Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till canon 550D !?

Produkter
(logga in för att koppla)

niclasdavidsson

Ny medlem
Hej jag är helt ny inom allt som har med foto att göra och har precis köpt en 550D
och undrar om ni har några råd på vad jag ska köpa för objektiv till denna.
har köpt kameran egentligen endast för att kunna fotografera vänner och familj på resor och fester och är inte ute efter att fotografera djur och natur etc.

Men jag är ute efter ett objektiv som ger klara och fasta bilder vid rörelse men även vid fasta föremål . det får gärna ha ganska bra zoom med men behövs inte jättebra, bara det är bättre än mitt nuvarande 18-55mm då jag inte kan zooma alls långt utan att bilderna blir suddiga.

Jag vet att jag är okunnig inom allt som har med detta att göra och korten jag tagit beror säkert mycket på min okunnighet, men jag är fortfarande ute efter ett annat objektiv.

Så era råd är betydelsefulla så ge gärna förslag och rekommendationer på objektiv som kan passa mig!?

Tack på förhand !

Fasta objektiv är trevliga på flera sätt, ofta skarpa och ljusstarka. Ska du ha ett socialt sådant till din kamera är nog EF 35/2 ett bra förslag om du inte vill kasta iväg en jättelik sparpeng på esset 35/1.4L. Med ett sånt slipper du förfula många "sociala" foton med blixten genom att öka ISO till din kameras smärtgräns för att få vettiga slutartider. Och du får en fint kort skärpedjup på köpet. Fast det gäller att vara noga med skärpan.

Sen finns ju div zoomar med hyffsad ljusstyrka, Canons egna 17-55/2.8 rekommenderas ofta med kostar en del. Sigmas motsvarighet 17-50/2.8 ger motsvarande optisk kvalitet fast till lägre pris.

I övre prisligan finns också i sammanhanget förnämliga 16-35/2.8L, dock billigare än 35/1.4L. Allt är liksom relativt :)

ANNONS