Annons

Objektiv till Nikon D600?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelargonium

Medlem
Hejsan!
Jag funderar på att slå på stort efter att ha haft en gammal canon-kamera och köpa mig Nikon D600. Men eftersom jag är väldigt grön på kameror och Nikon i synnerhet så vet jag inte riktigt vad jag ska satsa på som första objektiv, då budgeten inte tillåter mer än ett objektiv så här i början.

Är det värt att köpa kamerapaketet med det tillhörande 24- 85 VR objektivet eller ska jag köpa ett annat objektiv? Och har någon några tips då?

På min Canon sitter alltid ett 18-55mm som används mer än mitt 70-300 som jag visserligen tror jag lär sakna, men då kan jag ju alltid byta kamera och våndas ;)

Vad tror ni skulle vara ett bra att starta med objektiv?

Hoppas jag inte verkar alltför flummig, jag har inte lärt mig all terminologi ännu.
/ Madeleine

Jag tror du blir nöjd med kit objektivet.
Själv startade jag med 105/2.8 macro till min D600 och räknar med att klara 90% av det jag fotar med den. Porträtt, blommor och bin.
Sparandet till fler objektiv har börjat... ;)

Jag går i samma tankar som du.... Va inne hos Kameradoktorn igår, diskuterade D600 vs. 800.
Till D600 rekommenderade de 24-120 som en bättre glugg... Och kanske ger det större omfånget dig mer... ? Kanske kan va värt att fundera på... ?

När du börjar komma upp på den här nivån och köper en fin FX kamera som D600, kommer du mycket snabbt vilja ha ett objektiv med större bländare, som tex 2,8.
Då kan du få snyggare bakgrundsoskärpa. Och skarpare bilder om du bländar ner några steg.
Så min rekommendation är att köpa 24-70 2,8 på en gång , eftersom du ändå kommer att vilja ha den senare.
Men det är klart att inköpskostnaden då blir avsevärt dyrare och det kanske blir för högt för dig just nu.

Mellanskillnaden för D600 och D600 med 24-85 är ca 4000:-. Då kan du ju istället välja ett Nikon 28/2,8 D för vidvinkel, och ett 50/1,8 G för normal. Dom två kostar 4 580:- tillsammans och då får du mycket bättre objektiv än kitobjektivet.

Föreslår att Du även tittar på Tamron 24-70 2,8. Håller i princip samma klass som Nikon 24-70, men betydligt billigare och har bildstabilisering. Finns för ca 7500:- på nätet från Tyskland. Ca 10000:- hos Svenska handlare. Betydligt vassare än Nikon 24-85.
Anders W

Jag köpte mig ett begagnat Nikon 70-200 VR1(gav 8500) till min D600 - sjukt nöjd!
(Köpte även nytt Nikon 24-70/2.8)

Många tack för tipsen. Nu har jag mycket att tänka vidare på. Det blir nog ett objektiv för sig.
Det där med tyskland lät intressant, hur hittar man till sådana sidor och hur fungerar garantin?

Jag ska till Storbritannien innan sommaren, kan det vara någon idé att kika på objektiv där?

Många tack för tipsen. Nu har jag mycket att tänka vidare på. Det blir nog ett objektiv för sig.
Det där med tyskland lät intressant, hur hittar man till sådana sidor och hur fungerar garantin?

Jag ska till Storbritannien innan sommaren, kan det vara någon idé att kika på objektiv där?

Butiker och priser kan du hitta på prisjakt . se. T ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1229963&c=all

Full garanti gäller. Se t ex Tamrons hemsida www.tamron.se och sök på garanti.
Anders W

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto