Advertisement
ANNONS
Annons

Hur snabb är AF med äldre objektiv på nyare hus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Njaa... vände du inte på det nu, objektivfattningen är den samma, men FE är objektiv anpassade för småbild. Andra tillverkar har väl likadana olika benämningar fast självklart då inte FE/E som är vad Sony har.
Det jag menade är att kitobjektivet Sten-Åke nämnde är ett E, inte FE (som han skrev) :)

Jo, jag försökte provocera lite med det påståendet. Men för att återgå till trådens ursprung säger dom där att även med dom nya objektiven hinner inte objektivet ställa fokusen och att kameran skall verifiera det när man fotograferar i 30fps.

Jag har också läst mycket bra recensioner om att den klarar av det väldigt bra. Men tittar man på dom länkarna som S-Å skickat så är dom väldigt kritiska till det hela.

Det är väl en tolknings fråga igentligen, antingen ser man det som ärlighet och en hjälp, klarar 15 eller 20 bilder/sekund istället för 30 bilder gör ju inte objektivet obrukbart precis, vissa av dom objektiven kan ha fördel av att vara lättare, billigare, objektiv som man redan har hemma i skåpet osv. Sony var som alla vet tidiga med att tredje parts objektiv också kunde fungera tillfredsställande. Det finns tidiga tester där Canonobjektiv med adapter fungerade utmärkt och även användes av Canon skjutare och även Fröderberg körde i tester med Sony för att han har så många Canon objektiv.

Angående för mycket utsvävningar så är det väl inte så galet, Trådskaparen frågade om äldre objektivs autofokus egenskaper på nya Sony kameror som då A6700, då kan det väl vara bra att inte enbart stanna vid nämnda 24mm objektivet, TS kanske vill köpa lite flera objektiv lite senare, och inom Autofokus så vet vi alla att det finns mängder av olika prestanda med AF inblandat, många då nämnda i utsvävningarna i tråden.

Jag tycker att det hade varit bättre med rekommendationer och möjlighet att begränsa hastigheten med inställningar.

Fullt ut verkar inte ens dom nyare sonyobjeltiven klara 30fps om det du fotograferar rör sig snabbt.
I vissa andra fall är vare sig AF eller möjligheten att ändra bländare snabbt nödvändigt, t.ex. om du skall fotografera när ISS far förbi månen. Där hade förmodligen dom äldre också klarat 30fps i MF-läget, om så inte är fallet hade det varit väldigt intressant att veta varför.

Både Canon och Nikon har också objektiv som har långsam AF, du får säkerligen otroligt få "keepers" om du kör full fart på deras snabbaste kameror med dom långsamma om det du fotograferar rör sig. Men du kan i alla fall fotografera i full fart med dom.

När antalet bilder/sekund började att öka låt nämna EOS 7D 2009-2010 som klarade 8 bilder /sekund vilket då var otroligt bra så valde nog många i alla fall att släppa avtryckaren efter ungefär 3-4 skott, rikta om och 3-4 skott till, tror det är rätt så vanligt och kan användas även i dag.

Är avtryckar fingret lite stelt av sig så finns det nog på alla kameror möjligheten att välja själv hur många skott man vil avfyra, A77:an hade en känslig avtryckare så det var lätt att dra i väg 12 bilder innan fokus hade satt sig på första, förbättrades snart på senare modeller.

Sedan har väl tillverkarna löst detta med att hålla fast/låsa på ett rörligt motiv och även ligga kvar fast vissa hinder kommer i vägen. Olympus var tidiga med ögon fokus men märkligt nog pratades det inte så mycket om deras funktion, i början klarade man inte eller att följa rörliga motiv med ögonfokus utan stilla motiv var vad som gällde.

Ny förstår jag inre riktigt vad det är du vill säga med detta.
2014 släppte Nikon en kamera som klarade 20fps med full AF.

När antalet bilder/sekund började att öka låt nämna EOS 7D 2009-2010 som klarade 8 bilder /sekund vilket då var otroligt bra så valde nog många i alla fall att släppa avtryckaren efter ungefär 3-4 skott, rikta om och 3-4 skott till, tror det är rätt så vanligt och kan användas även i dag.

Är avtryckar fingret lite stelt av sig så finns det nog på alla kameror möjligheten att välja själv hur många skott man vil avfyra, A77:an hade en känslig avtryckare så det var lätt att dra i väg 12 bilder innan fokus hade satt sig på första, förbättrades snart på senare modeller.

Sedan har väl tillverkarna löst detta med att hålla fast/låsa på ett rörligt motiv och även ligga kvar fast vissa hinder kommer i vägen. Olympus var tidiga med ögon fokus men märkligt nog pratades det inte så mycket om deras funktion, i början klarade man inte eller att följa rörliga motiv med ögonfokus utan stilla motiv var vad som gällde.

Jag förstår inte alls vad detta har med tråden att göra om jag ska vara ärlig ... Försökte du svara på någon annan tråd?

Ny förstår jag inre riktigt vad det är du vill säga med detta.
2014 släppte Nikon en kamera som klarade 20fps med full AF.

Ja förstod inte riktigt ditt inlägg eller, du skriver att få kameror klarar full fart med att få alla bilder skarpa eller tolkade ja fel. Även när dom nya kamerorna kan klara höga serier av bilder så går det att välja mindre antal bilder/sekund om det passar bättre. Tror inte att så många vill köra ens 20 bilder/sekund så ofta bara för att det är möjligt.

Jag förstår att TS inte återkommit i tråden eftersom alla fortsätter tjafsa om antalet bilder per sekund ...

Hur många skarpa bilder du får när du fotograferar med hög fps är ett bra mått på hur snabb AFen är.

Jag vet inte riktigt vad man annars skall mäta för att få ett bra mått på hur snabb AF du har.

Att mäta tiden från närgräns till oändligheten är ett annat, men oftast utan praktisk betydelse för hur ofta gör du det om du inte explicit testar just det? Små exakta omfokuseringar är ofta viktigare än stora snabba.

Har du något annat mätbart eller skall vi bara gå på magkänslan?

Hur många skarpa bilder du får när du fotograferar med hög fps är ett bra mått på hur snabb AFen är.

Jag vet inte riktigt vad man annars skall mäta för att få ett bra mått på hur snabb AF du har.

Att mäta tiden från närgräns till oändligheten är ett annat, men oftast utan praktisk betydelse för hur ofta gör du det om du inte explicit testar just det? Små exakta omfokuseringar är ofta viktigare än stora snabba.

Har du något annat mätbart eller skall vi bara gå på magkänslan?

Afe har nog rätt, det spårar ur en aning nu, det har hänt så mycket på senare år med autofokusen, Olympus hade en modell som kunde ta 60 bilder/sekund om det nu var med låst fokus på första mins jag inte så visst har det funnits kameror förr som hade hög hastighet, men många var inte så träffsäkra av sig på den tiden, jag hade en gammal digital kompakt med ett märkligt burst-läge som drog i väg 100 bilder på ett ögonblick, dataskärmen blev full med bilder som såg likadana ut. använde bara en gång. Foto mätte tiden på många kameror förr hur snabba dom var mot en väl upplyst tavla med olika objektiv, Canon hade några av dom allra snabbaste med vissa objektiv, tror det var 0,16 sekunder men det var för ca: 15 år sedan.

Jag förstår inte alls vad detta har med tråden att göra om jag ska vara ärlig ... Försökte du svara på någon annan tråd?
ja men rubriken säger frågan "Hur snabb är autofokusen med äldre objektiv på nyare hus", frågan blir inte enkel då mycket spelar in så klart, TS vill nog att mera än hälften av bilderna blir någorlunda skarpa också. Men du har så klart rätt i mycket Afe, A6700 stannar vid 11 bilder/sekund, den lär ju vara bra med autofokus också, men sedan bygger TS på med ett äldre ( tacksammare pris ) objektiv kanske någon 70-200 f/4,0 Sonys gamla hur klarar den A6700 snabba autofokus.

Ja med Canon och Nikon går det tydligen hur bra som helst att använda även 20 år gamla objektiv på nyaste spegelfria värstingar förmodligen äldre objektiv än så. Agfors skruvade på ett 20 år gammalt 300f/2,8 på Z9 fungerade helt utan problem. För Sonys del så byggde dom nog objektiv som fungerade bra under den aktuella tiden deras kamera modeller kom, autofokusen var väl inte eller lika utvecklad hos tidiga modeller alla fall från Sony.

Det märks på Tamron. Dom bygger lite bättre (dvs lite dyrare) objektiv i Z-fattning än vad dom gör i E-fattning. :)

Autofokus hos tidiga Sony, dvs Minolta, vad ungefär oändligt mer utvecklad än hos konkurrenterna. :)
Jo dom var först med autofokus i sina kameror, köpte själv andra versionen som kom, grannen som var elektriker på järnverket visade på den första modellen som dom köpt för jobbets räkning. Honeywell uppfann autofokus som man sade senare, men det är en lång historia om patent intrång osv. Hur som helst så kom väl Canon något år efter eller så, som jag mins det så jobbade Canon hårdare med att utveckla autofokusen till det bättre med sina senare kameror, Canon hade ju tagit greppet om yrkesfolket ut i världen så med det i ryggen fans det stora resurser. Minolta fick ju sin dom om patent intrånget med böter på en miljard sades det, vilket förmodligen bromsade upp utvecklingen en hel del.

Det märks på Tamron. Dom bygger lite bättre (dvs lite dyrare) objektiv i Z-fattning än vad dom gör i E-fattning. :)

Ja men det är ju en totalt annan tid nu, kamera guld åren är över sedan länge, herregud vad kamera modeller som spottades ut på marknaden förr, Canon hade stor uppslutning hos elektronik ladorna, dom hade röda tröjor på sig och gott om personal, stora pappfigurer var uppställda, ballonger och glass till barnen och flera erbjudande, familje fadern öppnade plånboken för kommande semester, att få fina bilder från barnens uppväxt smälte även mammas hjärta, så pappa fick fria händer, Canon var jäkligt smarta på reklam för sina produkter, Deras första riktiga framgång med den silvriga 300D för familjefotografen låste automatiskt in tusentals nya köpare.

Canon lyckades inte bryta Nikons dominans bland yrkesfotografer förrän flera år efter autofokusens inträde på scenen.

Ja så var det en gång i tiden, autofokus fick väl en trög start också där i början alla gillade inte detta nya påfund, Nikon F4 var en omöjlig dröm man bara fick läsa om. När Nikon körde vidare med Pro-APS-C kom Canon med småbild och tog över, såg en sammanställning från 2014 där Canon ägde 58% av pressens mest använda kameror dubbelt upp mot Nikon, Sony fick en liten flik på runt 5%. Canon/Nikon var bäst av alla vad gällde autofokus under lång tid, alla andra låg lite efter, då vid den tiden hade objektiven betydelse hur snabbt dom fick fokus mot belyst test tavla som Nilsson på foto körde med, även Canon hade då vid den tiden olika bra objektiv för att snabbt ta fokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar