Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till d40 - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

hannastahl

Aktiv medlem
Tjenixen.

Nu är det så att jag tröttnat lite smått på kitobjektivet och vill ha något nytt att experimentera med. Jag fyller år i mitten av mars så jag tänkte passa på att önska mig något eftersom att jag är så ruskigt snål av mig.

Frågan är vad jag borde önska mig. Det måste ju vara ett AF-S, nog för att jag har lite pippi på att fota manuellt nu, men jag vill ändå ha möjligheten till autofokus.

Sen får det inte vara allt för dyrt. Kring 2000 är nog det jag får nöja mig med, så det får så lov att bli ett budgetobjektiv.

Sedan ligger jag i valet och kvalet om jag vill satsa på ett objektiv som lämpar sig mest till porträttfotografering eller ett tele, 200 eller 300mm.

Det som jag mest är ute efter är nog kanske skärpa, jag dör ju inte av skärpan kitobjektivet ger ifrån sig, men oh sweet mother of God vad roligt det skulle vara med ett som ger lite extra skarpa kanter. Dock kanske det inte är något att hoppas på av ett budgetobjektiv, jag vet inte, you tell me.

Snälla hjälp så fort som möjligt, de kommer börja köpa presenter när som helst och jag måste hinna ge dom heta köptips innan dess.

- hanna
 
Om du vill ha ett teleobjektiv får du nog lägga på lite slantar om det ska vara riktigt bra. Ett 55-200 VR kanske kan vara något? Jag vet inte om det är skarpare än kitobjektivet, men det blir svårt att hitta för de pengarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278

Jo, VR skulle ju sitta fint eftersom att jag är rätt skakig på hand, inte jätte, men jag måste i princip alltid fota med blixt för utan blir det suddigt för mig. Dock är det för dyrt för stunden, jag önskar mig bara två saker - objektiv + att få åka på en spelning med joshua radin, sen kan jag dö lycklig, ungefär. Så jag kan inte önska mig ett lite värre objektiv, tyvärr
 
jo jag är ju lite sugen på ett sånt, men i sånna fall ett AF f/1.8 så jag bara får köra manuellt isåfall, för det var ändå rätt billigt. eller är det onödigt? kommer man sakna att kunna zooma? jag vet ingenting x)

Jag klarade mig utmärkt med 50mm f/1.8D utmärkt till min D40x. Ångrade inte en sekund, det är ett bra objektiv för en tusenlapp. Jag hade inga problem med att alltid köra manuell fokusering (bortsett från när jag fotograferade småbarn) eller zoom-funktionen. Det är en smaksak, men tror inte du skulle bli missnöjd.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.