Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)
Sorry, men jag tycker verkligen att det är löjligt att föreslå Canons proffsobjektiv till en nybörjare när de vill ha sitt första tele. Det finns mkt bättre lämpade objektiv för det, som de jag föreslog. Det är dessutom en stor skillnad i pris. Dessutom är jag rätt övertygad om att bildstabilisering ofta betyder mer i många situationer än något bättre optiska prestanda. Men erkänner, det är bara min egen övertygelse. Tycker inte att barnfamiljer ska köpa en tvåsitsig sportbil heller, även om den är snabbare och finare än en Skoda.

Är det ett objektiv som du har testat själv? (70-200 f/4)

Det är ett mycket känt objektiv med väl över 1000 användare här på forumet.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=249

det är känt som ett av canons mest prisvärda objektiv - sen om det är vad du önskar är en annan sak, men att det är ett bra objektiv kan jag gå i god för. Jag har iaf använt mitt exemplar väldigt mycket genom åren och det fungerar väldigt bra och är slittåligt.

IS eller inte är väl alltid något att diskutera, men en orsak till att många tror sig behöva IS även i fullt dagsljus är att de har telezoomar med halvdålig focus och liten maxbländare och som dessutom behöver bländas ner för att få optiken skarp och visst, kör man ISO 100 och bländare 11 så behöver man givetvis IS om man skall få bilderna skarpa även vid moderata brännvidder som 150-250mm

Du kan ju gå in o se bilder som är tagna av olika objektiv o se om det räcker till för din del

Emma, nu har du fått så många olika råd och tips så jag förstår att du känner dig lite vilsen. För att komma till skott föreslår jag att du skriver upp de objektiv som föreslagits i den här debatten, ta med listan och gå in till en (bra) fotohandlare och be att få känna på dem på plats. Vet inte var du bor, om det är i närheten av en större ort eller ej, eller kanske vänta tills du kommer till Stockholm, Göteborg eller Malmö förslagsvis för att där kan du också få mera handfasta råd om användningsområden, priser och vad har i lager mm. Det är ju till syvende och sist du som ska bestämma vad det får kosta och vad du kommer att använda optiken till!

Lars: Jo det ska jag göra, sen har jag fått ett tips att ringa till scandinavia photo.
Göran: Det kan jag göra med så får jag se på ett hum iaf.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto