Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D50

Produkter
(logga in för att koppla)

martindoversten

Avslutat medlemskap
Har lite funderingar kring mitt nästa objektiv.
Troligtvis lutar det mest åt ett ljusstarkt all-round objektiv. Tanken är att kunna ta hyffsade inomhus bilder utan blix än vad jag kan med den utrustning jag har idag.

Än så länge har jag bara tittat på Nikkor 35/2.0 D.

Kommer jag känna att jag klarar "dom flest" foto situationer med detta?'

Alls synpunkter uppskattas!

Vad ska du fota inomhus? Portträtt? Interiörer? 35mm tycker jag är för långt inomhus, om man vill fota rummet så att säga.
Men kort brännvidd och ljusstyrka är ju en dyr kombination, så det är till att kompromissa om man inte har stoooor plånbok.

Själv har jag valt ett Sigma 24/1,8EX som "normalobjektiv". Det är en mycket trevlig brännvidd på en DSLR med "1,5X-sensor". Tyvärr är den stor och tung, men i gengäld billig och ljusstark.

Vill du ha mindre så finns ju Sigma 30/1,4 också, eller varför inte Nikkor 28/2,8, men där räcker inte riktigt ljusstyrkan kanske.

Sigma 18-50/2.8

Kan Sigmas 18-50/2.8 vara ett alternativ. Har inget sjäv men det har fått riktigt bra omdöme, t ex i tidningen Foto som gav det Toppklass, om jag inte missminner mig.

Brännvidden bör täcka dina behov.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar