Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till nikon för inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Niccivi

Medlem
Hej! Jag är inne på att köpa ett nytt standard objektiv (18-55mm) till min Nikon D3200. Tanken är att främst använda inomhus till att filma men också fota. Jag behöver någon med tyst autofokus och bra skärpa.

Men jag är väldigt ny vad gäller objektiv och vilka funktioner som skiljer åt mm.

Tacksam för svar!
/Nicole

Jag filmar inte men har som nybörjare lyckats få många bra bilder i dåliga ljusförhållanden med ett 35mm 1,8. Det är också ett "billigt" objektiv.

Vill man ha med mycket (mer än 35mm klarar) är en ljusstark vidvinkel ett "måste". Nikons 12-24/4 är tyst, skarpt och utmärkt för dx. Jag har aldrig filmat med det men det är bra till interiörbilder, om man är beredd på en del distorsion på de kortare brännvidderna.

Fast. .. 18-55 då är du väl hänvisad till Nikon "kitzoom" eller finns det fler med det zoomomfånget?

Inomhus så tänker jag att du vill kunna få bra resultat utan att behöva tillsätta massor med ljus?
Då är bländaren viktig. Ju lägre siffra efter "f" desto bättre kan man enkelt säga.

Fördelen med mer bildvinkel än tex 18mm i ett 18-55 är att man kan få med mer som sas tidigare. Kan vara svårt att filma i ett rum som är litet. Men kommer att måsta backa längre än väggarna tillåter :)

Som andra redan skrivit, ska du jobba inomhus i befintligt ljus behöver du ljusstark optik. 35/1.8DX är både billig och bra, men inte speciellt vidvinkligt. Ett annat alternativ med mer vidvinkelmöjlighet skulle kunna vara Sigmas 18-35/1.8. Det är dock inte helt billigt.

Hej! Jag är inne på att köpa ett nytt standard objektiv (18-55mm) till min Nikon D3200. Tanken är att främst använda inomhus till att filma men också fota. Jag behöver någon med tyst autofokus och bra skärpa.

Men jag är väldigt ny vad gäller objektiv och vilka funktioner som skiljer åt mm.

Tacksam för svar!
/Nicole

Ja, som redan sagts på olika sätt, du får fundera på vad du verkligen vill ha. För att fota inomhus funkar precis alla objektiv. Men om det ska bli bra bilder när objekten rör sig så behövs antingen stor bländare eller blixt. Ska du ha bra skärpa och autofokus kommer du också vilja ha ett bättre objektiv. Du har flera länkar till cyberphoto i ett inlägg. Dessa anger de alternativ man brukar prata om (17-50/2.8 och där omkring, samt Sigmas zoom med f1.8).

Det blir dock tungt och dyrt. Jag antar att du vill hålla dig med kitobjektiv för att det är billigt. Då får du välja vad det är du verkligen behöver. Går inte att ha kitobjektiv inomhus och förvänta sig under.

Ja precis, jag har inte möjlighet att lägga ut hur mycket som helst.
Skulle ett Nikon AF-P DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR funka till min Nikon D3200? Jag har läst att den ska vara relativt tyst i af och bra för filmning. Men passar den min kamera? 😊

Tack för alla svar!

Absolut! Den passar.

Det är dom som heter nikon 1 som inte passar.

Du kan få in på cyberphoto. Under objektiv Nikon och kryssa för F så får du upp
Nya objektiv som passar.

Sen kan du använda gamla analoga objektiv från typ sjuttiotalet och frammåt men då utan autofokus i de flesta fall skulle jag tro.

Sen är det ju hur lämplig objektivet är för jobbet. Men viktigast är ju att du har ett objektiv och kan fota/filma.

På tradera får du ett sådant 18-55 riktigt billigt.

Skulle ett Nikon AF-P DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR funka till min Nikon D3200? Jag har läst att den ska vara relativt tyst i af och bra för filmning. Men passar den min kamera? 😊

Tack för alla svar!

Det passar absolut men eftersom du i titeln på tråden skriver att fota inomhus så blir objektivet rätt begränsande inomhus för att det inte har tillräckligt stor bländare.

Om jag har softboxar eller liknande, duger det då?
Vad är lämplig bländare? Har inte så stor koll på sånt hehe

Ja, den passar, men som flera redan har påpekat så är Nikon AF-S 35 mm f/1.8 DX både billigare och bättre lämpat för inomhusbruk. f/1.8 är större bländare än f/3.5-5.6 och släpper in mer ljus, något som är väldigt viktigt just inomhus.

Att autofokusen låter är inget större problem eftersom man oftast inte vill använda kamerans inbyggda mikrofon i alla fall. En extern mic ger mycket bättre ljud.

Har du tänkt att filma med AF inomhus?
Provat?
De enda ggr jag har varit nöjd med AF o filmning är utomhus i starkt solsken. Det funkar inget vidare utan bra ljus helt enkelt.
Skall du använda kamerans interna mick? Den kommer att ta upp ljudet från objektivet.
Både VR & AF låter. Dessutom så komprimerar ALLA DSLR sönder ljud. Skillnaden hörs i ett par hörlurar men inte ett par skrivbordsstora högtalare till en dator.

Nu har jag hittat och beställt. Jag litar på er som vet och kör på ett 35mm 1.8 😊
Stort tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar