Annons

Objektiv till Minolta 5000

Produkter
(logga in för att koppla)

mooneyes

Avslutat medlemskap
Min sambo har några objektiv till en Minolta 5000 och frågan är om det är möjligt att detta kan användas till Sonys digitala systemkamera.
 
Så länge det är Minolta Af objektiv så funkar det, har ni några "pirat"märken kan det vara osäkert.
Mvh/Gunte..
 
Minolta 5000-objektiv till digitalkamera?

Hej!

Jag är total nybörjare, så pedagogiska svar uppskattas. Jag undrar om någon kan ge ett mer utförligt svar på den här gamla frågan. Vi har också objektiv till en Konica Minolta 5000 och jag undrar om de kan passa till moderna digitalkameror, och vilka i så fall? Hur ser man på linsen vilken fattning de passar i? Jag har tyvärr inte linserna här hos mig nu och kan inte läsa direkt på dem.

Jag är som sagt nybörjare och funderar på att köpa en systemkamera i nybörjarklassen, och det vore ju skoj om man kunde använda de här gamla objektiven. De bör väl fungera fortfarande, eller?

Annika
 
Om det är något de ska passa till så är det Sony alpha. Alltså inte Sony nex. Googla så ser du skillnaderna på dessa.

Om det är minoltalinser med autofokus så ska dessa funka till Sony alpha men inte till Sony nex. Sony alpha är "klassisk" digital systemkamera men nex är en sorts kompaktvariant. Det finns nog adaptrar som gör att man kan ha dem även på Sony nex men var man hittar dem och vad de kostar har jag dålig koll på.

Huruvida det är autofokus eller inte borde stå på linsen någonstans. Oftast står det AF här och var.

Är det linser från en tredjepartstillverkare (typ Sigma eller Tamron) så borde också dessa passa. Dock har jag hört att autofokusmotorn i dessa är svagare och brukar gå sönder när man kör dem i modernare kameror. Ett undantag till deta skulle vara att vissa Sigmalinser inte funkar tilsammans med Sony a33/55. Det skall dock gå att få detta fixat gratis om man visar upp inköpskvittot till kameran.

Vill ni vara riktigt säkra så kan ni leta upp linsen på http://www.dyxum.com/lenses/index.asp
 
Åh, tack! Superbra länk. Ska se om jag kan ta reda på exakt vad det är för objektiv, så kanske någon kan bekräfta närmare vad de passar till. Tack igen!
 
Minolta AF lens 70-210 1.4 (32)

OK, nu vet jag vad det var för objektiv. Det fanns ett vanligt objektiv som troligen följde med kameran och som vi inte brydde oss om att titta närmare på. Det intressanta var zoom-objektivet som är ett Minolta AF lens 70-210 1.4 (32). http://en.wikipedia.org/wiki/Minolta_AF_70-210mm_f/4_lens Ganska tungt och lite otympligt, men folk verkar tycka att det är OK ändå.

Vad tycker ni, är det en anledning att köpa en nybörjarkamera från Sony för att kunna använda det här objektivet? Jag har ju sett många som säger att det bara är Nikon och Canon som kan göra bra kameror.
 
...Är det linser från en tredjepartstillverkare (typ Sigma eller Tamron) så borde också dessa passa. Dock har jag hört att autofokusmotorn i dessa är svagare och brukar gå sönder när man kör dem i modernare kameror. Ett undantag till deta

Joakim! Här i forumet finns många som har bra kunskaper och de här frågorna har utretts ett flertal gånger och självklart gör vi det igen för nytillkomna, men det du skriver är inte helt korrekt, så jag rättar till lite.

Annika!
Det är ganska enkelt. Sony/Minolta-systemet är mycket kompatibelt utan att det finns olika varianter som hos andra märken. Sony köpte 2006 Konica-Minoltas kameradivision och fortsatte att bygga vidare på det systemet med precis samma objektivfattningar.

Alla AF-objektiv till Minolta passar på Sony alpha-kameror. Det ska alltså stå AF på objektiven. Riktigt gamla Minolta-objektiv före 1985 är manuella och kallas "Rokkor" och dessa passar inte, men en minolta Dynax 5000 är precis samma system som Sony alpha. (Minoltas kameror hette Alpha i Japan, Dynax i Europa och Maxxum i USA - därför det fiffiga namnet dyxum.com som du fick en länk till).

Förutom objektiven så passar också Minoltas blixtar, fast med fulständig automatik och trådlös styrning så är det bara modellerna 3600HS(D) och 5600HS(D).

Det är ingen inbyggd motor som kan gå sönder (finns några enstaka SSM G-objektiv som har det). istället så drivs autofokusen av en motor i kameran via en skruvmejsel-liknande tapp i objektivfattnignen. Äldre enklare Sigma-objektiv har kugghjul i plast och de modernare Sony-kamerorna, speciellt A700, A900, har en betydligt starkare och snabbare inbyggd fokusmotor än de analoga Minolta-kamerorna och därför kan objektiven gå sönder.

Om du är på jakt efter en systemkamera som passar med dina objektiv kan jag rekommendera Sony A580. Det är inte den billigaste och enklaste modellen, utan istället en av de allra bästa kamerorna på marknaden, men just nu finns den att få tag på till kraftigt nedsatt pris. Rajala säljer den med kit-objektiv för 6 990 kr, vilket är mycket bra. För ett par veckor sen hade dom "Manic Monday" och sålde den för 4999 kr. Sony kommer att lansera två helt nya kameror under juli månad som blir tillgängliga i affärer sent i höst, så det är förmodligen ryktena om dessa som ligger bakom kampanjerna nu kanske.

Som sagt, leta på www.dyxum.com/lenses där finns alla objektiv från alla tillverkare som passar på Sony/Minolta-systemet.


/Mats
 
OK, nu vet jag vad det var för objektiv. Det fanns ett vanligt objektiv som troligen följde med kameran och som vi inte brydde oss om att titta närmare på. Det intressanta var zoom-objektivet som är ett Minolta AF lens 70-210 1.4 (32). http://en.wikipedia.org/wiki/Minolta_AF_70-210mm_f/4_lens Ganska tungt och lite otympligt, men folk verkar tycka att det är OK ändå.

Vad tycker ni, är det en anledning att köpa en nybörjarkamera från Sony för att kunna använda det här objektivet? Jag har ju sett många som säger att det bara är Nikon och Canon som kan göra bra kameror.

Hehe, det där är ett Beercan-objektiv! Mycket bra objektiv som fortfarande är eftertraktat.
Absolut! Köp en Sony-kamera med kit-objektivet så har du redan ett system att använda.

Finns flera modeller, men jag rekommenderar som sagt A580, som nu går att få till kanonpris.

Det finns enklare modeller. De som heter A290 och A390 är billigare och har en CCD-sensor, medan den dyrare A580 har en (oerhört bra) CMOS-sensor. Skillnaden är att den mer avancerade kameran är AVSEVÄRT bättre när du ställer in den på högre ISO-tal, alltså gör den ljuskänsligare så att du kan fotografera i mindre ljus och med kortare slutartider. Den fördelen är enorm och nu finns den till mycket bra pris, så jag rekommenderar att du köper den modellen. Finns också modellerna A33 och A55 som också är mycket bra med en liten annan teknik med elektronisk sökare. De är mindre och har också alla andra finesser och är revolutionerande på vissa sätt. A55 har inbyggd GPS och är den enda kameran som kan filma med fullständig autofokus, samt klarar seriebildstagning upp till 10 bilder per sekund.

Finns många åsikter, andra kan delge sina.

/Mats
 
Vad tycker ni, är det en anledning att köpa en nybörjarkamera från Sony för att kunna använda det här objektivet? Jag har ju sett många som säger att det bara är Nikon och Canon som kan göra bra kameror.

Vet inte om det är så många som säger det fortfarande, men tyvärr är det nog så, men ingen som är insatt gör det, för det är felaktigt. Sony tillhör absolut eliten tillsammans med Nikon och Canon och även Pentax.

Sony är världsledande på sensorer för digitalkameror och förutom till sina egna kameror gör de också sensorerna till alla Nikon och Pentax m.fl. Det är t.ex. samma 16 megapixels CMOS-sensor som sitter i Nikon D7000 som i Sony A580 och A55. Det är en väldigt bra sensor som är den bästa av alla APS-C.

Sony har också ett komplett system och är den mest innovativa kameratillverkaren med ett antal unika egenskaper som gör att många här anser att de i många avseenden är bättre än både Canon och Nikon. Finns dock olika egenskaper och alla märkena har sina fördelar, men att det bara är Canon och Nikon som gör bra kameror stämmer definitivt inte.

Några fördelar som Sony har gentemot konkurenterna och som jag uppskattar är:

  • Bildstabilisering inbyggt i kamerahuset så att man får det med alla objektiv.
  • Ett totalt överlägset Live-View system.
  • Bra inyggda finesser som automatisk HDR, panoramafunktioner mm
  • Supersmidigt trådlöst blixtsystem.
  • Överlägsen batteritid tack vare InfoLithium-tekniken.
  • och en del annat.

/Mats
 
Jag som tidigare Minoltaägare vill ju påpeka att 5000 var Minoltas tredje AF modell från 1980 talet och var familjekameran i trion 9000 (en helt underbar proffsmodell som jag körde tills 2001) och den banbrytande entusiastmodellen 7000 och givetvis använder den Minolta objektiv med "A" eller "alpha" fattningen. Synd att Minolta tappade försprånget för 9000 var en härlig kamera att ta bilder med - skönt med manuell frammatning och en motor drive (snabb winder) för de som ville - jag saknar den än.
 
Vad tycker ni sa:
Om man är osäker på vad man skall köpa och har ett fint Minoltaobjektiv så finns det ett råd jag skulle vilja ge: Köp ett begagnat hus. Lite pengar och värdet behåller man i stort sett om man vill sälja.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=152091
http://www.blocket.se/stockholm/Systemkamera_Sony_DSLR_A200_bra_skick_34158619.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Fin_systemkamera_34158529.htm?ca=11&w=3
Tex.


Just nu verkar det vara köpläge på Sony/Minolta begagnat, vet inte varför, det finns rätt mycket ute som inte verkar bli sålt. Prutläge mao.
 
Stort tack till alla! Vad mycket ni kan, och vad mycket jag har kvar att lära mig. Jag har verkligen fått en hel del att tänka på nu.

Jag blev sugen på A580, mycket på grund av ljuskänsligheten. Jag har alltid försökt ta kvälls- och nattfoton med den kamera jag har nu, och alltid blivit besviken på resultatet. Synd bara att jag missade "Manic Monday"... 5000 kr hade varit ett trevligt pris.

Vad gäller GPS och filmning och liknande så tycker i alla fall jag att det inte är så intressant. Jag köper hellre en bra, renodlad kamera, än en kamera som kan göra femitelva saker halvbra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.