock objektivet mer intressant än att Nikon släppt en kamera för en fotograftyp jag inte är. ;)

Cyberphoto hade väl satt priset lite under 5 kkr tyckte jag att jag såg. Dock lär det väl sjunka, så jag skulle gissa på att rådande pris 6-12 mån efter leveransstart lär vara någonstans 4-4,5 kkr. En tusenlapp över det gamla objektivet alltså, förutsatt att det inte blir några knepiga valutaförändringar.

OK, det låter betydligt bättre än man kunde tro. Undrar om den optiska konstruktionen är ny eller om den är densamma?
 
Bilden är tagen med ISO 3200! Det är helt omöjligt att ta en bra porträttbild på så högt ISO.

Brukar du ha så högt ISO har du säkert hela ditt problem där.
 
Som jag skrev tidigare så tror jag det är autoISO som är ditt problem, jag tycker den ställer till mer än den hjälper. Hur som helst sätt ett tak på 800 i alla fall, men helst slå av den! Deta gör du i menyn.
 
Automatisk ISO känslighet är nu på off.
Får se imorgon om det är bättre, tack för eran hjälp (ni som faktiskt hjälpte till)

Som jag skrev tidigare så tror jag det är autoISO som är ditt problem, jag tycker den ställer till mer än den hjälper. Hur som helst sätt ett tak på 800 i alla fall, men helst slå av den! Deta gör du i menyn.
 
Som sagt, stäng helst av auto-ISO. Det gör bara verklig nytta i snabba situationer när mycket händer och ljuset ändras snabbt, eller när man är riktigt riktigt lat.

ISO 200 står det för att det är normalläget även med auto-ISO, i bra ljus går den ned till 200. Dock kan man höja normalläget så att den aldrig går under t.ex. 800 oavsett hur bra ljuset är.

Vill du ändå ha auto-ISO på måste du lägga in ett tak på 800 som sagt, du måste också se till att den maximala slutartiden har ett vettigt värde som 1/60 eller så och inte 1/300 eller så.
 
Okej, ja jag antar att jag stängt av auto ISO helt nu? automatisk ISO känslighet står iallfall på off nu.
Tack!

Som sagt, stäng helst av auto-ISO. Det gör bara verklig nytta i snabba situationer när mycket händer och ljuset ändras snabbt, eller när man är riktigt riktigt lat.

ISO 200 står det för att det är normalläget även med auto-ISO, i bra ljus går den ned till 200. Dock kan man höja normalläget så att den aldrig går under t.ex. 800 oavsett hur bra ljuset är.

Vill du ändå ha auto-ISO på måste du lägga in ett tak på 800 som sagt, du måste också se till att den maximala slutartiden har ett vettigt värde som 1/60 eller så och inte 1/300 eller så.
 
Japp, då borde auto-ISO vara av!

Testa annars att ta en bild i dåligt ljus och se vilket ISO-tal kameran väljer. Då kan du vara säker.
 
haha, jag vet. Det är bara en bild till min pappas passerkort, så vi gick bara in i sovrummet och tog den så det är verkligen ingen bild som jag försökte lyckas med.

Men ja, det handlar om ISOn har provat och allt är som det ska nu

Det "grötiga" i den här bilden kommer nog ifrån det brutala ljuset. Det är inga vackra skuggor du lyckats med!

Om jag hade tagit den här bilden hade jag nog använt något trevligt rumsljus tillsammans med blixten (du har en SB400, inte sant?) slagen i taket, om det finns ett vitt sådant.

Per.
 
Hej Anna.

Jag har ett förslag.
1. Visserligen har jag inte erfarenhet av just din kamera, men väl andra Nikon. Om du trycker på väljarknappen i sidled får du upp en massa information om bilden. Där står bl.a. vilken ISO bilden faktiskt är fotad med.
2. Du vill ha ett roligare objektiv. Varför inte ett makro 105/2,8. JAG tycker att det objektivet är roligt. Det är väldigt skarpt. Det tar bra porträtt, det är inte så stor skillnad på 85 och 105. Och du kan fota blommor och småkryp. Som det sagts kräver din kamera en modern variant av objektivet med inbyggd fokusmotor. Rejäl kvalitet, så det tål att köpas begagnat. (de kortare makroobjektiven tycker jag är svåra att använda eftersom man kommer så väldigt nära objektet)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.